معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: جنگل‌های هیرکانی در راه ثبت جهانی هستند و تا شهریور سال ۹۸ مراحل ثبت نهایی جنگل‌های هیرکانی صورت می‌گیرد.

جنگل‌های هیرکانی ایران در راه ثبت جهانیبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدحسین طالبیان عصر امروز در کارگاه نشست ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اظهار داشت: مراحل مقدماتی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی انجام شده و تا شهریور سال ۹۸ مراحل ثبت نهایی جنگل‌های هیرکانی نهایی می‌شود.

وی تاکید کرد: تاکنون ۸ جلسه برای ثبت جهانی این جنگل‌های با ارزش برگزارشده و ۵ جلسه در ایران، ۲ جلسه در کشور آلمان و جلسه هشتم هم در استان گلستان برگزار شد تا مراحل ثبت بررسی شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تاکید کرد: در اواخر اسفند امسال کارشناسان نمایندگان جهانی برای بررسی ۱۵ سایت منتخب جنگل‌های هیرکانی به ایران سفر می‌کنند تا وضعیت این جنگل‌ها را بررسی و مراحل ثبت سرعت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های هیرکانی مجموعه جنگل‌هایی هستند که قدمت ۲۵ تا ۵۰ ساله دارند که شرایط ثبت به عنوان میراث با ارزش جهانی را دارند و پرونده مقدماتی آن تشکیل و به یونسکو ارسال شده است.

طالبیان تصریح کرد: این جنگل‌ها در استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و سمنان قرار دارند که در مکان‌های دیگر از بین رفته‌اند، اما در ۱۵ سایت منتخب بکر و دست نخورده این جنگل‌ها وجود دارند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: این طرح با کمک به ۳ دستگاه صنایع دستی برای هماهنگی ثبت آن، منابع طبیعی و محیط زیست با هم همکاری می‌کنند و برای این طرح ۲ مدیر از منابع طبیعی و محیط زیست در سطح کلان کشور انتخاب شده‌اند.

وی افزود: هماهنگی‌های کلی برای ثبت این میراث با ارزش نیاز است که تعامل این مدیران با ۴ مدیر استان انجام شود، اما در کنار آن نیاز به همکاری و به کارگیری جوامع محلی داریم.

انتهای پیام/ف

جنگل‌های هیرکانی در یک قدمی ثبت جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۸:۲۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
25ت50ساله واقعا ؟!