معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی باید از روش مدیریت بازار در ازای بازار یا همان مبادله کالا به کالا بهره بگیریم.

نگهدار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه مبنای صادرات توسط صادرات کنندگان عرضه محور است در صورتی رویکرد صادرات باید تقاضا محور باشد، گفت: تولیدات استان، تولیدات خرد و صادرکنندگان خرد پا هستند و در حال حاضر امکان تولید انبوه فراهم نیست.

وی افزود: توسعه زنجیره‌های عرضه مرکبات، کیوی، سیب و سایر محصولانت کشاورزی در دستور قرار دارد.

نگهدار گفت: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی باید از روش مدیریت بازار در ازای بازار بهره بگیریم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: بر اساس تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، کشور روسیه ۹۰۰ هزار تن پرتقال و ۴۵۰ هزار تن نارنگی سالانه از کشور‌های دیگر وارد می‌کند و با توجه به بستر سازی و آسیب شناسی که در زمینه صادرات مرکبات صورت گرفته نشان می‌دهد صادرات این محصولات از مازندران بصورت دامپینگ (تصادفی و کوتاه مدت) ارسال شده است.

وی گفت: بیش از ۵۰ درصد محصولات باغی استان قابلیت صادرات به کشور‌های هدف از جمله حاشیه خلیج فارس و cis را دارد و بازار مناسبی برای محصولات باغی مازندران فراهم کردند.

نگهدار با بیان اینکه در کنار تولید انبوه محصولات باغی و زراعی در مازندران می‌توانیم برای صادرات برنامه ریزی کنیم، افزود: تولیدات استان اکثر خرد است و نیاز به زنجیره عرضه دارد تا تولیدات کم در قالب اتحادیه در یک تشکل یا زنجیره تولید برنامه ریزی و ساماندهی شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اکثر محصولات باغی مازندران قابلیت صادرات به بازار‌های هدف دارد، گفت: ۱۹۶ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۳۰۸ میلیون دلار پارسال صادر شد که از لحاظ وزنی ۱۳ و نیم درصد و ریالی ۵.۶ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه محصولات باغی تولیدی مازندران قابلیت صادرات دارد، افزود: استان ۱۵ هزار هکتار باغات هلو، شلیل و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار کیوی و ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات شامل پرتقال و نارنگی است.

نگهدار گفت: با پرورش و نگهداری این باغات توسط باغداران سالانه دو نیم تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن کیوی و ۲۰۰ هزار تن هلو شلیل در کیفیت بسیار مطلوب تولید می‌شود و بخش زیادی از این تولیدات قابلیت صادرات به کشور‌های همسایه و cis دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: پارسال ۲۵ هزار تن مرکبات و نارنگی و ۱۱۴ هزار تن کیوی به کشور‌های همسایه و cis صادر شد.

مازندران با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی با تولید ۱۴ محصول در جایگاه نخست کشور قرار دارد.

انتهای پیام/آ

توسعه صادرات محصولات کشاورزی با مدیریت بازار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.