کاردر با بیان اینکه ایران قابل حذف از حوزه انرژی بین المللی نیست، گفت: نه تنها ایران جایگزینی ندارد، بلکه ارزانترین کشور دنیا در بخش انرژی است.

ایران قابل حذف از حوزه انرژی بین المللی نیستبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی کاردر، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت در حاشیه نخستین روز از آغاز بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در نشست خبری اظهار کرد : ایران قابل حذف از حوزه انرژی بین المللی نیست. ایران نه تنها جایگزینی ندارد بلکه ارزانترین کشور دنیا در بخش انرژی است و دارای نیروی جوان و متخصص بسیاری است.
 
وی بیان‌کرد : شرکت های خارجی به ویژه در حوزه اروپایی و آسیای شرقی می توانند در بخش افزایش ضریب بازيافت میدان های نفتی نقش فعالی داشته باشند.
 
معاون وزیر نفت درباره خروج آمریکا از برجام و تبعات آن گفت : آنهایی که در آمریکا فعالیت ندارند، براین باورند که خروج آمریکا از برجام آثاری بر حوزه کاری آنها ندارد و در این زمینه در خصوص ادامه همکاری با ایران قرص و محکم هستند.
 
به گفته وی؛ خروج آمریکا از برجام، بیشتر تبعات روانی دارد تا واقعیت های اجرایی.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت فعالیت خود را رها نکرده است، افزود: میدان های آزادگان و یادآوران دو فیلد بسیار مهم هستند که حفاری و توسعه آنها در حال انجام است. 

انعقاد سه قرارداد نفتی دیگر در راه است

مدیر عامل شرکت ملی نفت از مذاکره برای انعقاد سه قرارداد نفتی در قالب مدل های جدید آی پی سی خبر داد و گفت : امیدواریم ظرف یکی دوماه آینده این موضوع را به اتمام برسانیم.
 
کاردر ادامه داد: ابعاد کار دقیق تر و قراردادها منظم تر شده است. مذاکرات از سرعت بهتری برخوردارند و طرف های خارجی نسبت به قبل خواسته های ما را بهتر و بیشتر درک می کنند.

تغییر سیاست در شرکت ملی نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه از تغییر سیاست در این شرکت خبر داد و افزود: قبلا کار مهندسی توسط خود شرکت انجام می‌شد و خودمان تجهیزات را خریداری می‌کردیم، اما اکنون راهبردمان را تغییر داده‌ایم و دیگر کالا نمی‌خریم، به طوریکه این کار اکنون توسط پیمان کاران صاحب صلاحیت شناسایی شده‌ انجام می‌شود.

کاردر ادامه داد: در حوزه کارهای توسعه‌ای به غیر از IPC، مدل مهندسی EPC هم است. در حوزه بهره برداری هم پیمان کار به مدت ٢٠ سال مسئولیت بهره برداری دارند و ما فقط به عنوان کارفرما نظارت می‌کنیم، بنابراین استخدام و جذب نیرو نداریم. البته درحال حاضر از آنجایی که شرکت ها در حوزه بهره برداری تازه شکل گرفته‌اند، قراردادها بلند مدت نیست اما در آینده طولانی تر می‌شود. اولین میدان آزادگان شمالی است که پیمان کار انتخاب شده است.

 تشکیل صندوق پروژه برای توسعه 17 میدان نفتی

وی گفت: برای توسعه 17 میدان نفتی اقدام به تشکیل صندوق پروژه کرده‌ایم، به طوریکه برای اولین بار منابع مالی مردم در توسعه یک میدان به کار گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه یکی از مشکلات شرکت ملی نفت طی سال‌ها این بود که مدلی برای منابع مالی توسعه میدان‌ها تعریف نمی‌کرد، گفت: در این راستا برای نخستین بار صندوق پروژه تعریف کردیم که ۶.۳ میلیارد در صندوق پروژه شکل می‌گیرد. ۵۰ درصد سرمایه صندوق از ۱۷ میدان گرفته می‌شود و ۵۰ درصد باقی مانده در بورس و در روزی که عرضه می‌شود، مردم می‌توانند به قیمت دلار همان روز خریداری کنند و در انتهای پروژه به آنها طبق قیمت دلار در همان روز پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع مردم مابه‌التفاوت قیمت دلار را می‌گیرند. البته موازی با آن با صندوق توسعه ملی صحبت شده و بخشی از سرمایه هم از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود. این نخستین بار است که منابع مالی مردم در توسعه یک پروژه به کار گرفته می‌شود.

 با بازسازی تأسیسات قدیمی نفتی، ظرفیت 4 میلیون بشکه‌ای نفت، حفظ می‌شود

کاردر ضمن انتقاد از قدیمی بودن تأسیسات نفتی و لزوم نوسازی افزود: همین امر باعث شده است که ظرفیت تولید روزانه نفت ایران در 3 هزار و 900 بشکه حفظ شود؛ از این رو اگر بازسازی صورت بگیرد، ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون بشکه‌ای نفت حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولید نفت ایران در سال گذشته ١٢٠هزار بشکه افزایش داشته است، افزود: این افزایش تولید بیشتر از میدان‌های غرب کارون و میدان‌های مشترک صورت گرفت. هم اکنون میزان تولید از میدان آذر ٣٠ هزار بشکه در روز و از آزادگان جنوبی ٧٠ هزار بشکه در روز است. تولید از میدان آزادگان جنوبی هم در سال جاری به ٥٠ هزار بشکه در روز می‌رسد.

دانشگاه‌ها مشاور دائمی شرکت نفت هستند

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به همکاری بین وزارت نفت و دانشگاه ها گفت: با هر دانشگاهی که دانشکده نفت داشت قرارداد امضا کردیم. دانشگاه ها به عنوان مشاوران داخلی ما هستند. البته ممکن است دانشگاه ها نتوانند بخشی از کار را انجام دهند، به همین دلیل اسناد را برای ١٧ میدان آماده کرده ایم. البته برای برگزاری مناقصه و واگذاری به مشاوران ایرانی که می‌توانند جوینت بین المللی داشته باشند، این مشاوران هم دایمی هستند.

 پروژه جاسک به عنوان یک هاب توسعه خواهد یافت

کاردر ایران با اشاره به پروژه جاسک گفت: خط لوله انتقال ۱۰۰۰ کیلومتری نهایی شد و پیمانکاران در حال انتخاب هستند. فکر می‌کنیم از این طریق بخشی از بیکاری که در این منطقه وجود داشت، برطرف شود. همچنین در آن بخش مجوز ساخت پالایشگاه توسط بخش خصوصی اخذ شده و پتروشیمی هم تأسیس می‌شود. در این منطقه به عنوان یک هاب توسعه خواهد یافت.

با خروج ترامپ از برجام، مشتریان سنتی ایران، باقی می‌مانند

وی با بیان اینکه ایران در آوریل نزدیک به ۲.۶ میلیون بشکه نفت صادر کرد، افزود: فکر نمی‌کنم با اعمال دوباره تحریم‌ها مشکلی در صادرات نفت ایجاد شود، مخصوصا ایران در حوزه‌هایی که نفت سنتی صادر می‌کند، مشکلی نخواهد داشت.

توسعه میدان آزادگان در حال انجام است

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به میدان آزادگان جنوبی گفت: توسعه میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است، این میدان پتانسیل برداشت ۶۰۰ هزار بشکه دارد. مدلی که شرکت‌های خارجی برای توسعه پیشنهاد کرده‌اند، مدل خودمان تا سال ۱۴۰۰ است، یعنی ما تا سال ۱۴۰۰ مشکلی در تکنولوژی نداریم.

هزینه‌کرد ۹۰ میلیون دلاری توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی

کاردر درباره حضور توتال در فاز 11 پارس جنوبی و اقداماتی که این شرکت فرانسوی انجام داده است، گفت: اگر توتال از توسعه فاز ۱۱ خارج شود، سهامش به شرکت چینی تعلق می‌گیرد و منابعی دریافت نمی‌کند. زمانیکه میدان به تولید رسید، توتال می‌تواند درصدی از شریک خود بگیرد. هم اکنون در شرکتی که توتال می‌خواهد انتخاب کند، کمی اختلاف نظر کارشناسی داریم. توتال تاکنون ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ خرج کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه اگر تحریم‌ها آغاز شود، مشکلی در اخذ پول نفت نخواهیم داشت، گفت: هم اکنون پول نفت بدون مشکلی دریافت می‌شود. صددرصد سهام بانکی در آلمان متعلق به ایران است و فکر نمی‌کنم مشکلی در این مورد پیش بیاید.

انتهای پیام /

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار