به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نفت، لطفالله هنگی درباره تفاهمنامه امضا شده با شرکتهای ژاپنی جِی،جی.سی (JGC) و ماروبنی توضیح داد: قرار است برای حذف بنزن و دستیابی به کیفیت بنزین تا استاندارد یورو 5، واحدهای کیفیسازی جدیدی در پالایشگاه تهران ساخته شود.
هنگی ادامه داد: این تفاهمنامه شامل 2بخش کیفیسازی بنزین و کاهش نفت کوره است که در بخش کیفیسازی بنزین با عنوان «سی.سی.آر» به دنبال کاهش بنزن در بنزین یورو 5 و ساخت واحدهای کیفیسازی بنزین هستیم که ظرفیت واحد تصفیه هیدروژنی 16 هزار بشکه، تبدیل کاتالیستی مداوم 14 هزار بشکه و کاهش بنزن 24 هزار بشکه است.
به گفته وی، سرمایه مورد نیاز برای پروژه کیفیسازی بنزین 400 میلیون دلار است که از اواسط امسال اجرا میشود و قرار است در سه سال به پایان برسد.
همچنین برای کیفیسازی بنزین حدود 6 سال پیش یک واحد ایزومریزاسیون در این پالایشگاه راهاندازی شد که ظرفیت آن 18هزار لیتر بنزین یورو است.
مدیرعامل پالایشگاه تهران اضافه کرد: هدف مرحله دوم کاهش نفت کوره است؛ اکنون نفت کوره ما بیش از 20 درصد (حدود 55 هزار بشکه در روز) است و کاهش آن به حدود پنج درصد (12 هزار بشکه) و تبدیل به فرآوردههایی با استاندارد یورو 5 را هدفگذاری کرده ایم.این طرح از آغاز سال 1398 آغاز میشود و زمان پیشبینی شده برای تکمیل آن چهار سال و هزینه آن حدود 2 میلیارد و 800 میلیون دلار است.
هنگی اضافه کرد: با اجرای هر 2مرحله این قرارداد، ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تهران بیش از 100درصد افزایش مییابد و همه محصولات شرکت پالایش نفت تهران با استاندارد یورو 5 تحویل میشود.
هنگی گفت: پارسال بیش از 800 قرارداد با صنایع داخلی به ارزش 550 میلیارد ریال امضا شد که از بزرگترین آنها قرارداد خرید کاتالیست ایرانی از شرکت اکسیر نوین بود. بر همین اساس از دی ماه گذشته واحدی جدید با کاتالیست ایرانی در سرویس قرار گرفت و بنزین با اکتان بالای 88 تولید میکند.
وی یادآوری کرد: اگر شرکتهای داخلی بتوانند کالای باکیفیت مورد نیاز شرکتهای پالایشی را تولید کنند به هیچ عنوان با شرکتهای خارجی قرارداد نمیبندیم.
مدیرعامل پالایشگاه تهران درباره میزان بومیسازی در شرکتهای پالایشی گفت: اکنون شرکتهای پالایشی بالای 80 درصد لوازم و قطعات مورد نیاز خود را از محل تولیدات داخلی تامین میکنند.
انتهای پیام/