مدیرعامل یک شرکت داخلی از خودکفایی در تولید کاتالیست‌های بنزین یورو ۴ و یورو ۵ در داخل کشور خبر داد.

خودکفایی در تولید کاتالیست بنزین یورو ۴ و یورو ۵به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل سبحانی، مدیرعامل یک شرکت داخلی در نشست خبری صبح امروز که در انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت برگزار شد، اظهار کرد: خودکفایی در تولید کاتالیست‌های بنزین یورو ۴ و یورو ۵ در داخل کشور  صورت گرفته است، اما  متأسفانه برای تولید این کاتالیست‌ها در داخل با مشکل عدم اطمینان مواجه ایم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون فقط ۳۰ درصد از تولیدات داخلی در شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی استفاده می‌شود، تصریح کرد: انتظار است که در سال حمایت از کالای ایرانی این میزان به بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.

سبحانی با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان، تصریح کرد: دولت شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کند. تنها چیزی که کشور را نجات می‌دهد، شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیرعامل این شرکت داخلی در ادامه با اشاره به استاندارد API افزود: متأسفانه هم‌اکنون در شرایط تحریم به سر می‌بریم و نتوانسته‌ایم هولوگرام این شرکت را برای تجهیزات داخلی خود کسب کنیم، اما وزارت نفت با رایزنی‌هایی که با صنعت نفت عراق داشت، توانست وندورلیست‌های ایرانی را به عراقی‌ها معرفی کند و فقط شرکت‌های ایرانی می‌توانند با مجموعه‌های دولتی عراق فعالیت داشته باشند و متأسفانه نتوانستیم کاری کنیم که بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی عراق در ارتباط باشد.

سبحانی در ادامه اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم تا برای تجهیزات خارجی شناسنامه‌های داخلی ایجاد کنیم تا مشخصات کالاها معلوم شود و شرکت‌های ایرانی بتوانند مشابه این کالاها را تولید کرده و به راحتی مورداستفاده قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا همواره تولید کاتالیست را در انحصار خود داشت، یادآورشد: در سال ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ به صورت پایلوت نیمه صنعتی، کاتالیست تولید بنزین انجام شد. هم اکنون، ۱۰ شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند و توانستیم بنزین یورو ۴ و ۵ را با کاتالیست ۱۰۰ درصد ایرانی تولید کنیم.

مدیرعامل این شرکت داخلی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، پتروشیمی نوری و پتروشیمی بوعلی و بندر امام و همچنین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از کاتالیست‌های تولید داخل برای تولید بنزین استفاده می‌کنند، گفت: خوشبختانه هم اکنون ایران در تولید کاتالیست خودکفا است و ما باید به سمت صادرات کاتالیست گام برداریم .

سبحانی با اشاره به اینکه تولید و استفاده از کاتالیست‌های داخلی موجب صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری در مصرف ارز شده است، گفت: این اقدام می‌تواند منجر به صادرات ۶۰ میلیارد دلار برای کشور شود که انتظار می رود مجموعه‌های فعال در صنعت نفت بتوانند از تولیدات داخل بیش از گذشته استفاده کنند.

انتهای پیام/

تولید کاتالیست‌های داخلی، صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری در مصرف ارز  را به همراه داشته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار