زمانی‌نیا گفت: چندین قرارداد بزرگ نفتی امضا شده به علت مواضع ترامپ به کندی پیش می‌رود تا تکلیف آنها روشن شود.

قراردادهای بزرگ نفتی به خاطر مواضع ترامپ به کندی پیش می‌روند/ اختصاص شش میلیارد دلار برای نگهداشت و افزایش توان تولید داخلیبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران- اروپا اظهار کرد: انتظار زیادی از رهبران اروپا بوده و هست چرا که از ظرفیت کامل برجام به نحو احسنت و مطلوب استفاده نشده است.

وی ادامه داد: این روزها همه از روز ( 12 می ) سخن می‌گویند که برجام تحت فشار زیادی است، در حالیکه نه تنها برجام بلکه وضعیت بسیاری از قراردادهای بین‌المللی دیگر در واشنگتن آقای ترامپ تحت فشار قرار دارد، البته خود ترامپ نیز تحت فشارهای دیگری غیر از مسائل سیاسی است.

 زمانی‌نیا بیان کرد: صنعت نفت و گاز بیشترین بهره‌ را در دوران کوتاه برجام برد‌ه‌اند، البته نه با ظرفیت کامل؛ چراکه می‌توانست شرایط در این بخش بسیار بهتر از وضعیت کنونی باشد.

افزایش 1.18 میلیون بشکه‌ای صادرات نفت پس از برجام

زمانی‌نیا با بیان اینکه میزان تولید نفت نسبت به قبل برجام 1.4 میلیون بشکه نفت برآورد شده است، گفت: در زمینه صادرات نیز نسبت به قبل از برجام با افزایش 1.18 میلیون بشکه‌ای نفت روبرو هستیم.

معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت بیان کرد: از میدان مشترک غرب کارون نسبت به قبل از برجام در حال تولید 400 درصدی هستیم که این امر توسط سرمایه‌گذار داخلی در حال انجام بوده و پیشرفت بسیار خوبی نیز دارد.

وی درباره برداشت گاز در فضای قبل و پس از برجام نیز گفت: برداشت گاز از 285 میلیون متر مکعب در روز به 553 میلیون متر مکعب در روز رسیده است؛ اینها تنها ارقام نیستند؛ بلکه نشان از رشد مطلوب فعالیت‌ها و زحمات مهندسان و کارکنان نفت است.

بهره‌مندی 92 درصدی خانوارها از گاز/ ترامپ مقصر کُندی در اجرای قراردادهای بزرگ نفتی است

زمانی‌نیا با بیان اینکه در ایران 92 درصد خانوار شهری و 76 درصد از خانوارهای روستایی از نعمت لوله‌کشی گاز برخوردارند، افزود: در سال 92 میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور 42 درصد بود که با افزایش تولید گاز و سیاست‌گذاری‌های وزیر نفت و دولت، اکنون گاز جایگزین سوخت آنها شده و نیروگاه‌های کشور کمتر از 10 درصد سوخت مایع استفاده می‌کند.

معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به انعقاد چند قرارداد بزرگ نفتی در بخش بالادستی که بر مبنای مدل‌های جدید قراردادهای نفتی یعنی IPC منعقد شده است، افزود: اکنون تنها مسئله در اجرای این قراردادها به ترامپ مربوط می‌شود و به همین دلیل این قراردادها به کندی در حال پیشروی است تا تکلیف آنها مشخص شود.

اختصاص 6 میلیارد دلار به شرکت‌های داخلی در جهت افزایش و نگهداشت تولید

وی تصریح کرد: 6 میلیارد دلار منابع مالی برای شرکت‌های داخلی در نظر گرفته ایم تا امسال با اجرای طرح‌های کوچک سرمایه‌داری در جهت نگهداشت و افزایش تولید داخلی با جدیت قدم برداریم.

صادرات گاز ایران به 60 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید

زمانی‌نیا گفت: به زودی صادرات گاز ایران به 60 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. 5 طرح پتروشیمی با ارزش 1.5 میلیارد دلار تولید و صادرات 2.5 میلیارد دلاری به قیمت پایه سال 90 در دست دستور کار داریم که پتروشیمی مروارید، پتروشیمی کاویان، پتروشیمی انتخاب، پتروشیمی پردیس و ... در سال 97 عملیاتی خواهند شد.

زمانی‌نیا درباره اینکه سرانجام برجام چه خواهد شد، گفت: تا زمانیکه فکر کنیم صادرات نفت ما بدون مشکل پیش می‌رود، بازار نفت را داریم و عواید حاصل از فروش نفت را بدون مشکل دریافت می‌کنیم، تامین مالی پروژه‌ها انجام و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز بدون مشکل دریافت و حمل و نقل کشتی‌ها و نفت‌کش ها با مشکل مواجه نیست؛ برجام از نظر ما ادامه دارد.

وی در پایان گفت‌: امیدواریم اهمیت غیراقتصادی برجام، اهمیت استراتژیک، اهمیت ابعاد امنیتی و ژئواستراتژیک برجام برای همه قابل فهم باشد. همان طور که اتحادیه اروپا، لابی‌های زیادی برای برجام انجام داده است، امیدواریم با واشنگتن هم به این سمت برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار