تجربه نشان داده هرگاه اروپایی‌ها از ایران رفته‌اند، چینی‌ها و روس‌ها جای آن‌ها را پر کرده‌اند؛ بنابراین در صورت لغو برجام اروپایی‌ها بیشتر از ما ضرر می‌کنند.

تاثیرات خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تنها کمتر از ۱۵‌روز به پایان ضرب‌الاجل ۱۲۰روزه ترامپ زمان باقی است و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این‌بار آمریکا از برجام خارج می‌شود، حال سخنگوی دولت در واکنش به این اقدام احتمالی آمریکا گفته است باید منتظر متفاوت شدن اوضاع کشور باشیم. معاون رییس‌جمهوری این را هم اضافه کرد که «محاصره اقتصادی، همچنان وجود دارد و وظیفه ما این است که آن را بشکنیم.»

دولت آماده بدترین سناریوی برجام
به نظر می‌رسد که دولت دوازدهم انتظار بدترین سناریو را می‌کشد و به همین منظور اقدام به تقویت اقتصاد ایران و بهبود تجارت با کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، چین، هند و پاکستان کرده است، در این‌صورت حتی اگر اروپا هم با ترامپ هم‌داستان شود، تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نمی‌گذارد.

تجربه نشان داده هرگاه اروپایی‌ها از ایران رفته‌اند، چینی‌ها و روس‌ها جای آن‌ها را پر کرده‌اند؛ بنابراین اروپایی‌ها بیشتر از ما ضرر می‌کنند. نباید فراموش کرد که از 100درصد مشکلات اقتصادی ایران، فقط ۲۰درصد آن به تحریم‌ها و موضوعات برجام ربط دارد؛ بنابراین اگر سیاست‌های درست اقتصادی داشته باشیم، می‌توانیم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی عمل کنیم. بر همین اساس به سراغ فعالان سیاسی و کارشناسان اقتصادی رفتیم تا تأثیرات اقتصادی خروج از برجام و راهکارهای مقابله با آن را بررسی کنیم.


بیشتر بخوانید: تبیین جنگ تمام عیار اقتصادی آمریکا از منظر رهبر انقلاب


مصباحی‌مقدم: آمریکا اهرم جدیدی برای ایجاد شوک اقتصادی به ایران ندارد
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با روزنامه «صبح نو» درباره خروج آمریکا از برجام و راهکارهای جلوگیری از مشکلات اقتصادی گفت: بنده از سخنان آقای نوبخت درباره لزوم آمادگی برای شرایط سخت بعد از خروج آمریکا از برجام متعجبم، مسوولان جمهوری اسلامی نباید بیانی داشته باشند که بر افکار عمومی تأثیر منفی بگذارد.

وی ادامه داد: در صورت خروج آمریکا از برجام اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد چراکه ما مراودات اقتصادی با آمریکا نداریم، همچنین شرکت‌های آمریکایی یا شرکت‌های بزرگ اروپایی تحت‌تأثیر آمریکا و از ترس تهدیدات ترامپ اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران نکرده‌اند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مدت‌ها است که آمریکا تحریم‌های دلاری علیه ایران اتخاذ کرده فلذا ترامپ اهرم جدیدی برای ایجاد شوک اقتصادی به کشور ندارد و ما پیش از این در زمان دفاع مقدس و‌... شرایط سخت‌تر از این را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: در زمان جنگ هشت‌ساله، ما تحت شدیدترین تحریم‌ها بودیم اما اروپا و آمریکا کمک‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و‌... به عراق داشتند. در آن زمان درآمد ارزی ما ۶‌میلیارد دلار بود که الان این درآمد بیش از ۱۰‌برابر شده است، همچنین در آن روزها تنها ۳‌میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که این رقم امروزه به ۵۰‌میلیارد دلار رسیده است.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: آمریکا با خروج از برجام تنها غیرقابل اعتماد بودن خود را اثبات کرده و این در مناسبات بین‌المللی تاثیرگذار دست، برای نمونه کشورهایی که آمریکا به‌دنبال مذاکره با آنهاست از جمله کره‌شمالی پشیمان شده و به آمریکا روی خوش نشان نمی‌دهند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس هشتم تاکید کرد: ایران از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اثر جدی نمی‌پذیرد و حتی بازگشت تحریم‌های نفتی غیرقابل محتمل است چون آمریکا برای تحقق آن نیازمند مصوبه شورای امنیت است، حال آنکه این امر با اثبات پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی و وجود اعضایی چون روسیه و چین که دارای حق وتو هستند، امکان‌پذیر نیست.

مصباحی‌مقدم در پایان تاکید کرد: البته ما باید در این شرایط اتکا به درآمد نفتی را کاهش داده و حتی به صفر برسانیم و الان امکان حرکت به این سمت وجود دارد و تنها نیازمند مدیریتی قوی است.

خطیبی: با حذف خام‌فروشی و کاهش وابستگی به نفت آسیب‌پذیری اقتصادی را کاهش دهیم
در ادامه آقای رسول خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با روزنامه «صبح نو» درباره خروج آمریکا از برجام و تأثیر آن بر اقتصاد ایران گفت: آمریکا بعد از توافق هسته‌ای هم از هیچ اقدامی علیه ایران خودداری نکرد، منع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران را تمدید کرد و شرکت‌های آمریکایی حتی از خرید نفت ایران منع شدند به همین دلیل خروج آمریکا از برجام تأثیر چندانی ندارد.

وی ادامه داد: البته درصورتی‌که اروپا بخواهد در این مسیر با آمریکا همراهی کند، بر صنعت نفت ایران تأثیر منفی دارد چراکه یک سوم صادرات نفت ما به اروپاست و لغو آن تاثیرگذار است.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی تاکید کرد: ایجاد جنگ اقتصادی و شرایط سخت در این حوزه موضوع جدیدی نیست و غرب بعد از پیروزی انقلاب از هیچ تلاشی برای ایجاد شرایط سخت اقتصادی و مشکل برای معیشت مردم فروگذار نکرد، در شرایط کنونی آمریکا به‌دنبال تشدید شرایط است و ما برای مقابله با آن باید نقاط ضعف اقتصادمان را برطرف کنیم.

خطیبی افزود: متاسفانه خام‌فروشی یکی از این نقاط ضعف است، ما باید با تولید فرآورده‌های نفتی این مشکل را پشت سر بگذاریم، فرآورده‌های نفتی قابل ردگیری نیست و می‌توانیم درآمدهای نفتی خود را حفظ کنیم و فشارهای آمریکا بی‌اثر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وابستگی ایران به درآمدهای نفتی در دوران تحریم‌ها به کمتر از ۳۰‌درصد کاهش یافته بود اما متاسفانه بعد از برجام این وابستگی رو به افزایش رفت، این یکی از نقاط ضعفی است که دشمن از همین طریق به‌دنبال ضربه زدن است، فلذا باید به سمت کاهش آن و به صفر رساندنش گام برداریم تا آسیب‌پذیری اقتصاد کشور را کاهش دهیم.

خطیبی در پایان تاکید کرد: ما باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار داده و در این مسیر گام برداریم، حتماً بازهم افت و خیزهایی خواهیم داشت و دشمن، از طریق اقتصاد به‌دنبال ضربه زدن به ماست، باید تلاش کنیم تا این آسیب‌پذیری اقتصاد را از این تلاطم‌ها حفظ کرده و نقاط ضعف را از بین ببریم.

حسن پور بیگلری: فعال کردن دیپلماسی اقتصادی راهکاری برای مقابله با مشکلات اقتصادی پسابرجام است
آقای شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون تلفیق ۹۷ در گفت‌وگو با روزنامه «صبح نو» درباره خروج آمریکا از برجام و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور گفت: شکست برجام بار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی را به جهانیان اثبات می‌کند، قبل از توافق هسته‌ای شرایط اقتصادی ایران بدون مشکل نبود و همواره کشور با تحریم‌های دنیای استکبار دست و پنجه نرم کرده و تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: با خروج آمریکا از برجام و تلاش برای ایجاد مشکلات اقتصادی برای ایران، ما با اقتدار ایستادگی کرده و با اعتماد به جوانان در مسیر پیشرفت گام بر می‌داریم، با روحیه جهادی بسیج کلیه امکانات این تهدید را هم به فرصت
تبدیل می‌کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: برای مقابله با مشکلات اقتصادی در گام نخست باید با فساد در اشکال مختلف مبارزه کنیم، همچنین روابط تجاری خود را با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای گسترش دهیم.

حسن پور بیگلری ادامه داد: در این شرایط تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ‌تر عمل کرده و نقاط ضعف اقتصاد را از بین ببرند، یکی از مهم‌ترین کارها در این راستا فعال کردن دیپلماسی اقتصادی است و سفارتخانه‌های ایران باید برای بهبود مراودات اقتصادی تلاش کنند، امیدواریم سال ۹۷ سال موفقیت ما در صادرات باشد.

وی خاطر نشان کرد: حرکت همه‌جانبه سمت اشتغال و تولید و حمایت از کالای ایرانی راهکاری دیگر برای فائق آمدن به چالش‌های پیش رو است. البته در این میان افراد فرصت‌طلب و سودجو به‌دنبال شایعه‌پراکنی و مأیوس کردن مردم‌اند و منافع شخصی را به منافع ملت ترجیح می‌دهند که باید با جدیت با آن‌ها برخورد کرد.

تنها یک هفته به پایان ضرب‌الاجل ‌120روزه ترامپ باقی است و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این‌بار آمریکا از برجام خارج می‌شود، حال اما عده‌ای خبر از بحران اقتصادی ایران می‌دهند موضوعی که چندان هم قابل اعتنا نیست و تنها دستاویزی برای ایجاد هراس عمومی است.

پدیدار: نهادهای بالادستی برای خروج آمریکا از برجام چاره‌اندیشی کرده‌اند
«رضا پدیدار» رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح نو» در خصوص خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشورمان گفت: خروج دونالد ترامپ از برجام در کوتاه‌مدت تأثیر چندانی بر اقتصاد کشورمان ندارد اما در بلندمدت بی‌تأثیر هم نخواهد بود چرا که در تعاملات جهانی اثر‌گذار است. رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی تهران در خصوص ارائه راهکار برای این موضوع افزود: بالطبع نهادهای بالادستی همانند دولت و مجلس راهکاری مطلوب و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدتی برای خروج ترامپ از برجام چاره‌اندیشی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: مسیرهایی جدید و کوتاه‌مدت برای خروج آمریکا از برجام قبلاً توسط مسوولان ترسیم شده است و مسیر قانونی برای آن تعیین شده است.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اقتصاد ایران بعد از خروج آمریکا از برجام

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بودجه کشور خرج همین کشور و رفع مشکلات اقتصادی کنه
Germany
محسن
۰۰:۱۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بله درسته که خروج آمریکا از برجام تاثیر آنچنانی بر اقتصاد ایران ندارد چون آمریکا مدت هاست که تحریم علیه ایران رو داره ولی نمیدونم چرا فقط با حرف زدن ترامپ از خروجش از برجام دلار و طلا و کالاها به یکباره نجومی گرون شد!!!!مردم واقعا در شرایط بدی هستن لطفا درک کنید اینو اگه مسئولان ایران اول از مردمش حمایت کنه و با صداقت فاصله طبقاتی رو از بین ببره مردم حاضرن جونشون رو هم بدن براش.تو رو خدا به فکر این وضعیت بد الان کشور باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچی گرانی رو گرانی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
از گرانی گوشت و مرغ وزمرمه گران شدن نان وحبوبات اجاره بها مسکن رکود اقتصادی وبیکاری جوانان بالارفتن سن ازدواج جوانانمان و فاصله طبقاتی
آخرین اخبار