رئیس فدراسیون شطرنج گفت:خوشبختانه مشکل بدهی فدراسیون شطرنج حل شد، اما با این وجود قصدی برای میزبانی رقابت های معتبر و پر هزینه بین المللی نداریم.

مهرداد پهلوان زاده در گفتگو با  خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره جذب مربی خارجی برای ورزشکاران شطرنج بیان کرد: هفته آینده ایوان سوکولوف هلندی به ایران خواهد آمد. او در گذشته هم سابقه فعالیت در ایران را داشته و قرار است به مدت 12 روز عملکرد شطرنج بازان را زیر نظر بگیرد.همچنین  در صورت فراهم شدن شرایط می خواهیم در المپیاد جهانی هم از تجربه این مربی بهره مند شویم.

او ادامه داد:هفته گذشته دیداری را با صالحی امیری برای جذب مربی داشتیم، او در این نشست قول داد که تمام تلاشش را به کار می گیرد تا بتوانیم مربیان سطح بالا را برای شطرنج بازان تیم ملی جذب کنیم. مسابقات جاده ابرایشم چین در خردادماه را در پیش داریم که به همین منظور تصمیم گرفتیم تعدادی ورزشکار را به این مسابقات اعزام کنیم و نکته خوشحال کننده این است که آنها با هزینه کشور میزبان  و به صورت رایگان در این مسابقات حضور می یابند. رقابت های جام ملت‌های آسیا در بنگلادش (تیر) و المپیاد تیمی جهان در گرجستان (23 شهریور) از جمله مسابقات دیگری هستند که شطرنج بازان ما در آنها حضور خواهند یافت.امیدوارم ورزشکاران ما بتوانند در تمامی این رقابت ها به نتایج خوبی دست یابند.

پهلوان زاده درباره برنامه های فدراسیون برای حضور طولانی مدت  سوکولوف در تیم ملی گفت:با توجه به فرصت محدودی که تا آغاز المپیاد تیمی جهان باقی مانده و از طرفی بیشتر شطرنج بازان ایرانی درگیر تحصیل هستند به همین علت سعی داریم شرایطی را برای حضور این مربی در ایران فراهم کنیم تا ملی پوشان کشورمان از تجربه این مربی استفاده کنند.

قهرمانی مقصود لو می تواند اعتماد به نفس سایر ورزشکاران را بالا ببرد

رئیس فدراسیون شطرنج درباره قهرمانی پرهام مقصود لو در رقابت های آزاد شارجه امارات گفت:دل جامعه ورزش و به ویژه خانواده شطرنج از قهرمانی مقصود لو در شارجه امارات شاد شد.خودم در اختتامیه مسابقات شرکت کردم و دیدم این قهرمانی در جهان بازتاب زیادی داشت.فکر می کنم قهرمانی مقصود لو اعتماد به نفس سایر ورزشکاران کشورمان را هم بالا می برد و آنها می توانند با حضور در رقابت های داخلی خود را به سطح جهانی نزدیک کنند.

قصدی برای میزبانی رقابت های معتبر و پر هزینه بین المللی نداریم

پهلوان زاده درمورد بدهکاری فدراسیون شطرنج هم گفت:این موضوع تقریبا حل شده و خوشبختانه مشکل قابل توجهی از این بابت وجود ندارد.با این وجود در حال حاضر قصدی برای میزبانی رقابت های معتبر و پر هزینه بین المللی نداریم.سال پیش، بیش از 9 مسابقه در سطح بین المللی و جام ستارگان برگزار کردیم که خدا را شکر شطرنج بازان کشورمان نتایج خوبی در آن رقابت ها کسب کردند.امسال بیشتر قصد داریم ملی پوشان خودمان را در عرصه داخلی محک بزنیم تا برای رویدادهای پیش رو آماده تر شوند.

 تلاش می کنیم برای ورزشکاران مسابقاتی را فراهم کنیم تا کمبودی را احساس نکنند

او درباره انتقاد برخی ملی پوشان نسبت به هزینه نکردن فدراسیون برای اعزام آنها به مسابقات بین المللی تصریح کرد:افرادی که به مسابقات آزاد اعزام می شوند معمولا با هزینه شخصی به این مسابقات می روند.هزینه کردن فدراسیون برای اعزام ملی پوشان به رقابت های آزاد تنها در صورتی جای توجیه  دارد که آمادگی آنها با شرکت در این مسابقات افزایش یابد. در تمام این سال‌ها فدراسیون هر کاری توانسته برای کم شدن هزینه‌های اعزام به مسابقات را انجام داده است. ما در فدراسیون از نفوذ خود استفاده و رایزنی می کنیم تا بتوانیم هزینه اقامت یا ثبت نام شطرنج بازان کشورمان در رقابت های مختلف رایگان انجام شود.با توجه به شرایط موجود با چنگ و دندان تلاش می کنیم تا برای ورزشکاران مسابقاتی را فراهم کنیم تا از این بابت کمبودی را احساس نکنند.

رئیس فدراسیون شطرنج درباره مربی چینی هم گفت:قرار بود از ابتدای خرداد ماه یک مربی چینی به کشورمان بیاید اما به دلیل برخی مشکلات بوجود آمده برای شطرنج بازان،تصمیم بر این شد تا او در زمان دیگری به ایران بیاید. طبق صحبت هایی که با این مربی چینی انجام دادیم به این نتیجه دست یافتیم تا او 2 هفته و به صورت آزمایشی با شطرنج بازان کار کند. چنانچه از نحوه همکاری با یکدیگر راضی بودیم قراردادی طولانی مدت با این مربی انعقاد خواهیم کرد.

او در ادامه صحبت هایش درباره اینکه آمدن مربیان تراز اول خارجی چقدر می تواند در پیشرفت شطرنج بازان کشورمان تاثیر گذار باشد، بیان کرد:خوشبختانه مربیان خوبی در رده های سنی پایه 8 تا 14 سال در کشورمان حضور دارند به طوری که هم صاحب سبک هستند و هم شیوه کاری خاص خودشان را دارند و نیازی نیست که بخواهیم در این رده ها مربی خارجی برای ورزشکاران جذب کنیم.اما در رده های بالاتر تک مربیانی در دنیا وجود دارند که می توانند به پیشرفت شطرنج بازان ما کمک کنند و همین موضوع به آنها کمک می کند تا هم شیوه تمرین کردن را یاد بگیرند و هم با تجربه تر شوند.البته در شرایط فعلی جذب مربی که در طول ماه 20 هزار دلار دستمزد می خواهد بسیار سخت است و باید بیشتر تمرکزمان را روی مربیانی قرار دهیم که هزینه کمتری برای ما دارند. بودجه فدراسیون محدود است و سعی می کنیم با همین شرایط و کمک هایی که از حامیان مالی دریافت می کنیم برنامه هایمان را پیش ببریم.

لیاقت ورزشکاران ما حضور در جمع برترین های دنیاست

رئیس فدراسیون شطرنج در پایان درباره ارتقا جایگاه ورزشکاران ایرانی در رنکینگ فدراسیون جهانی بیان کرد: خیلی خوشحالم که بیشتر برنامه هایی را که در این سال های اخیر برای ورزشکاران در نظر گرفته بودیم بدون هیچ مشکلی پیش می رود.ما از نظر میزان فعالیت و برگزاری مسابقات پس از کشورهای روسیه و آلمان در رتبه سوم دنیا قرار داریم و همین عوامل باعث شده تا رتبه شطرنج بازان ما در ریتینگ فدراسیون جهانی ارتقا یابد.آرزوی قلبی من این است که ریتینگ ورزشکاران مان بهبود یابد تا بتوانیم خودمان را به جمع 10 تیم برتر دنیا نزدیک کنیم.باید بگویم با توجه به پتانسیلی که در ورزشکاران ما وجود دارد آنها این لیاقت را دارند تا به جمع برترین های دنیا برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار