کاپیتان تیم ملی شطرنج گفت:ما در تمام رده ها حرف های زیادی داریم و اگر بستر و امکانات مناسب فراهم شود قطعا می توانیم، مدال های خوبی بگیریم.

احسان قائم مقامی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره قهرمانی اخیر پرهام مقصود لو در رقابت های شطرنج ابوظبی اظهار کرد: پرهام یکی از بازیکنان نسل جدید شطرنج ایران است که در این چند ماه اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای  داسته است. این قهرمانی از اهمیت ویژه‌ای برای او برخوردار بود و امیدوارم بتواند همچنان با قدرت برای کشورمان در رقابت های مختلف افتخار آفرینی کند.او یک شطرنج باز فوق العاده با هوش است.

 امکانات فراهم باشد ورزشکاران  بهترین نتایج را  کسب می کنند

او ادامه داد: در ایران جوانان خوبی همچون پرهام مقصودلو، علیرضا فیروزجاه، محمد امین طباطبایی ، مسعود مصدق‌پور و ... حضور دارندکه نه تنها از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار هستند بلکه حتی در هر مسابقاتی هم که شرکت می کنند بهترین نتایج ممکن را برای ورزش کشورمان کسب می کنند و این می تواند یک حرکت رو به جلو برای شطرنج کشورمان در سالیان آینده باشد.

قائم مقامی ادامه داد:امیدوارم بدنه تیم ملی که عموما از جوانان و نوجوانان  با استعداد تشکیل می شود به همین شکل بتوانند بدون هیچ گونه دغدغه ای برای ورزش کشورمان افتخار آفرینی کنند.ما در تمام رده های سنی مختلف حرف های زیادی برای گفتن داریم و باید برای آنها بستر و امکاناتی فراهم شود که در محیطی بدون فشار به تلاش خود ادامه بدهند و چنانچه این نیازها برایشان برآورده شود قطعا می توانند، مدال های خوبی را برای شطرنج بدست بیاورند.اگر ما بتوانیم امکانات آموزشی مناسبی را در طی سال حتی به صورت پاره وقت برای شطرنج بازان فراهم کنیم از شانس بالاتری برای کسب مدال در رقابت های آسیایی و جهانی برخوردار خواهند شد.

 

قائم مقامی:افق های بسیار روشنی را برای شطرنج ایران می بینم

برخی افراد ناجوانمردانه سعی در حاشیه سازی در شطرنج دارند

کاپیتان تیم ملی شطرنج ادر ادامه با انتقاد از فضای به وجود آمده علیه فدراسیون بیان کرد:متاسفانه صحبت‌ها به‌گونه‌ای مطرح می‌شود که انگار مسئولان فدراسیون کاری برای شطرنج بازان انجام نمی دهند و تمام موفقیت ها حاصل زحمات خود این ورزشکاران است.این مسائل از سوی اشخاصی عنوان می شود که در گذشته جزء دست اندرکاران بودند اما با این وجود نتوانستند انتظارات را آن چنان که باید برآورده کنند و اکنون تصمیم گرفته اند که فدراسیون را تخریب کنند، از نظر من این حمله ها ناجوانمردانه است و اصلا زیبنده نام شطرنج نیست.ما به راحتی روی کاغذ می توانیم شرایط فعلی این رشته را با گذشته مورد قیاس قرار دهیم و با یک نگاه کلی متوجه می شویم که در این چند سال اخیر این رشته به سرعت برق و باد در کشورمان پیشرفت کرده است و از این بابت می توان به مسئولان فدراسیون نمره قبولی داد .هر چند می توان گفت کم و کاستی هایی هم به طور قطع وجود دارد اما در عین حال شرایط فعلی شطرنج به هیچ وجه با گذشته یکسان نیست.

نباید ملی پوشان تحت تاثیر افکار ساختگی برخی اشخاص قرار گیرند

او افزود: ما در این سال های اخیر مسابقات بین المللی متعددی چون جام ستارگان، گرندپریکس بانوان و مسابقات زنان قهرمانی جهان  را در کشورمان برگزار کرده ایم. به طوری که بسیاری از بازیکنان جوان ایران در 2 سال گذشته در جام ستارگان مقابل بزرگان دنیا پشت میز نشستند و این مسئله باعث شده تا ترس آنها از مواجه شدن با بزرگان شطرنج جهان بریزد. فدراسیون با برگزاری این تورنمنت به صورت سالانه توانسته تاثیر زیادی در رشد ورزشکاران این رشته داشته باشد.خوشبختانه شطرنج در دوره اخیر فدراسیون پیشرفت محسوسی داشته که از مصادیق آنها می‌توان به ارتقای رنکینگ در آسیا و جهان، افزایش تعداد استادان بزرگ، برگزاری مسابقات بین‌المللی بیشتر، حضور جوانان در رویدادهای مختلف بین‌المللی اشاره کرد.در مجموع خوب نیست برخی آقایان پشت صحنه این کارهای مثبت فدراسیون را نادیده بگیرند و به سادگی از آن عبور کنند.

قائم مقامی ادامه داد: علیرغم مشکلات مالی فراوانی که پس از اتمام رقابت های جهانی شطرنج بانوان برای کشورمان بوجود آمد، خوشبختانه بیشتر برنامه های فدراسیون اعم از اردوها و اعزام ورزشکاران به مسابقات برون مرزی خوی پیش رفته است.همیشه برخی اشخاص به دنبال این هستند تا نیمه خالی لیوان را ببینند و با بهره گیری از این موضوع به فدراسیون حمله کنند که به اعتقاد من نمی تواند چندان خوشایند و جذاب باشد.اگر روی منطق و براساس آمار و ارقام و نقد منصفانه صحبت می کنیم می توان گفت این موارد مطرح شده قابل پذیرش است.اما برعکس نقدهای تخریبی تنها باعث می شود تا هم با روح و روان مسئولان بازی شود و هم فدراسیون به حاشیه کشیده شود.واقعا در فدراسیون سعی می شود تا تمام جوانب امر دیده شود و امکانات برای شطرنج بازان تجهیز و فراهم شود.به عنوان یک بازیکن ملی پوش می گویم مقداری بازیکنان ما باید بیشتر توجیه باشند و تحت تاثیر این افکار ساختگی برخی آقایان قرار نگیرند و با توجه به شرایط موجود  با قدرت برنامه هایشان را پیش ببرند.

 

قائم مقامی:افق های بسیار روشنی را برای شطرنج ایران می بینم

عضو تیم ملی شطرنج ایران در مورد استخدام مربیان خارجی هم برای ورزشکاران این رشته گفت:از نظر من تعاملات بین المللی،رفت و آمد مربیان خارجی باعث شده تا شطرنج بازان ما با تجربه تر شوند.بسیاری از ورزشکاران سطح اول شطرنج ایران با هزینه شخصی یا در غالب برنامه های تیم ملی از مربیان با کیفیت خارجی بهره برده اند.ضمن اینکه در دوره فعلی دسترسی به اطلاعات جدیدترین منابع شطرنج جهان از طریق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری تسهیل شده است. شاید ۲۰ سال پیش برای کپی شدن یک کتاب شطرنج در ایران شش ماه طول می کشید اما اکنون شطرنج بازان ایرانی در کنار سهولت در دسترسی به منابع به راحتی می توانند بازی های آنلاین انجام دهند و پیشرفت کنند.

قائم مقامی:افق های بسیار روشنی را برای شطرنج ایران می بینم

سیبل قراردادن فدراسیون شطرنج به دلیل منابع مالی درست نیست

او با اشاره به منابع محدود مالی فدراسیون شطرنج گفت: هرچند بازیکنان بسیاری از کشورهایی که امکانات کمتری نسبت به ایرانی ها دارند، پیشرفت قابل توجهی داشته باشند اما این امر به معنی محدود ماندن امکانات شطرنج بازان کشورمان نیست بلکه با توجه به درخشش های اخیر آنها باید حمایت ها بسیار بیشتر شود‌. سیبل قراردادن فدراسیون شطرنج به دلیل منابع مالی درست نیست چراکه این فدراسیون همین بودجه های محدود را در راه هایی هزینه می کند که می تواند بهترین بازدهی را داشته باشد.
قائم مقامی:افق های بسیار روشنی را برای شطرنج ایران می بینم

به عنوان کاپیتان تیم ملی نمی توانم چشمم را روی برخی مسائل ببندم

قائم مقامی خاطرنشان کرد: اردوهای آماده سازی تیم ملی شطرنج به تمام ملی پوشان به ویژه نفرات جوان کمک می کند. بهتر است برخی مواقع خودمان را این طرف گود و در جایگاه مسئولان فدراسیون بگذاریم. ۲۰ سال پیش از مسئولان فدراسیون درخواست مربی اختصاصی کردم اما این موضوع یک بار هم محقق نشده است.بنابراین متوجه شدم که به دلیل محدودیت امکانات، نمی توانم به عنوان کاپیتان تیم ملی چشمم را روی همه هزینه هایی که در طول این سال ها برای من و سایر نفرات شده است ببندم و تنها روی بحث جذب مربی اختصاصی مانور دهم.این ایده آل است که منابع مالی و حمایت های جانبی فراهم شود تا نخبه های شطرنج ایران بتوانند از مربیان تراز اول دنیا به صورت شخصی بهره ببرند اما برای رسیدن به این شرایط فاصله زیادی داریم.
 

هجمه های زیادی  علیه من از جانب چند شخص ناموفق در شطرنج شکل گرفته است

او ادامه داد: هجمه های زیادی در این سال های اخیر با غرض ورزی و هدف های نادرست علیه من از جانب چند نفر ناموفق در جامعه شطرنج شکل گرفته است که البته من به خوبی به این موضوع آگاهی کامل دارم باید با فاصله گرفتن از این حاشیه ها و سکوت در برابر یاوه گویی ها و  عملکرد خوب و مثبت پاسخ آنها را بدهم.(کارنامه هر شخصی مشخص است و من فکر می کنم احتیاجی به پرداختن به این مسائل نیست)از طرف دیگر متاسفانه برخی افراد که اسم دلسوز شطرنج را روی خود گذاشته اند سعی دارند با قراردادن نام قهرمانان بزرگ و افتخار ایران در برابر هم و جبهه سازی به تخریب و ایجاد تفرقه بپردازند.این افراد که خود را کارشناس شطرنج هم می دانند با موضع گیری های مغرضانه و اظهار نظرهای کاملا غیر کارشناسی سعی در القای این داشتند که باید  از هفت یا سال پیش، در سن 27 سالگی از شطرنج بازنشسته می شدم.این در حالی است که طول عمر قهرمانی برای شطرنج بازان بسیار بالاست و بعضا بازیکنان برتر دنیا تا سن 50 سالگی هم می توانند در جمع برترین های دنیا رقابت کنند.من در کنار پرداختن به شطرنج به عنوان یک بازیکن بنا به وظیفه همواره سعی داشته ام که شطرنج ایران را در شئونات مختلف ارتقا بخشم.

سال مهمی در انتظار شطرنج بازان  است

قائم مقامی درباره اعزام شطرنج بازان کشورمان به برخی رویدادهای معتبر در آینده ای نزدیک اظهار داشت: نشست های مثبتی برای اعزام ملی پوشان‌ به رقابت های معتبر برگزار شده است و حضور در این مسابقات می تواند در رشد و پیشرفت آنها تاثیرگذار باشد. سال مهمی پیش روی شطرنج بازان ایرانی قرار دارد و امیدوارم آنها بتوانند نتایج خوب خود را در عرصه بین المللی تکرار کنند.

کاپیتان تیم ملی شطرنج ایران درباره احتمال حضور چهره های نامدار در مسابقات بین المللی که به میزبانی ایران برگزار می شود، تصریح کرد: بدون شک امسال جام ستارگان با حضور چهره های شاخص بیشتر و در سطح بالاتری برگزار می شود. درصدد تدارک یک رویداد تیمی برای تیم ملی هستیم. اردوهای تدارکاتی خوبی پیش بینی شده است مشغول فراهم کردن جدولی هستیم تا نفراتی که شانس رسیدن به درجه استاد بزرگی دارند به این امر دست یابند. مسابقات قهرمانی جوانان جهان را در شهریور پیش رو داریم که سعی داریم تمام نفراتی که شانس دارند همراه با مربی خوب خارجی به این رقابت ها اعزام کنیم.این در حالی است که در سالیان گذشته مسئولان فدراسیون یک نفر را به این رقابت ها اعزام می کردند یا اینکه اصلا نماینده ای به این مسابقات نمی فرستادند اما اکنون شاهد این هستیم و طبق هماهنگی ها قرار است تمامی شطرنج بازان شانس دار به این مسابقات اعزام شوند.از سوی دیگر مهرداد پهلوان زاده و سایر مسئولان فدراسیون از ارتباطات بین المللی خودشان به نحو احسن دارند استفاده می کنند تا کاری کنند ، شطرنج بازان ما بدون هیچ هزینه ای در رقابت های برون مرزی حضور یابند.خوشبختانه مسئولان وزارت ورزش و جوانان هم در این 2 سال اخیر به خوبی از شطرنج حمایت کرده اند و این اثبات می کند که آنها از عملکرد شطرنج رضایت کامل دارند و امیدوارم این حمایت ها در راستای پیشرفت شطرنج همچنان تداوم داشته باشد.

اولویت اصلی من کسب عناوین درخشان  برای  ایران  است

کاپیتان تیم ملی شطرنج در پایان درباره برنامه هایش در سال جاری گفت:تمریناتم را بیشتر می کنم تا بتوانم به نتایج آیده آلی که هم مردم و هم جامعه شطرنج می خواهند برسم.خوشبختانه مردم همواره به من لطف داشته اند و یکی از اولویت های اصلی من اینست تا بتوانم همچنان برای ورزش کشورم مثمر ثمر واقع شوم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار