حکیم‌زاده گفت: کتاب‌های درسی را با عنوان کتابی مقدس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم.

مطالب کتاب‌های درسی را به دانش‌آموزان تحمیل می‌کنیم/ کودکی دوران برچسب زدن‌ها نیستبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در هشتمین پروژه‌های علمی دانش‌آموزان (جشنواره جابر بن حیان) که امروز در مدرسه هاجر منطقه 7 برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره جابربن حیان نقطه شروع و عزیمت از حافظه‌محوری به یادگیری از طریق پژوهش است و چاره‌ای نداریم برای نگاهی تحولی از اینجا شروع کنیم.

وی ادامه داد: از زمانی که در مدرسه بودیم صرفا مواردی که کار عملی داشتیم یا بازدید علمی کردیم مطالب را به خاطر داریم و سایر موارد را فراموش کرده ایم، بر همین اساس بحث علمی به تازگی در حوزه برنامه درسی به نام برنامه درسی زائد مطرح شده است یعنی نیروی انسانی و دانش‌آموز وقت برای دوره آموزشی صرف می‌کنند اما به نتیجه‌ای نمی‌رسند.

حکیم‌زاده افزود: در مقابل برنامه درسی زائد برنامه درسی مغفول قرار دارد یعنی بخشی از برنامه درسی که ضرورت دارد به آن پرداخته شود به دلایل مختلف همچون نبود زمان لازم، نیروی انسانی و مواردی از این قبیل مورد توجه قرار نمی گیرد.

معاون آموزش ابتدایی درباره مصادیق این برنامه‌ درسی در نظام آموزشی گفت: آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان، مدیریت هیجان و کنترل هیجان از جمله مواردی است که به آن نپرداخته ایم و اغلب سعی می‌کنیم کمبود ساعات درسی را با فرستادن معلم و مدیر به کلاس های درس جبران کنیم و چنین مهارت هایی به حاشیه رانده شده است.

عنصر زمان در تالیف کتاب‌های درسی نادیده گرفته می‌شود

وی با اشاره به اینکه برنامه درسی زائد، تغییری در نگرش دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: در این نوع برنامه درسی یا دانش‌آموزان علاقمند به موضوعات نیست یا اینکه بدون در نظر گرفتن متقاضیان و علایق برنامه‌ای دنبال می‌شود و پژوهش‌هایی در مورد برنامه درسی زائد و احصای مصادیق آن مورد توجه قرار دادیم.

حکیم زاده با انتقاد از اینکه عنصر زمان در تالیف کتاب‌های درسی نادیده گرفته می‌شود، گفت: باید در این مورد تغییر رویکرد دهیم و محتوای آموزشی مبتنی بر روانشناسی رشد پیش رود.

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: مطالب کتاب‌های درسی را با عنوان کتابی مقدس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم در حالی که می‌توان پنج مفهوم عملیاتی را به جای 50 مفهوم متعدد اما تاثیرگذار به دانش‌آموز، آموزش دهیم.

وی تاکید کرد: جشنواره جابر بن حیان طرح تفننی و حاشیه‌ای نیست و باید به سمت آموزش‌های مبتنی بر پژوهش پیش رویم هر چند طرح جابر اشکالاتی داشته است که درصدد رفع آن هستیم.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه بازخورد حاصل از کارهای دانش‌آموزی را به تازگی در جشنواره جابر بن حیان مورد توجه قرار داده ایم، گفت: با این اقدام دانش‌آموز از فعالیت‌های انجام شده خود بازتابی دریافت می‌کند و اگر این کار رواج یابد به ما کمک خواهد کرد.

کودکی دوران برچسب زدن ها نیست

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: یاد بگیریم کودکی دوران برچسب‌زدن‌ها نیست و هر کاری را که به عنوان رقابتی به آن نگاه می‌کنیم از شکل اصلی خارج می‌شود؛ همان طور که امسال در طرح عید و داستان هدف امتیازدهی نبود بلکه هدف ما این است که تلاش‌های معلمان و دانش‌آموزان را مورد قدردانی قرار دهیم.

معاون آموزش ابتدایی از افزایش 50 درصدی شرکت دانش‌آموزان در جشنواره جابربن حیان خبر داد و گفت: البته به دنبال افزایش کمیت نیستیم و بیشتر کیفیت بخشی و کارها را مورد توجه قرار دادیم علاوه بر این مسئله به عنوان فکر اولیه قصد داریم سهمیه‌بندی برای استان‌ها و مناطق را حذف کنیم و این کار را با محوریت مدرسه پیش ببریم تا کارها به طور بخشنامه‌های دنبال نشود البته این موضوع در حد فکر اولیه است و باید روی آن بررسی کنیم.

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه معلمان ما باید تصمیم‌گیرنده باشند، گفت: باید به این موضوع اعتقاد داشته باشیم که کارها را به سمت معلمان و مدیران در مدارس سوق دهیم و این موضوع یعنی به رسمیت شناختن صلاحیت معلم و مدیر چرا که کار آموزش و پرورش کار رئیس و مرئوس نیست بلکه نیازمند فعالیتی تسهیل‌گرانه است.

پوشش تحصیلی برای 550 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش به رشد حدود 10 درصدی شاخص‌های عملکردی در معاونت ابتدایی طی سال گذشته اشاره و اظهار کرد: حدود یک درصد پوشش تحصیلی را سال گذشته افزایش دادیم.

حکیم‌زاده ادامه داد: سال گذشته حدود 5 هزار کودک فاقد مدارک هویتی و 550 هزار اتباع خارجی در مدارس به همت آموزگاران تحت پوشش تحصیلی قرار گرفتند و این اتفاق در حالی بود که تراکم کلاس‌های درس افزوده شد اما ریالی معلمان دریافتی بیشتری نداشتند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در هفته معلم قرار داریم گفت: امیدوارم تکریم معلم و منزلت بخشی به جایگاه معلمان صرفا مختص به این هفته نباشد و یکی از نشانه‌های بارز این تکریم حضور مقامات کشوری در برنامه‌های آموزش و پرورش است که متاسفانه امروز در جشنواره جامع حضور کمرنگ این افراد را شاهد بودیم اما باید تلاش کنیم آموزش و پرورش را جزو اولویت‌های اصلی جامعه جای دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار