طهرانیان گفت: فعالیت برخی موسسات آموزشی بدون مجوز طی سال‌های اخیر باعث اختلال در برنامه‌های آموزش و پرورش شده است.

اختلال در برنامه‌های آموزش و پرورش با فعالیت موسسات آموزشی غیر مجازبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید طهرانیان مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره آموزش‌های غیررسمی و تکمیلی اظهار کرد: این آموزش‌ها جزو تکالیف دولت محسوب نمی‌شود اما نیاز مردم بوده و برای توجه به استعدادهای دانش آموزان توجه به چنین موضوعی در جامعه وجود دارد، بنابراین شرایط قانون گذار راه را باز گذاشته و امکان آموزش‌های غیر رسمی از طریق مشارکت‌های عمومی و بخش خصوصی وجود دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه طی چند دهه گذشته به برخی موسسات مجوز فعالیت داده شده است که روی فرهنگ و محتوای آموزشی اثرگذار بودند و گاهی آن را جهت دهی کردند، بنابراین مهمترین اقدام فعلی ما برخورد با این موسسات است، چرا که بیشترین تبعات آن در دوره ابتدایی وجود دارد.

طهرانیان با اشاره به اینکه حذف آ‌زمون و کتاب‌های کمک آموزشی از دوره ابتدایی اقدام مناسبی محسوب می‌شود،‌ گفت: با تداوم چنین تصمیم‌هایی می‌توان این قول را داد که طی چند سال ‌آینده بسیاری از محتواهای نامناسب حذف شود.

مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازمند فرهنگسازی برای حذف این آزمون‌ها هستیم، اظهار کرد: دولت هم باید در مسیر حذف محتواهای نامناسب گامی بردارد که البته حذف آزمون یکی از این اقدامات بوده است.

وی از ساماندهی آموزشی در مقطع متوسطه برای سال آینده خبر داد و گفت: استانداردهایی از سوی سازمان پژوهش برای آزمون‌ها در نظر گرفته شده است.

طهرانیان به موضوع کنکور اشاره و عنوان کرد: اگر در مجلس و دولت بستر لازم برای حذف آزمون‌ها وجود داشته باشد که در رأس آن کنکور قرار دارد می‌توان به حذف محتواهای نامناسب امیدوار بود و باید این مشکل به طور ریشه‌ای حل شود.

دریافت شهریه در مدارس غیر دولتی براساس تعرفه‌های دولتی

مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش درباره اخذ مجوز برخی نهادها برای راه اندازی آموزشگاه گفت:‌ مراکز غیرمجاز مراکزی هستند که از هیچ نهادی مجوزی ندارند؛ به عنوان مثال شهرداری وظیفه دادن مجوز را ندارد و فعالیت‌هایش را در سرانه محله دنبال می‌کند. وزارت ارشاد فعالیت‌هایی در بستر فرهنگی انجام می‌دهد در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش افراد زیر سن 20 سال را به آموزش و پرورش واگذار کرده و بالاتر از این سن به عهده وزارت ارشاد خواهد بود.

وی درباره علت صدور مجوز از سوی دیگر نهادها بیان کرد: قبل از قانون مدارس و مراکز غیر دولتی در مقاطع زمانی مختلف دستگاه‌ها با مصوبات داخلی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به اخذ مجوز می‌کردند اما در قانون جدید و تبصره یک ماده سه این قانون مرجع صدور مجوز آموزشگاه برای افراد زیر 20 سال آموزش و پرورش است.

طهرانیان تصریح کرد: زیرساخت‌های نظارتی در حال شکل گیری است و از ماه گذشته سامانه‌ای برای جمع آوری اطلاعات را در نظر گرفتیم تا فعالیت‌ها به صورت مجاز در آموزشگاه‌ها دنبال شود.

مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش یادآور شد: اکنون مشکل مراکز شهریه نیست و دریافت شهریه طبق تعرفه‌های دولتی بوده و بر روی آن کنترل داریم اما در مراکز غیرمجاز همچنان این مشکل وجود دارد که باید نظارت دقیقی بر روی این موضوع داشته باشیم علاوه بر آن باید تکلیفمان را با بخش خصوصی مشخص کنیم و نگاه به بخش خصوصی اصلاح شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار