دانشمندان یک گام موثر دیگر در راه کدگذاری سلول‌های انسانی به منظور مقاومت در برابر ویروس‌ها برداشته‌اند، اما تحقق آن هنوز با چالش‌های زیادی همراه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان در سال ۲۰۱۶ یکی از بزرگترین تلاش‌های مهندسی ژنتیک تاریخ را موسوم به "پروژه‌نویسی ژنوم" (Genome Project-write) در پیش گرفتند.

هدف آن‌ها این بود که سلول‌هایی انسانی ایجاد -نه فقط ویرایش- کنند که در برابر همه ویروس‌های شناخته‌شده مقاوم باشد.

شروع این کار بسیار مشکل بود، چرا که نیاز به بودجه قابل توجهی داشت، اما اکنون به نظر می‌رسد که کار به طور جدی در حال انجام است.


بیشتر بخوانید:ترسیم نخستین اطلس از ۳۷ تریلیون سلول در بدن انسان


موسسه "ویس" (Wyss) هاروارد و شرکت ایمونوتراپی فرانسوی موسوم به "سلکتیس" (Cellectis) یک قرارداد همکاری امضا کرده‌اند، مبنی بر این که ابزار مهندسی ژنوم "سلکتیس" در اختیار یک تیم از "ویس" به رهبری "جورج چرچ" قرار گیرد.

آن‌ها از آنزیم‌های معمول برای حذف کدون‌های (codon) زائد استفاده می‌کنند و با آن کدون‌ها از ربودن سلول‌ها توسط ویروس‌ها برای تولید نسخه‌هایی از خود پیشگیری می‌کنند.

کدون‌ها، نوکلئوتید‌های "سه‌گانه" هستند که اسید‌های آمینه را برای پروتئین‌های خاص تولید می‌کنند.

این یک کار مهم، اما بسیار پیچیده است. دانشمندان اظهار داشتند که این پروژه نیاز به ایجاد ۴۰۰ هزار تغییر بزرگ در ۲۰ هزار ژن در ژنوم انسان دارند و این کار مقرون به‌صرفه نخواهد بود.

تیم "چرچ" تا کنون ۳۲۱ تغییر در باکتری ای. کولی (E.Coli) ایجاد کرده‌اند.

بازنویسی کد یک ژنوم انسان در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون دلار هزینه دارد و حتی برنامه‌هایی برای کاهش این هزینه‌ها تقریبا ممکن نیست.

این توضیحات شاید یک دلیل خوب برای این باشد که چرا این پروژه از ابتدا ۱۰ سال زمان برای رسیدن به هدف خود تعیین کرد و هیچ اطمینانی وجود ندارد که این گروه در این زمان خود به هدف خود برسد.

سلول‌های ضدویروس می‌توانند برای درمان سلول‌های بنیادی استفاده شوند که می‌توانند از ویروس‌های خطرناک مثل HIV جلوگیری کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

یک گام دیگر در راه مقاوم‌سازی سلول‌های انسان در برابر ویروس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار