پشت پرده تبانی‌های خوفناک، اما بدون سند در فوتبال

برخی از مدیران و مسئولان باشگاه‌ها بار‌ها از تبانی‌های وحشتناک و چند جانبه در فوتبال لیگ آزاد گان حرف زدند، اما هنوز هیچکدام از ادعا‌ها تکذیب و یا تایید نشده است.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لیگ یک فوتبال ایران یک شنبه هفته جاری با صعود تیم‌های نفت مسجد سلیمان و نساجی مازندران به لیگ برتر پایان یافت.

دوره اخیر لیگ دسته اول را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و حساس‌ترین فصل‌های برگزاری این رقابت‌ها نام برد، چراکه تا روز پایانی مسابقات پنج تیم نفت مسجد سلیمان، نساجی مازندران، خونه به خونه بابل، فجرسپاسی شیراز و بادران تهران از شانس صعود به لیگ برتر برخوردار بودند و برای رسیدن به این هدف از تمام ابراز و امکاناتشان استفاده می‌کردند.

پشت پرده تبانی های خوفناک اما بدون سند در فوتبال

با توجه به غیبت ۱۲ ساله تیم‌های مازنی در لیگ برتر کُری و حواشی عجیبی بین خونه به خونه و نساجی برای صعود به لیگ برتر ایجاد شد و بازیکنان، کادرفنی و مسئولان این ۲ تیم حدود نیمی از تمرکزشان را در کنار صعود به لیگ برتر روی اقدام‌های حریف به کار گرفتند.

در این میان ادعا‌های قاسم حسن زاده، مالک خونه به خونه نسبت به اقدام کادرفنی و مسئولان نساجی برای تماس با بازیکنان تیم‌های حریف، پول دادن به بازیکنان حریفان قائمشهری‌ها برای راه دادن به این تیم و تماس با نفرات تیم‌های حریف خونه به خونه برای جدی بازی کردن برابر شاگردان دراگان اسکوچیچ، تلاش‌های جواد نکونام برای انتخاب داوران دیدار‌های نساجی و خونه به خونه و حتی ادعای ارتباط سرمربی نساجی با برخی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از مباحثی بود که در طول یک هفته اخیر ابهام‌های زیادی را درباره نتایج لیگ یک به وجود آورد.

مالک باشگاه خونه به خونه مدعی است: مدارک و مستنداتی در دست دارد که طبق آن مسئولان تیم نساجی با سه بازیکن راه آهن تماس گرفته و از آن‌ها درخواست کرده اند در ازای دریافت مبلغی مشخص زمینه را برای دریافت گل‌های بیشتر تیمشان از حریف مازنی فراهم کنند. قاسم حسن زاده همچنین به انتخاب حسن اکرمی، یکی از داوران لیست الیت کشورمان برای بازی راه آهن و نساجی اعتراض دارد و معتقد است این از مصادیق بارز دخالت نکونام در راه چیدمان داوری است.

پشت پرده تبانی های خوفناک اما بدون سند در فوتبال

مسئولان خونه به خونه اعتقاد دارند در کنار بازی با راه آهن، مصاف نساجی با تیم‌های بادران، صبا و اکسین البرز هم مشکوک به تبانی بوده، اما نکته جالب اینجاست که طبق اظهارات قاسم حسن زاده در برنامه ۹۰ فرهاد صنیعی فر، مالک باشگاه نساجی نقشی اساسی در انتخاب بهرام اسماعیلی و رحمان رضایی، سرمربی سابق و فعلی برق جدید شیراز دارد. این درحالی است که زمان انتخاب اسماعیلی به عنوان سرمربی برق نه تنها جواد نکونام به عنوان سرمربی نساجی انتخاب نشده بود بلکه بابلی‌ها با هفت امتیاز اختلاف نسبت به هم استانی خود در رتبه دوم جدول قرار گرفته بودند و شانس بالایی برای صعود به لیگ برتر داشتند.

پشت پرده تبانی های خوفناک اما بدون سند در فوتبال

حسن زاده در راه مطرح کردن این ادعا‌ها حتی از بازیکنان تیم خودش هم نگذشت و با اعلام اینکه برخی بازیکنان خونه به خونه در تماس با سرمربی تیم حریف و دوستانش هوایی شده اند، کاپیتان اسبق تیم ملی ایران را متهم به تبانی با شاگردان سابقش کرد. مالک خونه به خونه شب گذشته در برنامه ۹۰ گفت: یکی از بازیکنان ما مدام خود را به آسیب دیدگی زده و به دراگان اسکوچیچ می‌گفت: نمی‌توانم بازی کنم، اما پس از آزمایش‌های پزشکی مشخص شد این تمارض به دلیل درخواست کادرفنی نساجی بوده است. به همین دلیل ما بازیکن مذکور را از تیم اخراج کردیم.

یکی دیگر از موارد اتهام مالک جنجالی خونه به خونه به قائمشهری‌ها اینست که چگونه مجتبی روشنگر، دروازه بان نساجی بلافاصله پس از مطلع شدن از درگیری سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ با ابراهیم محمودی، سرپرست خونه به خونه در جریان دیدار این تیم با برق شیراز با دستور جواد نکونام و برای اتلاف وقت خود را به زمین زد و داور هم با او مماشات کرد.

در مقابل فرهاد صنیعی فر هم از حسن زاده درخواست کرد اگر مدرکی نسبت به ادعاهایش دارد به مراجع ذی ربط بفرستد چراکه درست نیست افرادی که ادعای مسلمانی می‌کنند بدون مدرک به کسی اتهام بزنند.

پشت پرده تبانی های خوفناک اما بدون سند در فوتبال

اظهارات جواد نکونام هم پس از مسجل شدن صعود نساجی نسبت به اینکه تیمش با قلدری بالا آمده سبب ناراحتی حسن زاده شده است و او اعتقاد دارد پنالتی مشکوک اول سرخ پوشان قائمشهری در بازی با لوکوموتیورانان پایتخت و سایر مسائلی که به نکو نام نسبت داده است نشانه قلدری تیم قائمشهری و مظلومیت بابلی‌ها است.

مالک باشگاه خونه به خونه که در زمان فعالیت در رشته کُشتی هم چنین جنجال‌هایی ایجاد کرده بود، اعلام کرده است تا زمانیکه مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نسبت به این تیم احقاق حق نکنند، حاضر نیست تیمش را برای برگزاری دیدار فینال جام حذفی به مصاف استقلال بفرستد و مدارک تبانی نساجی را هم به ما‌ها جان، مسئول AFC که قرار است برای بررسی وضعیت باشگاه‌های ایرانی به کشورمان سفر کند انتقال می‌دهد. غافل از اینکه درصورت ارسال این مدارک به کنفدراسیون فوتبال آسیا، AFC آن‌ها را به فدراسیون فوتبال ایران ارجاع می‌دهد تا از طریق نهاد‌های قانونی فدراسیون بررسی شود.

پشت پرده تبانی های خوفناک اما بدون سند در فوتبال

فردی که چنین ادعا‌هایی را مطرح می‌کند یا دست پری دارد یا اینکه از تبعات این اتهام زنی‌ها بی خبر است. باید دید آیا قاسم حسن زاده و سایر مسئولان باشگاه خونه به خونه می‌تواند در روز‌های آتی صحت صحبت هایشان را در کمیته اخلاق ثابت کنند؟

عبدالله سمامی، عضو کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال درباره پیگیری‌های این کمیته نسبت به حواشی هفته پایانی لیگ دسته اول و ادعا‌های مطرح شده پس از پایان این بازی‌ها از سوی قاسم حسن زاده و ابراهیم محمودی، مالک و سرپرست تیم خونه به خونه بابل گفت: تاکنون پرونده‌ای از اتفاق‌های هفته پایانی لیگ دسته اول به کمیته اخلاق نرسیده است، اما بدون شک بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های لازم به این مسائل رسیدگی می‌کنیم.

او ادامه داد: باید جزئیات موضوع برای ما گزارش شود. پس از این اقدام به سرعت بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا به صحت و سلامت لیگ یک خدشه‌ای وارد نشود.

سمامی خاطرنشان کرد: ادعا‌هایی که افراد مختلف مطرح می‌کنند باید چارچوب مشخصی داشته باشد و بدون دلیل نمی‌توانیم هر حرفی بزنیم. باید اظهاراتمان را در مراجع نظارتی به اثبات برسانیم. در غیر این صورت اشخاص باید پاسخگوی اظهارات واهی خودشان باشند. تنها حرف زدن و ادعا کردن ملاک نیست بلکه باید این ادعا‌ها در کمیته اخلاق ثابت شود. درصورت اثبات این مسائل شخص متخلف مجازات می‌شود. درصورت ثابت نشدن امر هم شخصی که چنین ادعایی دارد و بی دلیل منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود، مورد مجازات قرار می‌گیرد.

عضو کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال درباره احتمال ورود این کمیته به درگیری سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ با ابراهیم محمودی، سرپرست تیم خونه به خونه بابل در جریان دیدار روز گذشته این تیم با برق جدید شیراز گفت: درحال حاضر نمی‌توانم درباره این موضوع صحبت کنم، اما مطمئن باشید هر زمان گزارش این درگیری به کمیته اخلاق برسد با توجه به شدت و ضعف آن بررسی‌های لازم را انجام داده و تصمیم گیری می‌کنیم. در زمان و جایگاه مناسب درباره این موضوع اظهار نظر می‌شود.

سمامی درباره اینکه با توجه به تحقیقاتی که کمیته اخلاق درباره برگزاری رقابت‌های لیگ یک انجام داده آیا تاکنون با موارد مشکوکی هم مواجه شده است یا خیر، بیان کرد: با توجه به نظارت و نگاه خاصی که روی لیگ یک داشتیم خدا را شکر می‌کنیم که تمام مسائل درست بوده است و در این لیگ فوتبال پاک را شاهد بودیم. هیچ مورد مشکوک و خاصی ندیدیم و بازی‌ها با نظارت کمیته اخلاق و رئیس فدراسیون فوتبال به صورت جوانمردانه برگزار شد. تاکنون همه چیز خوب بوده است.

سئوال اساسی در مورد این موضوع به اینجا بر می‌گردد که چرا مسئولان کمیته اخلاق از اهرم تهدید برای مالک ناراضی استفاده می‌کنند؟ مگر نه اینکه اگر موارد فوق الذکر و ادعا‌های این شخص صحت داشته باشد جای تقدیر هم دارد، اما در ادبیات مصاحبه افراد ذیصلاح و حقوقی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بیشتر از تبعات اتهام‌های واهی حرف زده می‌شود آنهم درست زمانی که حسن زاده مدعی است که مدارک این ادعا‌ها را دارد.

شاید در پذیرش مدارک و قبول مستندات کمیته‌های محترم آنقدر مطمئن هستند که پیش از دریافت در مورد آن قضاوت کنند؟

نکته حائز اهمیت دیگر این است که در قسمتی از صحبت‌های عبدالله سمامی ذکر شده است که در صورت دریافت مدارک و اثبات ادعا‌ها با فرد خاطی برخورد می‌شود این در حالی است که این فرد حتی اگر مجرم هم تلقی شود سودی برای تیمی که رقابت‌های لیگ برتر را از دست داده، ندارد.
هزینه‌های میلیاردی یک باشگاه به واسطه مُجرمیت یک فرد از بین می‌رود و این پایان ماجراست و به اعتقاد ما عدالت در این قانون لحاظ نشده است.

شایان ذکر است که در بحث تبانی افرادی دست به کار هستند که در این زمینه اطلاعات کامل دارند و راه‌های فرار از قانون را هم بلدند و گاهی تبانی را می‌توان تشخیص داد، اما اثبات آن بسیار دشوار است مگر در موارد نادر، آنچه واضح است برخی نتایج نشان از اتفاقات پشت پرده دارد و گاهی اوقات علم قاضی که در قانون مدنی نیز به آن اشاره شده است (ماده ۲۹۶) که البته علم قاضی نیز باید در محدوده یکسری مستندات و شواهد باشد.
در این راه شاید از اقرار، شهادت، قسامه و علم قاضی بتوان حق را به حقدار داد مگر اینکه بخواهیم مثل بی شمار پرونده‌ها کدخدا منشی موضوع را حل کنیم و با یک قربانی سر و ته ماجرا را بهم برسانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار