در سال حمایت از کالای ایرانی روز جهانی کارگر اهمیت دو چندانی دارد، زیرا کارگران در صف اول و خط مقدم تحقق این شعار هستند.

چگونه به کارگران در گرفتن حق و حقوق عقب افتاده شان کمک کنیم؟به گزارش حوزه  حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛   روز جهانی کارگر هر ساله در روز اول ماه مِی مقارن با یازدهم اردیبهشت ماه در سراسر جهان برگزار می شود.

تاریخچه این روز به اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو بر می گردد. در این روز پلیس این کشور در مواجهه با اعتصاب و درخواست کارگران مبنی بر رعایت حقوق کارگری خود، با خشونت تمام به روی آنها آتش گشود که شماری کشته، عده ای مجروح و بعدها چهار تن از آنان که رنگین پوست نیز بودند به اعدام محکوم شدند. در همین ارتباط در سال های بعد این روز توسط سازمان ملل، روز جهانی کارگر نام گرفت .

در کشور ما نیز این ایام به پاسداشت و گرامیداشت مقام کارگر پرداخته می شود و طبق قانون مجلس شورای اسلامی در این تاریخ کارگران در سراسر کشور از تعطیلات رسمی برخوردار هستند .

اما امسال روز کارگر ماجرای متفاوت تری نسبت به سالهای گذشته دارد. اهمیت روز کارگر در سال ۹۷ از انجایی چندین برابر است که رهبر انقلاب اسلامی این سال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده اند و کارگران، این قشر قابل اعتنا و ارزشمند، در پیشانی این جبهه برای تحقق این شعار سالیانه وجود دارند.

پیشرفت و توسعه یک جامعه بدون حضور قشری به نام کارگر محال است. کار و کارگر در آموزه های دین مقدس اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است به طوری که بنابر قول معروف، رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) بر دستان کارگر بوسه زده اند .

اما این صنف شریف همچنان در سال های اخیر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که موجب روند غیر مناسبی در چرخه اقتصادی کشور شده است.

در این ارتباط، ابراهیم صادقی فر معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به متفاوت بودن هفته کارگر در سال ٩٧ به دلیل نامگذاری این سال به نام حمایت از کالای ایرانی، افزود: با دیوارنویسی و شعار خالی این مهم عملی نمی‌شود.

به گفته علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر، قراردادهای کوتاه مدت نیز قدرت چانه زنی کارگران را ضعیف کرده است. وی با اشاره به فقدان ریسک پذیری کارگران برای احقاق حقوقشان، از عدم رعایت حقوق کارگران از طرف کارفرمایان در مواردی همچون بیمه، ضمانت نامه های مالی بی قید و بند و دستمزدهای غیر منصفانه خبر داده است.

واردات بی رویه، قاچاق کالا و عدم استقبال از تولید داخل بلای جان کارگران

ورود محصولات غیر ضروری از یک سو باعث خروج قابل توجهی ارز از کشور و از سوی دیگر تحمیل آسیب ها و خساراتی جدی بر بدنه تولید کشور شده است. آمار رسمی گمرک در سال ۹۶ نشان می دهد اقلام غیر ضروری و کم ارزش همچنان دروازه ای برای ورود به کشور دارند و در حال صدمه زدن به واحد های تولیدی کوچک هستند که می توانند ظرفیت بالقوه اشتغال زایی کشور را بر دوش بکشند .

به طور مثال اقلام عجیبی که در لیست واردات کشور در سال گذشته جا خوش کرده اند، عبارتند از : ۳۷۸ تن سنجاق قفلی، ۱۰۵ تن چکش، ۱۹۵۰ تن آدامس، ۴۰۰۰ تن شامپو، ۶۴۰ تن سنگ پا ، ۸۰۹ تن شانه سر، ۵۵۵ تن سرویس قاشق چنگال و بسیاری موارد عجیب دیگر که نه تنها می توانند در داخل کشور به تولید برسند بلکه در شرایط موجود هیچ نیاز اساسی به واردات آنها احساس نمی شود .

مجموعا در سال ۹۶ ، ۴۰ هزار میلیارد تومان واردات کالاهای مصرفی غیر ضروری به داخل کشور داشتیم.

قاچاق کالا و ارز موضوع دیگری است که به مانع اساسی بر سر راه تولید داخلی تبدیل شده و بسیاری از کارخانجات بزرگ کشور را به چالش کشیده است. آمار قاچاق کالا و ارز در سال های اخیر با وجود کاهش، رقم چشمگیری را هشدار می دهند که مبارزه با این پدیده دیرین می تواند نفش مهمی در کمک به تولید داخلی ایفا کند.

همه این ها و خیلی مسائل و معضلات دیگر از چالش های این صنف زحمتکش به شمار می رود، اما شاید در این سالها دغدغه اصلی معطوف به نبود بازار و رکود ناشی از عدم حمایت مصرف کنندگان داخلی از کالا و خدمات همین کارگران کشورمان است که امنیت شغلی آنها را مستقیما مورد تهدید قرار داده است.

اهتمام نورزیدن به خرید کالای ایرانی در گذشته موجب شده است تا چندین واحد تولیدی، کارخانه و شرکت هایی با سابقه طولانی به ورطه ورشکستگی و تعطیلی کشانده شوند .

یکی از این کارخانه ها که پرونده‌اش در همین سال های اخیر بسته شد، کارخانه قدیمی ارج بود. کارخانه ای که فعالیت خود را از سال 1316 آغاز کرده و با هشتاد سال سابقه قدیمی‌ترین کارخانه تولید لوازم خانگی در کشور به شمار می‌رفت. این کارخانه‌ به دلیل مشکلات شدید اقتصادی و معوقات مالی، در خرداد ماه سال گذشته توسط دستگاه قضایی پلمپ شد و با به فروش گذاشتن دستگاههای خود رسما فعالیت خود را تعطیل و کارگران خود را اخراج نمود .

داروگر، آزمایش، پارس الکتریک، پلی‌اکریل اصفهان، کاشی ایرانا، ماشین‌سازی تبریز، ایستک، دوچرخه‌سازی ایساک، قند ورامین، روغن‌نباتی‌قو، چیت‌سازی ری و ایران چوب بخشی از کارخانه‌های مهم و با سابقه طولانی بودند که برخی از آنها به دلیل رکود اقتصادی و نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات خود، مجبور به تعطیلی و انحلال شدند.

با توجه به شرایط اقتصادی و معضل بیکاری که گریبان کشور را فرا گرفته است، سرنوشت کارگران و فعالان این صنف بسته به انتخاب ما در استفاده از کالا و خدمات آنها دارد. در لحظه تصمیم گیری برای خرید هر محصولی باید به این مهم توجه داشت که انتخاب ما در سرنوشت و زندگی جامعه کارگری تاثیر گذار خواهد بود .

موضوع حمایت از کالا و محصول ساخت داخل به اندازه ای ارتباط مستقیم با چرخه اقتصادی و سرانه اشتغال زایی دارد که اندکی سهل انگاری در این ارتباط می تواند صدمات جبران ناپذیری را به جامعه کارگری و کارمندی کشور وارد نماید.

سال ۱۳۹۷ در حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است که می تواند با دقت نظر مسئولین و جدیت اقشار مختلف مردم در زمینه استفاده از محصولات ساخت ایران، جشن کارگری را به واقعیت تبدیل کند .

انتهای پیام /

 

تاثیر خرید کالای ایرانی در حمایت از کارگران ایرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۱:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا پس از گذشت سالها از مصوبه سال 84 در خصوص جذب نیروهای شرکتی هنوز اقدامی در خصوص نیروهای شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی صورت نگرفته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
توروخدا یه فکری هم به ما کارمندا بکنید اصلا حقوق ما بالا نمیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا هرچه سریع حقوق ما کارمندا هم اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا حقوق ها افزایش نمی یابد ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا حقوق ها افزایش نمی یابد ؟
آخرین اخبار