نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی از آبراه‌ خلیج فارس به دنیا معرفی شد.

خلیج‌فارس آبراه تحولات فرهنگی به جهانبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  ، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهر در همایش تجلیل از علمداران خلیج فارس گفت: ۶۰۰ سال علما و سرداران و مردم این استان زمانی که استعمارگران در پی تسلط بر عرصه اقتصاد منطقه بودند حماسه آفریدند.

وی افزود: خلیج فارس در تاریخ جهان دارای ویژگی‌های بسیار خاصی است که بسیاری جغرافی دانان جهان بر آن اذعان داشته و نقشه‌های بسیار کهن شاهد و گواه این نام بلندآوازه است.

صفایی بوشهری گفت: بسیاری از نظریه پردازان سیاسی بر این اذعان دارند که بخش عظیمی از مدیریت آینده جهان بر مدیریت آبراه ها‌ی بین المللی استراتزیک استوار است؛ پس مدیریت در خلیج فارس نیازمند نگاهی بنیادین است.

وی افزود: قدرت‌های بزرگ همیشه در این اندیشه بودند که سلطه خود را به تسلط بر خلیج فارس گره بزنند. تاریخ پر فراز و نشیب خلیج فارس همواره شاهد تعرض‌های مختلف استعمارگران بوده است. امروز هم سلطه گران بر این معنا اذعان دارند که جغرافیای خلیج فارس برای جهان استعمار نقشی حیاتی دارد از دست دادن خلیج فارس برایشان بسیار سخت است، اکنون توجه همه سردمداران به ویژه آمریکا به خلیج فارس معطوف است و به فکر سلطه جامع بر این منطقه هستند.

صفایی بوشهری گفت: اگر ما بخواهیم به استقلال به معنی دقیق کلمه دست پیدا کنیم باید در راستای مدیریت جامع اقتدار آفرین ایران در خلیج فارس به صورت انقلابی و دانش بنیان عمل کنیم و این نیازمند مدیریت هماهنگ و جامع در همه عرصه هاست.

وی گفت: اقتصاد کرانه‌ای با برنامه ریزی دانش بنیان و آمایش سرزمینی نقشی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد. برخی کشور‌های توسعه نایافته که در حال گذار به توسعه یافتگی هستند ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی شان بر اقتصاد کرانه مبتنی است.

صفایی بوشهری افزود: مسئولان در تصمیم سازی‌ها و مدیریت اجرایی باید با این ظرفیت‌ها همخوان باشند.

وی با اشاره به سابقه مبارزات ضد استعماری مردم استان بوشهر گفت: علمای بزرگ این دیار، چون آیت الله آل عصفور، علامه بلادی، آیت الله سید علی نقی دشتی، آیت الله علم الهدی و آیت الله مجتهد برازجانی همه حکم به وجوب به دفاع دادند.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: چهار برابر انگلیس به بوشهر حمله کرد و هر چهار بار علما حکم به دفاع دادند و سرداری، چون رئیسعلی دلواری، احمدخان تنگستانی و این مردم بزرگ حماسه آفریدند و هر چهار بار او را شکست دادند تا نه سلطه شان باقی ماند و نه تاثیر فرهنگی و اجتماعی شان و جز گورستانی از آن‌ها باقی نماند.

انتهای پیام/ف

فرهنگ ایرانی اسلامی از آبراه‌ خلیج فارس معرفی شد

 

برچسب ها: رادیو ، نمایش خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.