مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و نمایشگاه آثار مجسمه تونی کرگ، دو رویداد بزرگ ملی و به نوعی بین المللی در استان کرمان خبر داد.

کرمان در انتظار دو رویداد بزرگ فرهنگیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ محمد علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در نشست خبری که صبح امروز در اتاق جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و نمایشگاه آثار مجسمه تونی کرگ دو رویداد بزرگ ملی از ۱۱ اردیبهشت در کرمان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه موسیقی بومی مناطق مختلف ایران به رغم تکثر چنان با اقوام مختلف پیوند داشته است که کمتر رفتار مردم را می‌توان یافت که با موسیقی مقامی و سازی ایران همراه نشده است و به نوعی موسیقی نواحی ایران با آیینه تاریخ شفاهی همراه و در قالب شعر‌ها منعکس شده است، گفت: یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۱ اردیبهشت در کرمان آغاز می‌شود.

علیزاده اهداف برگزاری این جشنواره را تشویق و ترغیب هنرمندان موسیقی نواحی کشور، حفظ و انتقال موسیقی‌های نواحی به آیندگان، ایجاد فضای مناسب برای عرضه هنر این هنرمندان، بسط و گسترش موسیقی نواحی مختلف، خلاقیت و آفرینش موسیقی نواحی ایران دانست و افزود: محوریت آفرینش و آثار امسال جشنواره آفرینش با کلام مبتنی بر اشعار حماسی است.

وی وجود اقوام مختلف در استان کرمان، وجود آثار کشف شده در نقاط مختلف استان که نشان از تاریخ کهن موسیقی در استان دارد، وجود ۳۵ نوع ساز مختلف که تنوع کم نظیری در موسیقی نواحی کشور ایجاد کرده است را از نکات مثبتی دانست که استان کرمان را در زمینه موسیقی نواحی صاحب جایگاه ویژه‌ای کرده است.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه در پارسال قریب به ۴۰ هزار نفر از برنامه‌های این جشنواره استفاده کرده اند، ادامه داد: در تفاهم نامه‌ای که در سال ۹۴ با وزیر ارشاد و استاندار کرمان امضا گردید، مقرر شد دبیر خانه موسیقی نواحی به مدت ۳ سال در استان کرمان قرار گیرد و تلاش ما براین است که این دبیرخانه را در استان دائمی کنیم.

اخلاقی مسئول دبیرخانه موسیقی نواحی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: این جشنواره روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت همراه با اجرای گروه دف اخوان در میدان گنجعلی خان و همراه با اتفاق خیلی مهم گشایش دوباره نقاره خانه بازار وکیل آغاز می‌شود.

وی برپایی مجموعه غرفه ساز‌های کل کشور در پارک مادر، اجرای گرو ه.های مختلف در بخش اصلی ساعت ۱۷ روز‌های چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه در اتاق بازرگانی، بخش پژوهش این جشنواره ساعت ۱۰ صبح روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه در هتل پارس و اجرای عمومی در پارک مادر شهر کرمان و همزمان در شهرستان‌های رفسنجان، زرند، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم، نرماشیر، فهرج و ریگان ساعت ۲۰ هر شب به جز نرماشیر و بم را از دیگر برنامه‌های یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران عنوان کرد.

اخلاقی افزود: این جشنواره ساعت ۲۰ روز جمعه در سالن اجتماعات خواجه نصیر ابتدای خیابان سرباز به کار خود پایان می‌دهد.
وحید محمدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه گفت:۲۱ استان ایران در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان حضور می‌یابند.

وی افزود: ۱۴ کمیته برای اجرای بهتر این جشنواره با یکدیگر همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/ح

برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار