خودکفایی در تولید گندم گام بزرگ کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال گذشته و صادرات آرد از مازندران نقطه عطفی برای حمایت از کالای ایرانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ ها مردم گمان می‌ کردند که قصه ناتمام بی کیفیتی نان که قوت غالب اقشار کم درآمد جامعه است به سرانجام خوبی خواهد رسید ، اما با گذشت زمان و همراه با افزایش قیمت نان کیفیت آن کاهش یافت و نان نتوانست انتظارات مصرف کنندگان را برآورده کند.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

آقای محمدی که ۱۲ سالی از تاسیس نانوایی اش می‌ گذرد بی کیفیتی نان را به گردن آرد می‌ اندازد و می‌ گوید آرد خوب در مازندران کم است به همین دلیل نان بی کیفیت به دست مردم می‌ رسد موضوعی که مدیر عامل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور با آن مخالف است.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

جعفری مدیر عامل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: سالانه ۱۰۰ هزار تن گندم در مازندران تولید می‌شود که بالاترین کیفیت بین المللی و کشوری را دارند.

وی می‌ گوید مازندران در آرد رتبه سوم کشور و در بحث نان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده ‏به همین دلیل این استان پایلوت کیفی سازی آرد و نان کشور شده است.

مدیر عامل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور با تاکید بر اینکه صنایع تولیدکننده آرد استان اکنون به فن آوری‌های جدید مجهز شدند، افزود: کیفیت آرد تولیدی کارخانجات مازندران هر سال در حال افزایش است به گونه‌ ای که برخی کشور‌های منطقه اکنون متقاضی آرد‌های تولید شده در مازندران هستند.

جعفری گفت: ۱۹ کارخانه آرد در استان فعال هستند که دو کارخانه بدلیل کیفیت بالای آرد پارسال ۱۵ هزار تن آرد به عراق صادر کردند و پیش بینی می‌ شود این میزان امسال افزایش یابد.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

آرد مازندران از مبدا تا مقصد

شناخت کیفیت آرد تولید شده در کارخانه‌ها مستلزم آگاهی از مراحل کشت گندم تا تولید آرد است.

برای اطلاع از روند تولید آرد به یکی از سیلو‌های نگهداری گندم و تولید آرد در ساری می‌ رویم، افشار مدیر تولید این کارخانه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: گندم‌ ها پس از ورود به کارخانه به سیلو‌ها منتقل شده و در دمای مناسب نگهداری می‌ شوند سپس نمونه‌ ای از گندم‌ها پیش از ورود به خط تولید به آزمایشگاه برده شده تا در صورت تایید کارشناسان و مطابقت گندم‌ ها با استاندارد‌های ملی به خط تولید برده شوند.

وی می‌ گوید: برای دستیابی به آرد مطلوب گندم‌ ها ابتدا به بخش الک و بوجاری برده شده تا ضایعات آن‌ ها جدا شود سپس عملیات نم زدن و شستشو روی آن‌ ها انجام شده و دانه‌ها پوست گیری می‌ شوند و در مرحله چهارم گندم‌ ها آسیاب شده و انواع آرد‌ها تفکیک می‌ شوند تا در مرحله نهایی بسته بندی صورت بگیرد.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

نوری کارشناس آزمایشگاه این کارخانه نیز با بیان اینکه کارشناسان آزمایشگاهی در مرحله بسته بندی کنترل نهایی را روی آرد انجام می‌دهند، می‌ گوید: در این مرحله آرد از لحاظ  رنگ، رطوبت و کیفیت کنترل و سپس بسته بندی می‌ شود.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

آقای خانی مدیر کارخانه که در راه توسعه صنعت آرد استان مو سپید کرده است از روز‌های وابستگی  کشور به واردات آرد می‌ گوید روز‌هایی که تولید گندم محدود و کارخانه‌های آرد اندک بود به همین دلیل بجای واردات گندم، آرد وارد کشور می‌شود.

وی ظرفیت کارخانه را ۲۰ هزار تن اعلام کرده و می‌گوید: این کارخانه با استفاده از کادر مجرب و متخصص خود و توجه به عامل کیفیت توانست آردی مطابق با استاندارد‌های روز را تولید کند.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

آقای خانی می‌ گوید در نخستین گام برای بدست آوردن بازار عراق نمونه‌ هایی از آرد‌های تولید کارخانه را ارسال کردیم که طرف عراقی پس از بررسی کیفیت سفارش ارسال ۳ هزار تن را داشت.

وی گفت: ۳ هزار تن آرد پارسال از این کارخانه  به عراق صادر شد که از این میزان ۲ هزار تن آرد شیرینی و هزار تن آن آرد نان بربری بود.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

چرخ آرد‌های صادراتی همچنان می‌ چرخد

سید محمد جعفری مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور می‌ گوید: عراقی‌ ها پیشتر بخشی از آرد مورد نیاز خود را از ترکیه، تامین می‌ کردند و اکنون مازندران نیز به جمع کشور‌های تامین کننده آرد این کشور ملحق شده است.

 وی با بیان اینکه مازندران در صورت تمایل دیگر کشور‌ها می‌ تواند بخشی از  نیاز آنان را به آرد تامین کند، از برنامه ریزی و چشم انداز شرکت غله منطقه ۲ برای صادرات خبرداد و افزود: علاوه بر عراق، افغانستان نیز برای واردات آرد از مازندران اعلام آمادگی کرده بود.

با شناخت روند تولید آرد و پی بردن به کیفیت قابل اعتماد آن حلقه گمشده‌ ی بی کیفیتی نان را شاید در همان نانوایی باید جستجو کرد.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

عمویی شاطر جوان نانوایی سنتی با بیان اینکه آرد‌هایی که در کارخانه‌ های مازندران تولید می‌ شوند کیفیت مناسبی دارند، گفت: شاید دلیل بی کیفتی برخی نان ها، سهل انگاری نانوا‌ها در تولید، استفاده از مواد افزودنی و رعایت نکردن زمان تخمیر خمیر‌های نان باشد.

وی می‌ گوید: اگر کیفیت آرد مازندران مناسب نیست چرا برخی نانوایی‌ها نان با کیفیت به مردم تحویل می‌ دهند.

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

در فراز و نشیب قصه تکراری کیفیت نان در مازندران وقتی آرد‌های تولیدی کارخانه‌ های استان اکنون به سفره‌های مردم کشور‌های همسایه رسیده است شاید برخی خبازان با اطمینان از تولید مناسب آرد باید کمی برای پخت مناسب نان به خود زحمت بدهند تا کیفیت نان همانند آرد مناسب سفره‌ های مردم شود.

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

 

برچسب ها: صادرات ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۷
سلام من مشتری هستم ارد ۱۸ یا ۲۰ صادراتی چقدر قیمت برای عراق
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۷
سلام من مشتری هستم ارد ۱۸ یا ۲۰ صادراتی چقدر قیمت برای عراق
آخرین اخبار