نماینده ویژه چین در امور سوریه اعلام کرد این مردم سوریه هستند که باید درباره آینده و سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی‌ای پی تی ان، «شی شیائویان»  نماینده ویژه چین در امور سوریه پس از شرکت در کنفرانس دو روزه بروکسل گفت: این مردم سوریه هستند که باید درباره آینده خود و اینکه چگونه دولتی می‌خواهند، تصمیم بگیرند.  

 «شی شیائویان» Xie Xiaoyan روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی گلوبال چاینا گفت: یک‌ شَبِه گشایشی در خصوص مسئله سوریه حاصل نخواهد شد، اما جامعه بین المللی باید به آینده این کشور جنگ زده اعتقاد داشته باشد و در هر زمان و هر جا که می‌توانند یاری رسانی کنند.

نماینده چین، این اظهارات را پس از شرکت در کنفرانس بین المللی دو روزه در بروکسل با عنوان «حمایت از آینده سوریه و منطقه» مطرح کرد. در کنفرانس بروکسل، ۸۵ کشور وعده دادند مبلغ چهار میلیارد و چهارصد میلیون دلار به سوریه و آن دسته از همسایگان این کشور که به مهاجران آواره سوری در سال ۲۰۱۸ میلادی پناه داده اند، کمک کنند. این کنفرانس همچنین فرصتی برای گفتگو درباره امکان دستیابی به راهکار سیاسی برای بحران سوریه بود.  

نماینده ویژه چین در امور سوریه گفت: «گمان کنم این احتمالاً پیچیده‌ترین مسئله جنجالی در کل دوره فعالیت دیپلماتیک من است که بازیگران بسیاری از جمله دو قدرت جهانی و قدرت‌های منطقه‌ای در آن نقش دارند. نظر به این پیچیدگی، تصور نمی‌کنم هیچ گونه راهکار فوری وجود داشته باشد. باید اندکی شکیبا باشیم، زیرا احتمالاً باید نظاره‌گر فراز و نشیب‌هایی باشیم و یک‌شبه گشایشی حاصل نمی‌شود».  

او افزود: «پکن از ماه نوامبر پارسال تاکنون، مقامات دولتی و نمایندگان مخالف دولت سوریه را به چین دعوت کرده است. پیام ما روشن است: این دو گروه باید با یکدیگر گفتگو کنند و روند سیاسی را ادامه دهند زیرا این تنها راه برون‌رفت است. در خصوص مسائل بشردوستانه نیز ما پول نقد، کالا و خدماتی نظیر تعلیم دانش آموزان را ارائه کرده ایم. اگر هم اکنون اقدام نکنیم، ممکن است یک نسل (در سوریه) بسوزد».  

«شی شیائویان» خاطرنشان کرد: «باید به آینده سوریه اعتقاد داشته باشیم؛ اگر خواستار این هستیم که صلح نه تنها در سوریه، بلکه در منطقه خاورمیانه و سراسر دنیا برقرار شود، باید حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کنیم. بنابراین، باید خوش‌بین باشیم، اما این به مردم سوریه بستگی دارد که درباره سرنوشت خودشان و اینکه چگونه دولتی می‌خواهند، تصمیم بگیرند. با در نظر گرفتن این موضوع، جامعه بین المللی نیز باید در هر زمان و هر جا که می‌تواند یاری رسانی کند».

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار