جمعی از اصحاب رسانه و مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب، از روند آماده‌سازی سی‌ویکمین دوره این رویداد فرهنگی دیدن کردند.

نمایشگاه کاببه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران از روند آماده‌سازی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلا دیدن کردند.

سیدمحمد طباطبائی مدیر امور رسانه‌ای این دوره از نمایشگاه کتاب، در بازدید از بخش ناشران خارجی اظهار کرد: بخش گمرک امسال در جوار ناشران خارجی در رواق شرقی شبستان قرار گرفته است. این عمل به خاطر این انجام شده تا فاصله گمرک با ناشران خارجی کمتر شود.

طباطبائی درباره بخش ناشران خارجی اظهار کرد: ناشران لاتین ۵۰۰۰ مترمربع فضای مفید در اختیار دارند و ناشران عربی حدود ۲۰۰۰ مترمربع.

او درباره محل استقرار ناشران خارجی نیز گفت: این بخش جزو مکان‌هایی است که در دوره‌های قبل قابل استفاده نبود. حالا هم ممکن است مناسب نباشد اما بهتر از فضای چادر است.

مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۶۰۰ دوربینی که در نمایشگاه نصب خواهد شد، اظهار کرد: این دوربین‌ها زیر نظر حراست نمایشگاه است و کس دیگری حق ندارد نظارتی داشته باشد. بدون هماهنگی کمیته حراست در هیچ جای نمایشگاه دوربینی نصب نمی‌شود.

شهرام نیا، قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز گفت: بعد از اینکه تصمیم گیری شد، نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلای تهران برگردد؛ ناچار بودیم بخش مسقف مصلای تهران را بررسی کنیم. جز شبستان دو فضای جدید در رواق های شرقی و غربی مصلای تهران داریم. این دو فضا جدیدا به مجموعه نمایشگاه اضافه شده اند. بخشی از رواق شرقی در نمایشگاه بیست و هفتم استفاده شد. چون فضای اختصاص یافته به ناشران کودک و نوجوان کافی نبود، دو چادر در بخش های بالکن و رواق شرقی به این بخش افزودیم.

وی افزود: در مجموع 130 هزار متر مربع در مصلای تهران به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص داده شد. 100 هزار متر مربع در بخش مسقف و ما بقی در زیر چادر هستند. ناشران دانشگاهی به طور کامل و بخشی از ناشران کودک و نوجوان زیر چادر هستند. امسال میهمان ویژه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کشور صربستان انتخاب شد و شهر میهمان پایتخت کشور تونس است. یک هیئت 20 نفره از صربستان و 18 نفره از تونس در نمایشگاه حضور دارند. در کمیته فرهنگی نمایشگاه کتاب برنامه هایی متناسب با ایام شعبانیه برگزار می شود. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 11 اردیبهشت ماه افتتاح می شود و مردم از 12 تا 22 اردیبهشت ماه به نمایشگاه کتاب وارد می شوند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغی را برای بن کتاب اختصاص داده است و با توجه به محدودیت بودجه، امکان افزایش مبلغ وجود نداشت.

حسین صفری، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم در حاشیه این بازدید بیان کرد: امسال از رواق های مصلی برای فضای نمایشگاه کتاب استفاده می کنیم. تیم مدیریت بحران در نمایشگاه حضور دارد و با توجه به حساسیت بخش کودک و نوجوان، 11 هزار متر به این بخش در نمایشگاه کتاب امسال اختصاص یافت. به دلیل مسائل ایمنی، انجمن ناشران کودک و نوجوان از اختصاص 4 هزار متر مربع به این بخش صرف نظر کرد. دسترسی به بخش کودک و نوجوان از طریق بلوار امام رضای مصلای تهران و بخش ناشران دانشگاهی امکان‌پذیر است. درب شماره 1 و صحن دسترسی خوبی به این بخش دارد. همواره مشکل تهویه مشکل عمده نمایشگاه کتاب بوده و امسال به طور ویژه این مسئله را پیگیری می کنیم.

وی افزود: نزدیک به 70 سازمان در برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همکاری می کنند. مخاطبان برای اولین بار کارت هوشمند را به عنوان کیف پول بانکی استفاده می کنند. با این شرایط هم در کار فیزیکی با این کار صرفه جویی می کنیم، هم در صف نمی‌ایستند. 33 هزار متر مربع به ناشران عمومی، 12 هزار متر مربع به دانشگاهی و 10 هزار متر مربع به ناشران آموزشی اختصاص داده شده. سعی کردیم در بخش های مختلف کاهش فضا را نداشته باشیم. ویژگی نمایشگاه کتاب امسال تمرکز اصلی نمایشگاه روی صحن اصلی مصلای تهران است؛ فضای چادر را در بخش ناشران کودک و نوجوان به ناشران بزرگ اختصاص دادیم.

مدیر کمیته ناشران داخلی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه باید نمایشگاه کتاب صاحب خانه شود وگرنه در مرحله اجرایی نمایشگاه کتاب می مانیم، بیان کرد: تمام نمایشگاه های بزرگ را باید بتوانیم در محل دائمی برگزار کنیم.  اگر شهر آفتاب آماده شود و سالن های موقت داشته باشد؛ شاید بتوانیم آن فضا را برای نمایشگاه کتاب استفاده کنیم. این کوچ کردن ها ضرر برای ناشران و مخاطبان کتاب است. نمایشگاه کتاب کم هزینه ترین نمایشگاه است؛ برای آماده سازی مصلای تهران 2 میلیارد هزینه شد و 4 هزار دستگاه کارتخوان به ناشران تحویل داده می شود.

صفری ادامه داد: به محض اتمام کار مسابقات قرآن در مصلای تهران، کار در بخش هایی از شبستان را که در اختیار برگزار کنندگان این مسابقه است آغاز می کنیم. امسال پارکینگ بسیار محدود داریم، اما از آن طرف حمل و نقل بسیار خوبی در اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو داریم. پارکینگ شهید نقدی در اختیار مردم قرار دارد. دانشجویانی که از مبادی جنوبی وارد نمایشگاه می شوند، در حرم مطهر استراحت می کنند و سپس با مترو به مصلای تهران می آیند.

دهقانی مدیر کمیته اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم با اشاره به اینکه رواق ها برای نخستین بار نیست که در اختیار نمایشگاه کتاب تهران قرار می گیرد، بیان کرد: بخش غربی رواق مصلای تهران به ناشران آموزشی اختصاص داده شد. بعد از بررسی های زیاد از بخش بالایی رواق صرف نظر کردیم و بالکن غریی را به این بخش اختصاص دادیم. بخش ناشران آموزشی 4300 تا 4400 متر مربع فضای مفید دارد. این بخش یکی از بخش های خود ساخته در سال های گذشته بود. بالای 250 متر فضای خود ساخته داریم. نزدیک به 1200 ناشر عمومی در 14 هزار مترمربع در همکف شبستان مستقر می شوند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار