با توجه به تولید گوشت و شیر بالا. مقاومت در برابر بیماری‌ها ، گوساله پرواری نژاد سمینتال مورد توجه دامداران شهرستان قوچان قرار گرفته است.

رفع کمبود شیر و گوشت گاوی با اصلاح نژاد سمینتالکارشناس مسول امور دام جهاد کشاورزی قوچان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ گفت: گوساله پرواری نژاد سمینتال گوشت و شیر بالایی تولید می کند و در مقابل بیماری های دامی  مقاومت بالایی دارد.
 
اکرمی افزود:هدف از پرورش نژاد گاو دو منظوره سمینتال افزایش تولیدات دامی (گوشت و شیر) و تداوم پرورش گاو در روستا‌ها است که با توجه به آب و هوای مساعد و شرایط جوی منطقه شهرستان قوچان مکان مناسبی جهت پرورش این نژاد می باشد.

وی افزود: در راستای تحقق اهداف پرورش این نژاد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قوچان در حال اجرای پروژه‌های ثبت مشخصات، تلقیح مصنوعی، بهسازی و نوسازی اماکن دامی. بهبود کمی و کیفی جیره غذایی، جهت حصول اهداف مورد نظر، افزایش بهره وری و حداکثر تولید است

کارشناس مسول امور دام جهاد کشاورزی قوچان گفت: امروزه نژاد دو منظوره (سمینتال و مونت بلیارد) به عنوان بهترین نژاد‌های دو منظوره در دنیا است.
 
اکرمی افزود: مقاومت بالا در برابر بیماری‌های گوارشی، پایین بودن هزینه‌های نگهداری در ارتباط با دیگر نژاد‌ها، قدرت باروری، دارا بودن استخوان بندی محکم و حجیم و راندمان تولید از مزایای این نژاد می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از منابع طول عمر مفید این نژاد ۱۰ الی ۱۲ سال گزارش شده که با توجه به خشکسالی‌های اخیر اهمیت استفاده از نژاد‌های اصلاح شده مطابق آخرین پیشرفت‌های ژنتیکی و اصلاح نژادی دنیا امری ضروری محسوب می‌شود.

کارشناس مسول امور دام جهاد کشاورزی قوچان تصریح کرد: این نژاد با جیره کمتر بهره وری بالایی دارد و با محیط سازگارتر بوده به طوری که تمام بررسی‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شده و جز سیاست‌های سازمان است

انتهای پیام// ح. خ
 

پرورش گوساله پرواری نژاد سمینتال در قوچان

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.