معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، ۹۲ ممیز ۸۵ درصد جمعیت استان خراسان شمالی باسواد هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ مهدی مودی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان شمالی با بیان این که در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال، ۵۰۸ هزار و ۹۴۶ نفر از جمعیت این استان معادل ۹۲ ممیز ۸۵ درصد باسواد هستند، اظهار کرد: امسال ۹۰ درصد برنامه‌های سوادآموزی استان خراسان شمالی با قومیت‌های گوناگون مربوط به زنان بویژه در روستا‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته است.

وی افزود: هم اکنون درصد باسوادی زنان استان در گروه سنی ۶ سال به بالاتر ۷۸.۶۷ درصد است که میانگین کشوری آن ۸۴.۳ درصد است.

مودی با بیان اینکه درصد باسوادی زنان در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال در این استان ۹۰.۲۷ درصد است، بیان کرد: هم اکنون گرمه با ۸۴ ممیز ۹۳ درصد بیشترین درصد زنان باسواد و راز و جرگلان با ۶۹ ممیز ۴ درصد پایین‌ترین درصد زنان باسواد در سطح خراسان شمالی را دارد.

وی با اشاره به رشد درصد باسوادی زنان نسبت به قبل از انقلاب افزود: درصد باسوادی زنان استان نسبت به قبل از انقلاب ۵۱.۶۷ درصد رشد داشته است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه فاصله باسوادی زنان نسبت به مردان کم‌تر شده است گفت: مشکلات خانه داری، نگهداری فرزندان، رضایت نداشتن همسر نسبت به تحصیل، دیدگاه بسته به سوادآموزی، ازدواج در سنین پایین ، بیکاری فرزندان و ... از جمله علل پایین بودن سطح سواد زنان نسبت به مردان است.

مودی اظهار کرد: میزان باسوادی افراد گروه سنی بالاتر از ۶ سال در این استان از میانگین کشوری ۴ ممیز ۳ درصد عقب‌تر است.

وی در ادامه گفت: خراسان شمالی در شاخص باسوادی افراد بالای ۶ سال در جایگاه ۲۴ ام در میان استان‌های کشور قرار دارد، با وجود اقدامات خوب و تلاش‌های زیادی که انجام شده، هنوز هم در این استان بی سواد وجود دارد.

انتهای پیام/ ب


سوادآموزی ۹۰ درصدی بانوان در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.