نمایشگاه هنر معاصر مکان محور با عنوان "شهر قصه ها" برگزار خواهد شد.

شهر قصه ها را از نزدیک ببینیدبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاهی از مجموعه آثار شهرام انتخابی، فرشاد آل خمیس، علیرضا جدی، مصطفی چوب تراش، زرتشت رحیمی، شهریار رضایی، علی سلطانی تهرانی، روح انگیز صفری نژاد، نگار عالِم زاده گرجی و بابک کاظمی با عنوان شهر قصه ها روز جمعه گشایش می یابد.

نمایشگاه گردانی (کیوریتوری) این نمایشگاه بر عهده آسیه سلیمیان است که در بیانیه آن (استیتمنت)  نوشته است:

بیشتر افسانه ها جنبه های جادویی، شگفت نگیز، ترسناك يا طنزآمیز داشته اند. اما در بیشتر مواقع به پایانی خوب می انجامیدند و شاید بهانه ای برای داشتن انگیزه و امید به زندگی بوده و نیز کاربردی اخلاقی و آموزشی داشتند و ریشه هایشان در شرایط زندگی، آئین ها، سنت ها و به طور کلی نحوه زندگی واقعی بود.

هنرمندان این نمایشگاه از چارچوب «روایت» بهره برده اند و بر این مبنا، مسائل اجتماعی و فرهنگی، مانند نقش های جنسیتی، اخلاق، تاریخ، سیاست، محیط زیست و پیچیدگی های انسان را مطرح کرده اند. رویداد پیش رو نشانه ای است از اینکه روایت در هنر معاصر چگونه می تواند با توجه به رابطه میان تاریخ نگاری و تخیل گرایی، برای ثبت تاریخ در هنر معاصر، تبديل به تصوير شود.

از ویژگی های مهم آثار هنرمندان «شهر قصه ها» استفاده از انواع تكنيك و رسانه برای ساخت داستان هایی است که بر شرایط شهری مانند تهران تأکید دارند و به گونه ای اغراق آمیز از تخیل یا رؤیا که از سنتِ افسانه ها، قصه ها و تاریخ شفاهی می آید، بهره گرفته و در آثارشان بازتاب یافته است.

این نمایشگاه آثار هنری معاصری را نشان می دهد که از قصه های سنتی و افسانه های معاصر فارسی تفسیرهای جدیدی دارند. به بیانى دیگر، این پدیده های هنری، گویای كنش جديدى برای فهم نگرانی ها و دغدغه های اجتماعی، از جمله سوءاستفاده از قدرت، بی عدالتی، بهره کشی و مسائل مربوط به آنند.

«شهر قصه ها» بیانگر یکی از کارکردهای هنر معاصر است که می تواند با انتقاد یا تحلیل، از یک روایت ، قصه داستانی ديگر بسازد یا بديلى نو پدید آورد. با توجه به توسعه  تولیدات «جنجال برانگیز» و «مستند» در هنرهای تجسمی، این نمایشگاه تاریخ نگاری و «مستندسازی» را که در ارتباط با تولید پیش آماده ها برای انتشار در رسانه های جمعی و اخبار است، به نوعى به پرسش می گیرد.

این نمایشگاه با نگاهی اجمالى به موارد استفاده و سوءاستفاده از گذشته برای تعریف و شناسایی هویت ملی، به پیچیدگی های روش تاریخ نگاری در تولیدات رسانه های جمعی اشاره دارد.

با عنايت به افزایش تولید روایت های تاریخی در هنر معاصر، سینما، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و... آیا می توان پیش بینی کرد که این تولیدات به مرور جایگزینی برای افسانه های ملی از فرهنگ های متفاوت خواهند بود؟ این هشداری است برای نابودی هویت فرهنگی و تبدیل شدن به انسانی شیشه ای در جامعه ای تشکل یافته و پیشاپیش برنامه ریزی شده. این تحولات با در نظر گرفتن چرایی و چگونگی جنجال‌ برانگیزی در روایتگری، می تواند محرکی برای تحریف در تاریخ نگاری باشد.

و اینجاست که می توان پرسید نقش و جایگاه مخاطب در ساخت و ساز روایت چیست؟

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه شهر قصه ها روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در خیابان کریم خان زند، جنب انتشارات ثالث، پلاک 154 افتتاح می شود و بازدید برای عموم آزاد است.

انتهای پیام/

 نمایشگاه شهرقصه ها هفتم اردیبهشت افتتاح می شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار