عراقی گفت: تا سه سال آینده، میزان گاز طبیعی برداشت شده به ۲۹۰ میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

تولید 12 میلیون تن ال ان جی تا سه سال آینده /حرکت شرکت ملی گاز در مسیر توسعه تجارتبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید رضا عراقی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز در حاشیه چهارمین همایش تولید پایدار گاز اظهار کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا سه سال آینده، میزان گاز طبیعی برداشت شده از روزانه 230 میلیارد متر مکعب به 290 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

وی ادامه داد: همچنین میزان اتان تولیدی از 1.3 میلیون تن به 8،4 میلیون تن، ميزان تولید گوگرد از 1.4 میلیون تن در شرایط فعلی به 2 میلیون تن در سه سال آینده خواهد رسید.

 به گفته وی؛  ميزان تولید میعانات گازی از 226 میلیون تن فعلی به 360 میلیون تن در سه سال آینده خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره تولید ال پی جی گفت : با 2 میلیون تن ال پی جی تولید شده در شرایط فعلی، طی سه سال آتی به 12 میلیون تن تولید خواهیم رسید.

عراقی در تشریح مأموریت شرکت ملی گاز بیان کرد: مدیریت تأمین گاز کشور اولین وظیفه ماست. زمانی تنها صادر کننده گاز بودیم اما 10 سال بعد از آن تأمین گاز کشور در مأموریت شرکت ملی گاز گنجانده شد و اکنون نیز مدیریت تأمین گاز کشور در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: مدیریت تأمین گاز کشور با معیارهای امنیت عرضه، کسب رضایت مشتریان و تعهد حفظ محیط زیست از طریق زنجیره ارزش صنعت گاز بر مبنای تحقق عملکرد برتر همه شرکت‌ها در این بخش جای می‌گیرد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: حضور فعال در فرصت‌های مناسب تجارت جهانی گاز را با ایجاد فرصت‌های رقابتی و بهره‌گیری از موقعیت‌های ژئوپلتیکی کشور، دومین مأموریت شرکت ملی گاز است و این موضوع باید در دستور کار قرار بگیرد.

عراقی درباره سومین مأموریت شرکت ملی گاز بیان کرد: مدیریت تجدید ساختار صنعت گاز سومین موضوعی است که باید تا افق 1404 صنعت گاز کشور را به صنعتی رقابتی و با مشارکت بخش خصوصی ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه ساختار مدیریت و سیستم اطلاعاتی شرکت ملی گاز باید بطور اساسی تغییر کند، افزود: این شرکت در نیمه دوم 50 سالگی عمر خود باید چندین نکته را مورد توجه قرار دهد. باید از خودکفایی در دهه 80 به خود اتکایی در این دهه تغییر جهت دهیم، قدرت، تصمیم‌گیری، انگیزه درونی و توان ساخت در بخش خوداتکایی از مواردی است که باید به آنها دست یابیم.

عراقی لزوم تغییر حرکت از کمیت به کیفیت را دومین نکته مورد توجه شرکت ملی گاز در نیمه دوم عمر خود معرفی کرد و گفت: نباید تنها به دنبال تولید پایدار باشیم، بلکه باید بر اساس ارزش افزوده دست به تولید بزنیم تا در نهایت محصولی با کیفیت بالا و ارزش افزوده‌تر تولید کنیم بطوریکه هوا و زمین را کمتر آلوده کرده و انسان را کمتر خسته کنیم.

مدیر شرکت ملی گاز نکته سوم را الگوبرداری به فناوری معرفی کرد و گفت: نمی توانیم تنها الگوبرداری کرده و کپی سازی کنیم، بلکه باید به دانش فنی خود توجه کنیم تا ضمن تولید ارزش افزوده به صادرات خدمات فنی بپردازیم.

عراقی جایگزینی به توسعه تجارت را چهارمین مورد مهم دیگر در شرکت ملی گاز دانست و گفت: باید به ایجاد ارزش افزوده در گاز و توسعه تجارت در سطح بین‌المللی بیاندیشیم، به طوریکه بر مبنای بنگاهداری از سطح ملی به سطح بین‌المللی تغییر جهت دهیم.

معاون وزیر نفت برند شدن را پنجمین نکته مهم دانست و تصریح کرد: هرگونه فعالیت، فرآیند و رفتار در شرکت ملی گاز باید الگوی دیگر سازمان‌های مشابه باشد، قول دادن و عمل کردن به معنای الگو بودن است، اگرچه تحقق این موضوع سخت است اما باید به عملیاتی شدن آن دامن بزنیم.

عراقی بیان کرد: مهمترین نکته‌ای که می‌تواند بستر پنج مورد فوق قرار بگیرد؛ نیروی انسانی است. باید بدانیم که چگونه در نیروی انسانی انگیزه پایدار، ذاتی و درونی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در یک کلام باید بدانیم که چگونه باید اخلاق حرفه ای را تقویت کنیم. برای مثال باید به این فهم دست یابیم که چگونه باید دستورالعمل HSE را جزء اخلاق حرفه‌ای قرار دهیم تا همه با تمام وجود آن را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اعتماد در محیط سازمان، افتخار و لذت بردن از محیط را بستری برای پیشرفت، برند شدن و حس زندگی دانست و گفت: اصلاح فرآیند، ایجاد دانش، حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مواردی است که می‌تواند شرکت ملی گاز را بعد از 50 سال به سمت بهره‌برداری سوق دهد.

تولید 250 میلیارد مترمکعب گاز در سال 97/حذف خدمات رسانی مطلوب با قطع آبونمان

 عراقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تولید گاز در سال ۱۳۹۷ به ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد، بیان کرد: میزان تولید گاز در حال حاضر ۲۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

وی با تاکید بر این‌که کیفیت گاز در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: در سال آینده نه تنها میزان تولید افزایش پیدا می‌کند، بلکه گازی که از بخش بالادست به دست می‌آید افزایش یافته تا کیفیت فرآورده‌هایی که از این گاز تولید می‌شود نیز ارتقاء یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به قطع آبونمان از قبض گاز مشترکان، ادامه داد: قطع آبونمان باعث شده شرکت گاز هزار میلیارد تومان از دست بدهد که اگر این موضوع ادامه پیدا کند نباید انتظار خدمات مطلوب را از شرکت گاز داشته باشیم.

کارشناسان ترکمنستان ماه آینده به ایران می‌آیند

عراقی در مورد اختلاف گازی بین ایران و ترکمنستان که سال ۱۳۹۵ ایجاد شد، گفت: قرار است کارشناسان ترکمنستان ماه آینده به ایران بیایند. در این مورد بررسی‌ها صورت گرفته و رئیس جمهور دو کشور به توافق رسیدند که مذاکره کنند. البته اگر ترکمنستان بخواهد به دادگاه برویم خواهیم رفت.

وی در مورد کیفیت سوآپ گاز ترکمنستان، گفت: اگر سوآپ گاز آنها خوب نباشد یا گاز را قطع می‌کنیم یا جریمه می‌کنیم. هم اکنون  کیفیت گاز آنها در حد جریمه خوب است. البته قول دادند کیفیت را بالا ببرند و بعد از این‌که کیفیت افزایش یافت، جریمه را کم می‌کنیم.

ایران آماده صادرات گاز به بصره

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صادرات گاز به عراق،تصریح کرد: ایران آماده صادرات گاز به بصره است و هر زمان که پولش را بدهد صادرات را آغاز می‌کنیم.

وی در پایان گفت: تاکنون عراق هر میزانی که گاز گرفته پول آن را پرداخت کرده است. در سال ۱۳۹۷ بصره به صادرات گاز اضافه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار