معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: بانک‌ها باید از کلیه فعالیت‌های غیربانکی خارج شوند.

برآورد مشخصی از اموال مازاد بانک‌ها وجود نداردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد قاسمی معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه 4 اردیبهشت) در جریان بررسی عملکرد بانک‌ها در فروش اموال مازاد، اظهار کرد: در این زمینه باید چند اقدام مشخص از سوی بانک‌ها انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در وهله اول باید سالانه 33 درصد اموال مازاد،‌ مستقلات و املاک بانک‌ها واگذار شود، ادامه داد: همچنین بانک‌ها باید از کلیه فعالیت‌های غیربانکی خارج شوند، سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها واگذار شود.

قاسمی تصریح کرد: دولت برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها در چند سال گذشته دستورالعملی را صادر کرده به طوری که در سال 94 دستورالعملی تهیه کرد مبنی بر اینکه چه معیاری برای شناسایی اموال مازاد بانک‌ها وجود دارد اما در این زمینه یک مشکلی وجود داشت چرا که بانک اطلاعاتی مشخصی درباره اموال، مستقلات و املاک بانک‌ها وجود ندارد و اعداد و ارقامی که در این باره داده می‌شود، تقریبی است.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اقداماتی که برای خارج کردن بانک‌ها از کلیه فعالیت‌های غیربانکی تاکنون انجام شده است، اظهار کرد: دستورالعمل تشخیص غیربانکی بودن فعالیت بانک‌ها متأسفانه با دو سال تأخیر یعنی در سال 96 داده شد.

وی درباره وضعیت واگذاری سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها، گفت:‌ در بخش واگذاری سهام دولت در بیمه‌ها اقداماتی انجام شده اما برای واگذاری سهام بانک‌ها تاکنون اقدامات درخوری انجام نشده است.

قاسمی تأکید کرد: درباره میزان کل اموال مازاد بانک‌ها برآوردهای مشخص و اطلاعات و ارقام رسمی در اختیار مراجع مختلف قرار نگرفته است.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس متذکر شد: بسیاری از شرکت‌هایی که بانک‌ها دارند، در مقابل دیون دولت‌ از سوی سازمان‌های مختلف به بانک‌ها واگذار شده‌اند که اغلب این شرکت‌ها کم بازده و دارای پروژه‌های نیمه تمام هستند و با وضعیتی که دارند کمتر کسی این شرکت‌ها را خریداری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید از کلیه فعالیت‌های غیربانکی خارج شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار