مدیرعامل خانه کتاب ایران گفت: ظرفیت نشر کاشان نسبت به بعضی از استان های کشور بالاتر است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر نیکنام حسین پور، شامگاه یکشنبه  در آیین اختتاميه طرح «عيدانه كتاب» در باغ تاریخی فين كاشان با تبریک اعیاد شعبانیه و روز جهانی کتاب (23 آوریل) گفت: کاشان دارای 25 ناشر است که 18 ناشر از این تعداد فعال هستند.

وی، چاپ بیش از 1600 عنوان کتاب توسط ناشران کاشانی بعد از انقلاب تاکنون راعدد بسیار خوب و نشانگر ظرفیت خوب فرهنگی کاشان ذکرکرد.

به گفته وی، 1500 عنوان از این تعداد کتاب منتشر شده تالیفی بوده است که نشان می دهد ناشران کاشانی از ظرفیت نویسندگان داخلی و کشوری خوب استفاده می کنند.

مدیرعامل خانه کتاب تهران، با اشاره به اینکه 70 نفراز 16000نفر ازاعضای سایت اهل قلم از کاشان هستند گفت: این آمار بیان کننده ظرفیت بسیار خوب فرهنگی هنری کاشان و پتانسیل پایتختی کتاب ایران است.

همکاری نهادهای غیردولتی و دولتی رمز موفقیت انتخاب کاشان پایتخت کتاب

دکتر حسین پور، با تاکید بر همکاری و مشارکت نهادهای غیردولتی در اجرای طرح های پایتختی کتاب کاشان گفت: رمز موفقیت کاشان در کسب عنوان پایتخت کتاب ایران همکاری و تعامل خوب نهادهای غیردولتی از جمله مساعدت موسسات فرهنگی، ناشران NGO سمن ها یا سازمان های مردم نهاد با نظارت و حمایت نهادهای دولتی بود که امید است این نقطه قوت تداوم داشته باشد تا سال آینده کاشان بتواند عنوان پایتخت کتاب جهان را جشن بگیرد.

وی در ادامه در خصوص اجرای طرح عیدانه کتاب نیز گفت: اجرای طرح های فصلی حمایتی از کتاب فروشی به سال های 92 و 93 بر می گردد که برخی کتاب فروشی ها رو به تعطیلی یا تغییر کاربری بود.

به گفته وی، اجرای این طرح از آن زمان تا کنون موافقان، مخافان و منتقدانی دارد که ما از نظرات آنها استفاده می کنیم چون با توجه به رشد تکنولوژی مسائل فرهنگی هر جامعه جواب نمی دهد.

ضرورت همکاری همه حلقه های نشر برای توسعه فرهنگی

مدیرعامل خانه کتاب تهران، تصریح کرد: فرآیند اجرای هر طرح فرهنگی نیاز به بازبینی با همکاری همه حلقه های نشر کنار هم اعم از نویسنده، ناشر، ویراستار، مترجم و کتاب فروش و توزیع کننده دارد تا به توسعه فرهنگی برسیم.

دکتر حسین پور، با اشاره به اینکه اگر فقط به یک حلقه از حلقه های نشر توجه شود باعث رشد سرطانی آن می شود و باید به همه حلقه ها توجه کرد گفت: توجه به رشد هماهنگ همه حلقه ها باید درنظر گرفته شود که این سیاست در طرح عیدانه کتاب نیز مورد توجه قرارگرفته است.

وی، اشتراک گذاری تجربه کتاب فروشی ها در استان های توسعه یافته و استان های کم برخوردار را در طرح عیدانه کتاب خاطرنشان کرد و گفت: این اشتراک گذاری عامل موثر رشد کتابخوانی و فروش کتاب برای کتاب فروشی ها است.

به گفته وی، مشارکت تاثیرگذار و سازنده شهرداری ها با تعیین زیرساخت ها یکی از نقاط قوت در اجرای این طرح است.

اصلاح بعضی آیین نامه ها و آسیب شناسی خدمات به ناشران

دکتر حسین پور، اصلاح قوانین در شهرها و مصوبات شوراهای دوستدار کتاب را یادآورشد و گفت: خانه کتاب نیز یار، همراه و حامی ناشران است و می خواهد از طریق اصلاح بعضی آیین نامه ها و آسیب شناسی به ناشران و کتاب فروشان خدمات دهد.

وی، اختصاص یارانه های کتاب به استان های کم برخوردار را تاکیدکرد و گفت: در خصوص نامگذاری شعار سال در حوزه صنایع فرهنگی با گستره وسیع آن از فیلم، سینما، مد لباس و کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی برای برنامه هایی در دستور کار داریم.

حمایت از کتاب های تالیفی نسبت به کتاب های ترجمه درراستای تحقق شعار سال

به گفته وی، حمایت از کتاب های تالیفی نسبت به کتاب های ترجمه ای یکی از سیاست های ما درراستای تحقق شعار نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایران است.

دکتر حسین پور، عدم تالیف و قلم زدن را یکی از آسیب های حوزه نشر دانست و گفت: با همکاری ناشران و کتاب فروشان باید بحث مولفین را در همه رده های سنی حمایت کرد.

وی با اشاره به ایجاد بانک های اطلاعاتی خانه کتاب که از طریق مصرف کننده کتاب بدست آورده است گفت: این بانک های اطلاعاتی و رفتارشناسی مصرف کننده کتاب نیاز به تحلیل و ارائه به کتاب فروشی های استان ها دارد.

فعالیت بانک های اطلاعاتی خانه کتاب در شناخت سلایق کتابخوانان کشور

به گفته وی، شناسایی ذائقه مردم برای کتابخوانی و حتی تصمیم گیری مسوولان فرهنگی با توجه به محتوای بانک های اطلاعاتی یکی از مزایای این بانک ها به عنوان مثال تشخیص چاپ کتاب به طرف چه نوع تالیف ها و موضوعات است.

مدیرعامل خانه کتاب تهران، اظهارداشت:خانه کتاب آمادگی دارد با مشارکت مسوولان کاشان طرح عیدانه کتاب را با توجه به اینکه غیر از ظرفیت فرهنگی ظرفیت صنعتی مثل فرش نیز دارد مختص کاشان به شکل مجزا و در یک هفته در طول سال برگزار و نهادینه کند تا دیگر پایتخت های کتاب نیز در سال های بعدی آنرا الگوبرداری کنند و انجام دهند.

دکتر حسین پور با اشاره به شرکت 6 کتاب فروشی کاشان در طرح عیدانه کتاب گفت: این کتاب فروشی ها توانستند 18 میلیون تومان یارانه جذب کنند، 80 میلون تومان فروش کتاب را با مراجعه 1500 نفر به کتاب فروشی ها داشته باشند.

پیشینه غنی فرهنگی و مشاهیر بزرگ پشتوانه ظرفیت انتخاب کاشان پایتخت کتاب ایران

وی در پایان از شخصیت های مختلف فرهنگی، هنری و تاریخی کاشان از جمله غیاث الدین جمشید کاشانی در ریاضیات، بابا افضل، سهراب سپهری، ملا احمد نراقی در فقه، دکترعظیمی اقتصاد دان و دکترآریان پور در جامعه شناسی به عنوان ظرفیت های بسیاربزرگ و ارزشمند کاشان است که نشان می دهد انتخاب کاشان پایتخت کتاب برگرفته از این پیشینه غنی فرهنگی است.

شایان ذکر است: شایان ذکر است: آئين اختتاميه طرح «عيدانه كتاب» در کاشان پايتخت كتاب ايران با حضور دکتر مستکین، مدیر فرهنگی یونسکو، دکتر نیکنام حسین پور مدیر عامل خانه کتاب ایران و احمد مسجد جامعی عضو هیات امنای خانه کتاب ایران در مجموعه تاریخی باغ فین کاشان عروس باغ های ایرانی با مراسم رونمایی از تمبر این رویداد فرهنگی برگزار شد.

تلاوت قرآن، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، خیر مقدم و سخنرانی سعید ابریشمی راد شهردار کاشان پایتخت کتاب ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران، ارایه گزارش دکتر مصطفی جوادی مقدم، دبیر شورای شهرهای دوستدار کتاب از فعالیت ها و طرح های اجرا شده کاشان، سخنرانی دکتر نیکنام حسین پور مدیر عامل خانه کتاب ایران، پخش کلیپ عيدانه كتاب، اجرای گروه نقالی دختران مدرسه ابتدایی عزیزی ، سخنرانی فرماندار، سخنرانی دکتر مستکین نماینده فرهنگی یونسکو، تقدیر از پدر شهید یزدان خواه قدیمی ترین کتاب فروش کاشان و تقدیم لوح سپاس، تقدیر از کتاب فروشان برتر طرح عیدانه کتاب، اجرای موسیقی گروه هنری استاد خلیق از جمله برنامه های این آیین بود.

برگزاری نشست هم‌انديشي با حضوركتابفروشان موفق و مناطق كم‌برخوردار طرح «عيدانه كتاب»، برپایی نمايشگاهي از كتاب‌هاي پرفروش طرح «عيدانه كتاب»، نشست شوراي شهرها و روستاهاي دوستدار كتاب و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي طرح های پايتخت كتاب ايران از جمله برنامه‌هاي جنبی این آیین اختتامیه است که سوم و چهارم ارديبهشت ماه در کاشان و قمصر پایتخت گل و گلاب برگزار مي‌شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.