سالانه دو هزار نفر بر اثر سکته‌های قلبی و بیماری‌های قلبی و عروقی در چهارمحال و بختیاری جان خود را از دست می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته سلامت در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد گفت: سالانه چهار هزار مرگ در این استان به ثبت می‌رسد که ۵۰ درصد آن مربوط به سکته‌های قلبی و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

عبدالمجید فدایی افزود: بیماری‌های تنفسی و قلبی، دیابت، فشار خون بالا و پوکی استخوان از جمله بیماری‌های غیر واگیر شایع در چهارمحال و بختیاری است.

وی با بیان اینکه سرطان‌های معده و پوست در آقایان و سرطان‌های سینه، دهانه رحم و پوست در خانم‌ها در سطح کشور شایع است ادامه داد: در حال حاضر انجام غربالگری سرطان‎‌های روده بزرگ، سینه و دهانه رحم در خانم ها، در افراد بالای ۵۰ سال چهارمحال و بختیاری در حال انجام می باشد.

فدایی اضافه کرد: سند کنترل بیماری‌های غیر واگیر هم در استان تدوین شده است که بر اساس آن، نحوه همکاری متولیان در حوزه سلامت تا ۱۰ سال آینده مشخص می‌شود.

وی به اجرای برنامه تربیت سفیران سلامت در چهارمحال و بختیاری اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر، ۶۷ هزار سفیر سلامت خانوار، ۱۷ هزار سفیر سلامت دانش آموز و به ازای هر کارمند و کارگر، یک سفیر سلامت در قالب این برنامه در استان، آموزش داده شده است.

فدایی با بیان اینکه هر شش ماه یکبار ارزیابی سطح سواد سلامت سفیران انجام می شود ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده میزان موفقیت این برنامه در ابتدا ۵۷ درصد بود و هم اکنون به بیش از ۶۷ درصد افزایش یافته است.

وی یکی از عوامل مهم در بحث سلامتی و بیماری‌های غیر واگیر را رژیم غذایی سالم بیان کرد و افزود: ۴۸ درصد از مردم چهارمحال و بختیاری، ۵ واحد میوه و سبزیجات در شبانه روز برابر با استاندارد را مصرف می‌کنند.

فدایی اظهار داشت: هم اکنون برای ۹۰ درصد از جمعیت استان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است و برای ۱۰ درصد مابقی با توجه به فراهم نبودن امکانات و زیرساخت‌های مخابراتی در برخی مناطق روستایی در حال پیگیری است.

وی همچنین از کمبود ۸۰ تا ۹۰ پزشک در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده در استان، به ازای هر چهار هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و روستا‌ها و متاطق عشایری، یک پزشک خانواده اختصاص یافت.

انتهای پیام/خ

سکته و بیماری‌های قلبی و عروقی علت ۵۰ درصد از مرگ‎ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار