عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت:مایل به تجارت آزاد هستیم ولی فقط در خصوص کالاهای غیر راهبردی، آن هم در شرایطی که از موقعیت متوازن و عادلانه در تجارت بین‌الملل برخوردار باشیم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد واعظ  امروز در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی با اشاره به «حمایت از کالای ایرانی» به عنوان شعار سال اظهار کرد: دلیل انتخاب این شعار برای سال 97 را در 4 بخش می‌توان بررسی کرد.

وی افزود: نخستین دلیل، قابل فهم بودن این شعار برای عموم مردم است، دومین دلیل انتخاب این شعار، ایجاد یک اجماع بین عمده جریانات سیاسی و اجتماعی است، دلیل دیگر انتخاب این شعار را می‌توان در تسریع حرکت اصلاحی در موضوع مهم اقتصاد ارزیابی کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در نظام بین‌الملل ایده جدیدی تحت عنوان ملی‌گرایی نوین اقتصاد مطرح شده است، به همین دلیل چهارمین دلیل انتخاب این شعار را می‌توان در تناسب آن با این گرایش و آثار آن دانست.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «چرا تولید داخلی باید مورد حمایت قرار گیرد؟» خاطرنشان کرد: نخستین دلیل این است که علی‌رغم این که قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل معمولاً گران‌تر از قیمت بین‌المللی آن‌هاست ولی با توجه به اینکه برخی کالاها راهبردی است و تأثیر مستقیمی در امنیت ملی کشور دارد باید خود تولید کننده این کالاها باشیم.

واعظ در بیان دومین دلیل لزوم حمایت از تولید داخلی عنوان داشت: سایر کشورهای جهان به واسطه وضع تعرفه بر کالاهای خارجی و اعطای یارانه به کالای داخلی و اقدام به حمایت نرم از طریق اعمال استانداردها، عملاً تجارت آزاد را محدود کرده‌اند لذا ما هم باید به حمایت از کالاهای داخلی بپردازیم.

این استاد اقتصاد اضافه کرد: یک عامل مهم در هزینه تمام شده، مقیاس تولیدات است به عبارتی بین هزینه و تعداد تولید رابطه معکوس وجود دارد؛ بنا بر این برای ورود به تجارت بین‌الملل و کسب مزیت رقابتی، لازم است که از تولید داخلی در راستای افزایش میزان تولید حمایت کنیم.

واعظ بیان داشت: مایل به تجارت آزاد هستیم ولی فقط در خصوص کالاهای غیر راهبردی، آن هم در شرایطی که از موقعیت متوازن و عادلانه در تجارت بین‌الملل برخوردار باشیم.

رئیس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در پایان تصریح کرد: رویکرد ما در پرتو شعار امسال نه اقتصاد بسته است نه یک اقتصاد تحت سلطه بلکه خواستار تعامل فعال و مؤثر با اقتصاد بین‌الملل هستیم.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.