مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزدگفت:بالغ‌بر ۸۷۰ گونه گیاهی در یزد شناسایی‌ شده که ۷۰ درصد این گونه‌های گیاهی در منطقه شیرکوه قرار دارد.

کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد  در گفتگو باخبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ بابیان اینکه تاکنون ۶۱۰ گونه گیاهی در منطقه شیرکوه شناسایی‌شده است، افزود: از این تعداد، ۹۱ گونه دارای ارزش حفاظتی ویژه هستند و از بین ۹۱ گونه دارای ارزش حفاظتی، تعداد ۸۳ گونه گیاهی اندمیک هستند و همچنین منطقه شیرکوه رکورددار تنوع گونه‌های گیاهی در استان یزد است.

حبیبی پور افزود: بالغ‌بر ۸۷۰ گونه گیاهی در یزد شناسایی‌شده است که ۷۰ درصد این گونه‌های گیاهی در منطقه شیرکوه قرار دارد.

کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد بیان کرد:ارتقاء سطح حفاظتی منطقه شکارممنوع به حفاظت‌شده در دستور کار محیط‌زیست استان یزد قرار دارد و هرگونه تخریب طبیعت و زیبایی‌های آن تحت هر عنوان پیامد‌های سویی به دنبال خواهد داشت که گریبان گیر محیط‌زیست استان یزد شده و آن را با تهدید جدی مواجه خواهد ساخت.

حبیبی پور اضافه کرد: به‌هرحال موقعیت و شرایط آب و هوایی منطقه شیرکوه به‌گونه‌ای است که در حال حاضر با هجوم بهره‌برداران و متقاضیان مواجه است و این در حالی است که شیرکوه در واقع قلب تپنده و شریان حیاتی منطقه کویری یزد است.

وی گفت: از این‌رو و با توجه به استراتژی‌های مدیریتی مبنی بر لزوم شکل‌گیری توسعه پایدار و ضرورت آمایش سرزمین و حفاظت از اکوسیستم زیبا و گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری و همچنین با توجه به نقش این سازنده‌های کوهستانی در زمین‌شناسی آب و حیات سفره‌های زیرزمینی یزد – اردکان، حفاظت و حراست هرچه بهتر از منطقه شیرکوه امری ضروری تلقی شده و از اولویت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه مطالعه‌ای در خصوص میزان آگاهی و آشنایی مردم با اهداف و عملکرد سازمان محیط‌زیست و مباحث مترتب بر حفاظت از منطقه صورت نگرفته؛ اما در بازدید‌های کارشناسی و پیرو مراجعات برخی افراد محلی به اداره کل محیط‌زیست یزد این موضوع محرز شده است که مردم محلی قلبا مایل به حفظ سیمای طبیعی و زیبایی‌های منطقه هستند که نمونه بارز آن، اعتراضات مردمی شدید نسبت به استخراج معادنی است که موجب وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیری به سیمای طبیعی منطقه شده است.

وی ادامه داد:علیرغم گذشت هشت سال از پیگیری موضوع، نتایج مطلوبی حاصل نشده و موضوع به دلیل مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور به بن‌بست رسیده است.

انتهای پیام/ی

۷۰ درصد این گونه‌های گیاهی در منطقه شیرکوه قرار دارد

برچسب ها: محیط زیست ، طب سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.