مظاهریان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

جزییات آیین‌نامه جدید وزارت راه‌و‌شهرسازی برای سازمان نظام مهندسی/مهندس ناظر دولتی، حق ورود به بخش خصوصی را ندارد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مرجع قانونی بودن یا نبودن آیین‌نامه جدید وزیر راه و شهرسازی نظام مهندسی نیست و کسی در این مورد نباید اظهار نظر کند.

جزییات آیین‌نامه جدید وزارت راه‌و‌شهرسازی برای سازمان نظام مهندس/مهندس ناظر دولتی حق ورود به بخش خصوصی را نداردحامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه وضعیت ساخت و ساز در کشور نابسامان است، اظهار کرد: بخش بزرگی از این نابسامانی با روابط کاری بین کنش گران امر ساختمان از جمله کارفرما، مهندسان، شهرداری و نظام مهندسی برمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون نظام مهندسی مخدوش شده و کسی مسئولیت کارهایی را که در حوزه ساخت و ساز انجام داده را قبول نمی‌کند و دلیل این امر به نامشخص بودن روابط کاری باز می‌گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی خودش را مسئول اصلاح این فرآیند می‌داند، گفت: وزارت راه و شهرسازی در سطوح مختلف برای اصلاح نظام ساخت و ساز اقدامات مختلفی را دنبال کرده است.

مظاهریان با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف در این حوزه ، تصریح کرد: قانون نظام مهندسی باید در این حوزه اصلاح شود و ما باید با تغییر رویه‌ها در این حوزه بتوانیم ، مشکلات موجود در نظام مهندسی را برطرف کنیم.

وی تأکید کرد: در سه ماهه گذشته برای اصلاح آیین‌نامه نظام مهندسی سه ابلاغیه جدید صادر شد که یکی از این ابلاغیه‌ها به حذف 5 درصدی حق‌الزحمه مهندسان ناظر باز می‌گردد، به طوریکه در گذشته مهندسان ناظر هر فعالیت و کاری را که انجام می‌دادند؛ سازمان نظام مهندسی بدون رضایت آنها 5 درصد از حق‌الزحمه‌ آنها را تحت عنوان مالیات کثر می‌کرد، اما با ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی مهندسان ناظر، مالک تمامی دستمزد خود هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد ابلاغیه دیگر وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابلاغیه جدید کارکنان دولتی تنها مسئول کنترل نظارت و طراحی در حوزه دولتی هستند و حق حضور در بخش خصوصی را ندارند.

مظاهریان یادآور شد: این ابلاغیه جدید راه و شهرسازی با استقبال مهندسان روبه‌رو شده و باعث شد که مهندسانی که خارج از بدنه دولت هستند، شغل بیشتری را در اختیار بگیرند.

به گفته وی؛ بخش خصوصی با این ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی می‌تواند از فارغ‌التحصیلان جدید مهندسی استفاده کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص ابلاغیه سوم وزیر راه گفت: در این آیین‌نامه در بخش نظارت توسط سازمان‌ها ارجاع صورت می‌گیرد و در این حوزه یک فرایند شفاف و روشن جایگزین فرایند قبلی می‌شود.

مظاهریان تصریح کرد: در فرایند قبلی مالک باید برای شروع ساخت و ساز تمام مبلغ نظارت را به نظام مهندسی واریز کند و این نظام بر مبنای سهمیه بندی کار را بین ناظران مهندس تقسیم کند.

وی افزود: نظام مهندسی بعد از معرفی ناظر به مالک، کار را آغاز می‌کرد اما ناظر، گزارش‌های نظارتی خود را به شهرداری ارائه می‌کرد. در این چرخه در عمل سازمان نظام مهندسی هیچ فعالیتی بر حوزه ساخت و ساز نداشت و بیشترین اقدامات را ناظر و شهرداری انجام می‌داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص اصلاحیه انتخاب مهندس ناظر برای ساخت وساز گفت: در این اصلاحیه مالک حق انتخاب ناظر را دارد و مهندسان ناظر تحت فعالیت نظام مهندسی و شهرداری فعالیت‌های بازرسی و کنترل خود را همانند تمامی کشورهای دنیا انجام می‌دهند.

مظاهریان تأکید کرد: در هیچ یک از کشورهای خارجی، سیستم نظارتی همچون نظام مهندسی فعلی وجود ندارد و ما با اصلاح آیین‌نامه جدید این سیستم را تغییر دادیم.

وی افزود: در صورتیکه مالک حق انتخاب ناظر را داشته باشد، این انتخاب تحت سیستم مراقبتی انجام می‌شود تا سوءاستفاده و یا از بین رفتن سرمایه ملی در این حوزه صورت نگیرد.

سازمان نظام مهندسی حق تعیین قانونی بودن یا نبودن ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی را ندارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی حق ندارد قانونی بودن یا نبودن ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی را تعیین کند، بیان کرد: در صورتیکه رئیس نظام مهندسی  اعتراض و یا اظهار نظری دارد؛ باید به یک نهاد حقوقی و یا دیوان عدالت اداری مراجعه کند.

مظاهریان تأکید کرد: ابلاغیه جدیدی که از سوی وزیر راه و شهرسازی ارائه شده، لازم‌الاجرا است و هیچ مرجعی حق سرپیچی از آن‌ را ندارد.

وی افزود: ریاست سازمان نظام مهندسی هم اکنون مخدوش شده و فراتر از اختیارات قانونی خود فعالیت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: مرجع قانونی بودن یا نبودن آیین‌نامه جدید وزیر راه و شهرسازی نظام مهندسی نیست.

مظاهریان در پایان درباره اجرایی شدن 5 درصد دستمزد مهندسان ناظر گفت: هیچکس حق تخلف از این قانون را ندارد و در صورت مشاهده ، مطابق قانون از ابزارهای اجرایی استفاده خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش چندی پیش فرج‌الله رجبی، رئیس نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی با ابلاغ آیین‌نامه جدید حرف غیر قانونی می‌زند، اظهار کرد: به تمامی معاونان و مهندسان ناظر دستور داده‌ام که در صورتیکه از این آیین‌نامه جدید استفاده کنند، خلاف قانون عمل کرده‌اند.

وی گفت: آیین‌نامه‌ای که از سوی وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است باید از سوی مجلس و افراد بالادستی تأیید شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۸:۱۸ ۳۰ دی ۱۳۹۸
با سلام کار آرماتور بندی پروژه ما به اتمام رسیده است که مورد تایید ناظر عمران می باشد جهت بتن ریزی فنداسیون ناظر عمران جواب تلفن را نمیدهد و کار تعطیل است چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۲۳:۰۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
من یه سوال داشتم از تمام مهندسین نظام مهندسی که نظر خلاف جناب آقای وزیر رو داشتن . اگه سرمایه گذاری . سرمایه خود رو برای ایجاد اشتغال و تولید وارد کار کند و یک مهندس که توانسته با گرفتن یک لیسانس از دانشگاه آزاد یا پیام نور برای مالک و یا سازنده مورد تراشی ( که البته مهندسین کم سواد و ناوارد و کم تجربه کم نیستند) و باعث خسارت به سرمایه مملکت و بی کاری 12 میلیون کارگر بخش ساختمانی و کارخانه های تولید مصالح شود . در کجای قانون نظام مهندسی از ناظر می توان شکایت کرد و مانع خسارت نا بجا به سرمایه این خاک و کشور عزیزمان را داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه درکارارجاع نظام مهندسی تقلب ورانت زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
همایی
۱۶:۴۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
مهندسین ناظر با حذف ارجاع بیکار شدن و ب خاک سیاه نشستن
Iran (Islamic Republic of)
چکو
۱۱:۳۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
ارجاع نظارت نظام مهندسی باید اصلاح بشه ولی کارفرما ناظر رو انتخاب کنه که آشنا بازی خیلی بیشتر میشه سابق ناظرهای تازه کار با سیستم ارجاع کار می گرفتند الان فقط یک سری خاص که آشنا بیشتر دارند یا تخفیف بیشتر میدن کار می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
اما الان یک شهر کوچیک سهمیه نقشه یک مهندس پایه ۱ رو پر نمیشه و اون مهندس هم قرار نیست بازنشسته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
من پیشنهاد میکنم بیمه مسیولیت مهندسی برای ناظران چندشغله که حتی فرصت حضور سرساختمان ندارند لغو شود و مهندسان چندشغله که سرکار ساختمانی حضور ندارند در صورت وقوع حادثه و اسیب جانی و مالی به کارگران ، به اشد مجازات محکوم شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
متاسفانه مالکین رقابت و حرفه ای بودن یا نبودن یا اصلا براشون مهم نیست مهم پول تو جیب هست ما که ناامید شدیم شخصا 40 درصد از تعرفه را بخشیدم به دفتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
درخواست كانون سراسري پيمانكاران عمراني جهت تسریع در صدور و ابلاغ بخشنامه تعليق با توجه به مشكلات ناشي از افزايش بي رويه نرخ مصالح از ريیس امور نظام فني و اجرايي كشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
یادمه تو طرح ارجاع مالکی تماس گرفت که اگر پنجاه درصد مبلغ ناظر هماهنگ کننده رو تخفیف بدی کار رو به شما ارجاع بدم و گرنه لیست رو عوض کنم.چون کار دو ناظر داشت من قبول نکردم ولی ناظر دیگه قبول کرد و لیست تایید شد این رو گفتم که بدونید تو طرح ارجاع هم از این خبرا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
اگه نظام بازرسی خودش رو بیشتر کنه و نظارت مظاعف و بازرسان هم فعال باشن، مطمئن باشید ناظر نمیتونه تخلف کنه، چون میدونه بازخواست میشه، و براش فرقی نمیکنه مالک‌ آشنا باشه یا غریبه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
☸️مهندسان، پیروز قطعی دوئل بین قانون و بی‌قانونی

✔️تحلیل وقایع و رویدادها نشانگر اینست که وزارت راه، پذیرش اشتباه در صدور بخشنامه‌های غیرقانونی را برای خود شکستی بزرگ قلمداد نموده و از این‌روست که به جای بازگشت به مسیر قانون، با سرعتی بیش از گذشته در مسیر اشتباه قبلی می‌راند و می‌راند!

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
هرچه زودتر باید مورد بررسی قراربگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
وزارت راه و شهرسازی باید حقوق ماهانه مهندسان ناظر را پرداخت کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
چرابازرسیها وکمیته ها و کمیسیونهای سازمان نظام مهندسی بخصوص کمیسیون اموزش تعطیل شده چرا هئیت رئیسه جدید به دنبال برقراری جلسات و اجرای موافقت نامه های سازمان نظام مهندسی با شهرداری نیست چرا مهندسان از اموزشهای اختیاری و بخصوص ایمنی محروم شده اند چرا به فکر برقراری اموزشها مطابق قوانین نیستند در سایت سازمان نظام مهندسی دیگر خبری از اموزشها نیست ایا اکثر
مدیران ما به دنبال نظارتهای اختیاری و تبلیغات هیئت مدیره دوره هشتم هستند ایا با این همه عدم خدمت به مهندسان و اعضا انتظار دارن باز هم مهندسان به انها رای بدهند ایا سازمان خلاصه شده در نظارت و روشهای ارجاع واقعا مدیران ماچه زمانی می خواهند به خودشان بی ایند و پول مهندسان و اعضا را مطابق مصوبات مجامع هزینه کنند و از هزینه های اضافی پرهیز کنند تا کی قرار است با روشهای ابداعی جدید در نظارت و عدم شفاف سازیها منافع عده ای حاص را تامین کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۵ تير ۱۳۹۷
نماینده سازمان بازرسی استان البرز در ساختمان سازمان نظام مهندسی البرز مستقر شدند...
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۱۵:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
همانطور که هر فردی آزاد هست که پزشک خودشو خودش انتخاب کنه،ناظر هم باید توسط سازنده انتخاب بشه،بدین ترتیب ناظران لایق تر و با سواد تر کار بیشتر خواهند داشت مثل دکتر های باسوادتر و متخصص تر،،،از ان طرف ناظر هم بنا بر وظیفه وجدانی و قسمی که خورده باید کارش را درست انجام دهد،،متاسفانه من ناظرانی را دیدم که اصلا کفایت لازم رو نداشتند،،،امیدوارم که مشکلات درست بشود،،،دوستان نظر من را با حسن نیت تلقی کنید قصد من مطرح کردن واقعیت بود، درود بر شما
Germany
علی رضا
۲۳:۳۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
بحث نظارت و درمان هیچ نقطه اشتراکی ندارند انتخاب ناظر توسط پیمانکار یعنی فاجعه
Iran (Islamic Republic of)
الکی
۱۱:۴۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
برو ببین ناظرهایی که انتخاب میشن کارفرما بخاطر 50 درصد تخفیف باهاشون کار میکنه و بهوشون میگه زیاد گیر بدی عوضت میکنم الان کارفرما فقط دنبال اینه کا ناظر آشنا باشه تخفیف بده و گیر نده هزینه ی ساخت و ساز کم بشه انشاالله که مهندس بساز بنداز نباشی شما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفانه نظارت خیلی کمه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۱:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقای وزیر باید سازمانی هم تاسیس شود که از حقوق سازندگان دفاع کند مشکلات و نظرات آنان را برسی وپیگیری نماید.و بتواند طبق قانون جلوی بار سنکین هزینه های اضافی تحمیلی به ساختمان را که از طرف نظام مهندسی بابت ایجاد مهندسین موازی با دستمزدهای بالا را بگیرد.و مشکلات این قشر سازنده و زحمتکش را پیگیری نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
همین بسازبفرشی که خیلی از شما ناظران از آن به بدی نام میبرید موجب ایجاد چند هزار شغل در کشور هستند.بیشترین درامد شهرداریها از همین سازندگان است . که باعث رشدوتوسعه وزیبایی شهر می‌شود. خود شما ناظران درامدتان از همین بسازبفروشها است. شماو فرزندانتان واقوامتان برای زندگی نیازمند همین بساز بفروشها هستید.اگر اینان نباشند که شما ناظران انقدر از آنان به بدی نام میبرید از کجا درامد دارید.شما تنها خودتان را میبینید،ولی همین بسازبفروشها باعث درآمد چند ده سازمان و اداره میباشند.با تمام مشکلات وسنگهایی که بعضی از ادارات و ناظرین برای پر کردن جیبشان بر سر راه آنان میاندازند،و مشکلات عوامل اجرایی،کارگران تولیدکنندگان حمل و نقل و غیره....با تلاش و پشتکار باعث خانه دار شدن شما و فرزندانتان میشوند.حال اگر کسی از این قشر زحمتکش ذره‌ای حمایت کند،آیا شما ناظرین ناراحت می‌شوید؟ناظرینی که در یک ساختمان معمولی شاید تعداد ده مرتبه بازدید یا مجموعا ده ساعت وقت برای یک ساختمان وقت کذاشته‌اند و دستمزدهای نجومی میگیرند،دیگر نباید بسازبفروشان را بد نام ببرند و اینقدر حق به جانب خودشان بدهند.گویی میخواهند با دشمنشان کار کنند.امید است وجدانی و منطقی وقانونی به این قضیه نگاه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی شرایط بدی شده پای دلال ها اومده وسط به جای نظام مهندسی، مالکین الان از اين شرايط خوشحالند اما متاسفانه جامعه مهندسی از این ابلاغیه سوم وزیر بسیار ناراحت و نگران، چرا به جای رفع مشکلات سیستم ارجاع نظارت از سوی سازمان نظام مهندسی به حذف ارجاع پرداختن باعث بیکاری بسیاری از مهندسان و پایین رفتن کیفیت ساخت و ساز میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
مهندسین فعال در بخش دولتی نمی‌توانند در بخش خصوصی کار کنند/ افزایش تعداد مهندسین بیکار در کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی از مهندسا دیگه نمیتونن کار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
کارمندانی که در اداره های دولتی مشغول بکار هستند، واز انواع مزایا و تسهیلات و وام های بدون بهره و حق اضافه کاری و ... بازنشستگی وبیمه ثابت برخوردار می باشند و شاید عده‌ای از آنها دارای حق جلسات و مأموریت های بدون حساب و کتاب...، دیگر وقتی برای انجام امور مهندسی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
قیمت خودروها خیلی بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اولا اینکه بگویند کسر 5 درصد توسط سازمان بدون رضایت ناظر بوده مطلب درستی نیست . کسر آن بر طبق قانون و آیین نامه مصوب بوده . اگر اینگونه بگویند مثل این است که بگویند کسر مالیات از حقوق کارمندان و کارگران بدون رضایت آنها است و باید لغو شود .
ثانیا نظارت توسط ناظران نظام مهندسی برای حصول اطمینان از کیفیت ساخت و اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان در احداث بنا میباشد که عموما بهره بردار نهایی خریدار واحد مسکونی است . اجرای این مباحث اصولا هزینه های ساخت را اضافه میکند . چنانچه بر طبق شیوه نامه خلاف قانون اخیر قرار شود سازنده ناظر ملک را خودش انتخاب کند سراغ ناظری میروذ که از او اطاعت کند و برای دریافت دستمزد قرارداد نظارتش چشمش را بر عدم اجرای مباحث مقررات ملی ببندد تا هزینه احداث کاسته و نفع سازنده بیشتر شود .در این شرایط کیفیت ساخت و ساز پایین می آید و ضرر آم هک متوجه بهره بردار نهایی و ثروت ملی میشود .
سازنده حق دارد برای نظارت فنی بر عوامل اجرایی مهندس ناظر مقیم کارگاه استخدام کند ولی مهندس ناظری که اکنون طبق مفاد قانون نظام مهندسی از طرف سازمان های نظام مهندسی معرفی میشوند در حقیقت بازرسانی هستند که از طرف حکومت بر اجرای مقررات ملی در استخدام ساختمانها نظارت میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۳:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
اولا اینکه بگویند کسر 5 درصد توسط سازمان بدون رضایت ناظر بوده مطلب درستی نیست . کسر آن بر طبق قانون و آیین نامه مصوب بوده . اگر اینگونه بگویند مثل این است که بگویند کسر مالیات از حقوق کارمندان و کارگران بدون رضایت آنها است و باید لغو شود .
ثانیا نظارت توسط ناظران نظام مهندسی برای حصول اطمینان از کیفیت ساخت و اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان در احداث بنا میباشد که عموما بهره بردار نهایی خریدار واحد مسکونی است . اجرای این مباحث اصولا هزینه های ساخت را اضافه میکند . چنانچه بر طبق شیوه نامه خلاف قانون اخیر قرار شود سازنده ناظر ملک را خودش انتخاب کند سراغ ناظری میروذ که از او اطاعت کند و برای دریافت دستمزد قرارداد نظارتش چشمش را بر عدم اجرای مباحث مقررات ملی ببندد تا هزینه احداث کاسته و نفع سازنده بیشتر شود .در این شرایط کیفیت ساخت و ساز پایین می آید و ضرر آم هک متوجه بهره بردار نهایی و ثروت ملی میشود .
سازنده حق دارد برای نظارت فنی بر عوامل اجرایی مهندس ناظر مقیم کارگاه استخدام کند ولی مهندس ناظری که اکنون طبق مفاد قانون نظام مهندسی از طرف سازمان های نظام مهندسی معرفی میشوند در حقیقت بازرسانی هستند که از طرف حکومت بر اجرای مقررات ملی در استخدام ساختمانها نظارت میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
عملا ساخت و ساز بدون نظارت صورت خواهد گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
عملا ساخت و ساز بدون نظارت صورت خواهد گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۴:۴۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید تمام کارکنان از طراحی و نظارت حذف بشن تا راه برای مهندسان بی کار کشور باز بشه .اونوقت میشع درباره نظارت اختیاری هم بحث کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
عواقب انتخاب ناظر توسط کار فر ما چه عواقبی دارد.؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدایا به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
جلوی ساخت وسازهای غیر قانونی را هرچه زودتر بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بافت فرسوده به کجا رسید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سید مجتبی حجازی
۱۲:۴۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام طرح آقای وزیر بسیار خوب است به شرطی که 5درصد نظام مهندسی را به 10 درصد ارتقاع داده وبه جای آن کنترل مضاعف ها را تقویت کند با این کار هم ناظر اختیاری می شود وهم دست بساز بفروشها با ناظر کوتاه می گردد
Iran (Islamic Republic of)
يك همشهري
۱۲:۴۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
اتفاقا طرح خوبي است وهيچ رعايت حال مردم را هم نمي كنند درحالي كه بيشتر متخصصين عمران بيكار يا در بخش خصوصي مشغولند طرح بسيار خوبي است
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۲:۴۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
ب نظرم طرح خوبیه ما میتونیم هر چی میخواییم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
با بیکاری ۵۰۰۰کارمند سازمانهای نظام مهندسی باید مواجه شویم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بساز بفروش خودش ناظر انتخاب کنه
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۱۲:۱۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
انتخاب ناظر توسط مالک باعث میشه که ناظر جرات اعتراض به تخلف ساخت ساز رو نداشته باشه. چون مسلما مالک کسی رو برای نظارت انتخاب میکنه که به کار ایراد نگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا به فکر چاره نیستید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا به اصلاح نظام مهندسی اقدام نمی کنن و صورت مسئله رو پاک می کنن؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
هین مهندسا که با ندونم کاریشون کلی پرونده درگیری مالک با ناظر بوجود اوردن ااینا باید برن بعدشم کارو نظام ارجا بده پس رقابت چی میشه اتفاقا الان کیفیت کار پاینه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
هین مهندسا که با ندونم کاریشون کلی پرونده درگیری مالک با ناظر بوجود اوردن ااینا باید برن بعدشم کارو نظام ارجا بده پس رقابت چی میشه اتفاقا الان کیفیت کار پاینه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
هین مهندسا که با ندونم کاریشون کلی پرونده درگیری مالک با ناظر بوجود اوردن ااینا باید برن بعدشم کارو نظام ارجا بده پس رقابت چی میشه اتفاقا الان کیفیت کار پاینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بیشترین ظلم آن هم به مهندسان نظام مهندسی در این خصوص شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
پر واضحه که کیفیت ساخت و ساز پایین خواهد آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
در مورد انتخاب ناظر توسط خود سازنده ردش میکنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
کجای دنیا سازنده خودش ناظر انتخاب میکنه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۴۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
سپردن انتخاب ناظر به مالک ، یک اشتباه بزرگ که دست مهندسین برای نظارت درست و اصولی بسته میشه،، عملا با حذف ارجاع کار مهندسین به بازیچه دست مالک و دلال ها تبدیل می شوند که اختیار هیچ کاری رو ندارن و مهندسی که درست کار کنه در بایکوت کامل توسط دلالان و انبوه سازان و مالکین قرار می گیره. همینطور که الان به علت اینکه بحث محاسبات و طراحی در طرح ارجاع کار وارد نشده عده ای ازمهندسین از روی اجبار با 20 تا 30 درصد تعرفه امضا می زنن . باید طرح ارجاع کار در بحث نظارت و طراحی وجود داشته باشه تا دست دلال ها و رانت خوارها و مفسدین و سود جویان بازار مسکن از جامعه مهندسین کوتاه بشه.
Germany
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقای مظاهریان چگونه امکان داره که ناظر توسط کارفرما انتخاب بشه و
اولا ناظر انتخاب شده توسط کارفرما، نباشه؟و ثانیاً توزیع کار عادلانه شود.

یعنی یک مهندس با سواد و پرسابقه که ارتباطات محدودی دارد کار خواهد داشت یا مهندسی با سواد یا بی سواد که ارتباطات و دوستان زیادی در سازندگان و دفاتر خدمات الکترونیک و ... دارد؟

یعنی ملاک میزان کاری یک مهندس، بجای سواد و تخصص و سابقه اش، تبدیل به روابط محدود خواهد شد!!!!

حال چه صحنه ای خواهید شد:
مهندسان در کنار خیابان ها و ... و بدنبال کارفرمایی مهربان که انتخابش کند برای کار!!

این حالت مصداق مدرن مهندسی نیست؟
Germany
علی
۱۰:۰۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
من حاضرم 30درصد و حتی بیشتر ازم کم کنه ولی کارگر مالک نباشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
به جاي ٥ در صد ٢٠٠ درصد از كارفرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام .باید دید وزیر محترم در این دستور کدام بخش ساختمان را تقویت کرده اند مالک یا ناظر؟!!!! ضمنا اصلاحات ساختار ساخت بدون حاشیه و به قیمت بیکار کردن تعداد کثیری مهندس نیز مقدور بود .
Iran (Islamic Republic of)
طاهره
۱۰:۰۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام. انتخاب ناظر توسط مالک میشه رویه ای که چندین سال قبل بود و ناظرها برای اینکه کار رو بگیرن با تعرفه بسیار پایین نظارت رو قبول میکردن و چون اصلا صرفه اقتصادی نداشت شاید یه بارم به پروژه سر نمیزدن. و حالا بجای اینکه مجری ذیصلاح اجرایی بشه و نظارت قویتر بشه نظارت ضعیف تر میشه و انبوه سازان بساز و بنداز هم با خیال راحت از همه چیز در عرصه مهندسی بزنند
Iran (Islamic Republic of)
رسا
۰۹:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعد نظر خود را با حذف سیستم ارجاع نظارت و حذف مهندسان مکانیک و برق به واقع نشان دادن که هدفی جز خوش خدمتی به بساز و بفروش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
رسا
۰۹:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعد نظر خود را با حذف سیستم ارجاع نظارت و حذف مهندسان مکانیک و برق به واقع نشان دادن که هدفی جز خوش خدمتی به بساز و بفروش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۵۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچ کجای دنیا فرد نظارت شونده خودش ناظرش رو انتخاب نمیکنه،
سازنده ها غالباً تمام تلاششون رو میکنند که هزینه ها رو کاهش بدن وقتی ناظر هم زیردست و مواجب بگیر خودشون باشه دیگه کی میخواد جلوشون رو بگیره؟شهرداری بگیره ؟؟شهرداری اصلا نیرو نداره تا این حد که بخواد تمام استانداردها و الزامات رو چک کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
آیین‌نامه جدید وزیر راه و شهرسازی نظام باعث انتخاب شدن ناظرساختمان بوسیله بسازبفروش ها وهمچنین حذف ناظرهای تاسیسات مکانیکی وبرقی از پروسه نظارت ساختمان های زیر 600 مترمیشود .
بسازبفروشها ودلالها هم ازناظرخوب وباوجدان حرف گوش نمیکنند.
مهندسهای ناظردرواقع ازکیفیت ساختمان که هرواحد آن نتیجه آن دسترنج یک عمر کارکردن یک خانواده مستضعف است دفاع میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا وزیر اونرا اصلاح نکرد و خاطیان رو مجازات نکرده؟ انتخاب ناظر توسط مالک یعنی نابودی ساخت و ساز اصولی ... همانگونه هم که مشاهده کردیم انبوه سازان از اون حمایت کردند ...درصورتی که اگر کسی طبق ضوابط بخواد کار انجام بده نباید نگران باشه کی ناظر ساختمانش ه
Iran (Islamic Republic of)
نوید پورمهدی
۰۹:۵۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
این آیین نامه بیشتر از اینکه موجب خوشحالی مهندسان شود باعث خوشحالی سازندگان (بساز بفروش) شده است
اجرایی شدن این آیین نامه (طبق تجربه گذشته) سبب برگه فروشی و بیکاری تعداد زیادی از مهندسان و دفاتر حقوقی و پایین آمدن کیفیت ساختمان ها میشود
چهارما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز به غیر قانونی بودن این آیین نامه اشاره کرده اند
پیگیری از طریق دیوان عدالت اداری نیز در حال انجام است

و هزارن نکته دیگر
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا باید به عقب بر گردیم و دست دلال ها را باز کنم مگر قبلا هم ناظر از طرف کارفرما انتخاب می شد حذف پنج درصد یعنی نابود نظام مهندسی بی کاری 4000 هزار نفر پرسنل نظام مهندسی هیچ مهندسی نمی تواند زیر نظر کارفرما ای کار که از آن دستمزد می گیرد لطفا یک گزارش با رییس نظام مهندسی تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا باید به عقب بر گردیم و دست دلال ها را باز کنم مگر قبلا هم ناظر از طرف کارفرما انتخاب می شد حذف پنج درصد یعنی نابود نظام مهندسی بی کاری 4000 هزار نفر پرسنل نظام مهندسی هیچ مهندسی نمی تواند زیر نظر کارفرما ای کار که از آن دستمزد می گیرد لطفا یک گزارش با رییس نظام مهندسی تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا باید به عقب بر گردیم و دست دلال ها را باز کنم مگر قبلا هم ناظر از طرف کارفرما انتخاب می شد حذف پنج درصد یعنی نابود نظام مهندسی بی کاری 4000 هزار نفر پرسنل نظام مهندسی هیچ مهندسی نمی تواند زیر نظر کارفرما ای کار که از آن دستمزد می گیرد لطفا یک گزارش با رییس نظام مهندسی تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
عضو نظام مهندسی
۰۹:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
این بخشنامه نظارت مهندسی رو سیستم ساختمان حذف می کنه و تنها به سود دلالان و به ساز و بفروش ها هستش. نتیجه این بخشنامه تنها افت شدید کیفیت ساختمان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید بیشتر نظارت وبررسی کامل بشه
Iran (Islamic Republic of)
علي مصفا
۰۹:۳۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
باسلام-به عنوان مثال اجراي استاندارد قطعاً هزينه بر است و مالکين نيز به دنبال کاهش هزينه ساخت هستند بنابراين اگر ناظر را مالک انتخاب و دستمزد آن را پرداخت کند اين ناظر بايستي ملاحظه مالک را مدنظر قرار دهد و اين يعني چشم پوشي از رعايت استاندارد زيرا در غير اينصورت مالک حاضر نميشود به اينچنين ناظري کار دهد پس هميشه ناظر بايد زير سلطه کارفرماي خود يعني مالک باشد به عبارت ديگر رابطه مالک و ناطر تبديل به پيمانکار و کارفرما ميشود. همچنين در خصوص سازمان نظام مهندسي که يکي از معدود سازمانهاي غي انتفاعي است که از بودجه استفاده نميکند
Iran (Islamic Republic of)
مهندس ساختمان
۰۹:۱۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام


بخشنامه کسر 5 درصد کاملا غیر منطقی و در جهت تضعیف سازمان می باشد که مهندسان در مجامع مجددا به کسر پنچ درصد
لغو ارجاع نظارت باعث کاهش شدید کیفیت ساخت
Iran (Islamic Republic of)
محمد تقی
۰۸:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
راه کشور درست کنید کیفیت ساخت وساز را برای بساز بفروش مناسبت تر کنید چطور بساز بفروشی که خودش بتواند ناظر ساختمان خودش انتخاب کند ؟
Iraq
یک عضو نظام مهندسی
۰۸:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
اینکه مالک خودش ناظر رو انتخاب کنه یعنی نابودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام
وقتی مالک خودش ناظر رو انتخاب کنه، احتمال بروز چه فاجعه ای وجود داره. با توجه به این که اکثر سازندگان بساز بفروش هستند، مطمئناً به جهت کسب سود بیشتر دنبال ناظری خواهند بود که در راستای منافع ایشان از خطاهای ایشان چشم پوشی نمایند، این موضوع یعنی کاهش کیفیت ساخت و ساز. مهندسین جوان که از روابط کافی جهت گرفتن کار برخوردار نیستند یا بی کار می مانند و یا باید با مبالغی بسیار کمتر از تعرفه کار نمایند.
به نظر من کاهش کیفیت ساختمان ها در کشوری زلزله خیز مانند ایران و بی کار ماندن تعداد زیادی از مهندسین در شرایطی که مسئله اشتغال یکی از معضلات کشور می باشد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۸:۴۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
اکثر قریب به اتفاق قشر فرهیخته و عالم ساخت و ساز به این مورد اشاره دارن که این شیوه نامه باعث دلال را در این حوزه باز میکند و باعث بوجود آمدن ساختمان های بی کیفیت میشود.
Iran (Islamic Republic of)
هومن
۰۸:۴۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
مطابق ماده 37 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سازمانها حق دارند درصدی از حق الزحمه مهندسان ناظر را برای هزینه های مربوط به کنترل خدمات مهندسی دریافت کند
Italy
پدرام
۰۸:۳۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
نظرات مظاهریان صحیح نیست



بعد نظر خود را با حذف سیستم ارجاع نظارت و حذف مهندسان مکانیک و برق به واقع نشان دادن که هدفی جز خوش خدمتی به بساز و بفروش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام
نه تنها باعث بیکاری مهندسان جوان می گردد کیفیت ساخت را بشدت کاهش می دهد . ما اعضای سازمان بجای پنچ درصد حاضریم ده درصد بپردازیم
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۸:۳۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی از مهندسا دیگه نمیتونن کار کنن و دلالا کار میکنن هم کارمندا نظام بیکار میشن تو این اوضاع بیکاری
Netherlands
موسوی
۰۸:۲۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام

اینکه بساز بفروش خودش ناظرش رو انتخاب کنه و هر خلافی دلش خواست انجام بده
من ناظر هستم همین الان با سازنده ها مشکل داریم وای به روزی که بساز بفروش خودش طرف حساب بشه باهات
تمام ناظرین با ابلاغیه جدید مشکل دارند.
آخرین اخبار