هزاران دانش‌آموز آمریکایی در نوزدهمین سالگرد تیراندازی مرگبار دبیرستان کلمباین، برای اعتراض به قوانین حمل آزادانه سلاح به خیابان‌ها آمدند.

راهپیمایی هزاران دانش آموز معترض به خشونت مسلحانه در آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، هزاران دانش آموز آمریکایی روز جمعه با امید به تحت فشار قرار دادن سیاستمداران آمریکا پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره (نوامبر) به خیابان‌ها آمدند. این دانش آموزان خواستار پایان خشونت مسلحانه و محدود شدن فروش سلاح شدند.

این راهپیمایی همزمان با نوزدهمین سالگرد حادثه تیراندازی دبیرستان کلمباین برگزار شد. دانش آموزان مدارس آمریکا صبح جمعه کلاس‌های درس را ترک کردند و با پلاکارد‌هایی که روی آن‌ها نوشته شده بود «من باید نگران نمره باشم نه تفنگ» و «دیگر کافیست» به خیابان‌ها ریختند.

سازمان دهندگان این راهپیمایی اعلام کردند قرار بود دانش آموزان ۲۶۰۰ مدرسه در این تجمع شرکت کنند، اما برخی از آن‌ها با مقاومت مسئولان مدرسه مواجه شدند.

با توجه به اینکه مقامات و رئیس‌جمهور آمریکا از حمل آزادانه سلاح در این کشور به شدت حمایت می‌کنند، یکی از دانش آموزان ۱۶ ساله آمریکایی که نام قربانیان تیراندازی‌ها را روی پلاکاردش نوشته بود گفت: «ما در انتخابات بعدی به کسانی رأی می‌دهیم که به صدای جوانان گوش فرا دهند».

از زمان وقوع تیراندازی در دبیرستان «مرجوری استونمن داگلاس» در پارکلند که به کشته شدن ۱۷ نفر منجر شد دو راهپیمایی برگزار شده است. به نظر می‌آید یک جنبش دانش آموزی برای پایان دادن به خشونت‌های مسلحانه و سخت شدن فروش سلاح به راه افتاده است.

اغلب معترضان لباس نارنجی بر تن کرده بودن. این رنگ به نماد مقابله با خشونت مسلحانه تبدیل شده است. تقریباً ۱۰۰۰ دانش آموز در مقابل کنگره تگزاس در «آستین» تجمع کرده بودند و شعار‌هایی علیه انجمن ملی سلاح می‌خواندند. معترضان دیگر نیز در مقابل کاخ سفید در سکوت نشسته بودند و به نام‌های قربانیان خشونت مسلحانه که بلند خوانده می‌شد گوش می‌دادند.

حتی قبل از آغاز این راهپیمایی‌ها در صبح جمعه خبر زخمی شدن یک دانش آموز ۱۷ ساله در پی تیراندازی در مدرسه‌ای در فلوریدا منتشر شد. به گفته پلیس، یک مظنون در این رابطه بازداشت شده است. جدیدترین خشونت مسلحانه دو ماه پیش در ۳۶۰ کیلومتری شمال غربی دبیرستان پارکلند اتفاق افتاد. مهاجم در این حادثه ۱۷ نفر را به کشتن داد و مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا را رقم زد.

با اینکه تنفر از خشونت مسلحانه در آمریکا گسترش یافته است مسئله کنترل سلاح در کلرادو و در سراسر کشور همچنان حساس است.

شایان ذکر است،  در سال ۱۹۹۹ دو مرد مسلح وارد دبیرستان کلمباین شدند ۱۲ دانش آموز و یک معلم را به قتل رساندند و سپس خودکشی کردند. این اتفاق ملت آمریکا را در بهت فرو برد. اما از آن زمان به بعد تیراندازی در مدارس آمریکا به امری عادی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار