آیت الله مکارم شیرازی گفت:دنيای امروز که به دنبال عقلانيت است گمشده خود را بايد در مکتب اهل بيت علیهم السلام جستجو کند .

دنيای امروز گمشده خود را بايد در مکتب اهل بيت(ع) جستجو کند/شیعیان؛پیشگام علوم اسلامی به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ آيت الله مکارم شيرازی از مراجع معظم تقلید در نشست شورای سياستگذاری کنگره بين المللی نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامی که با حضور شخصيت های علمی و حوزوی و دانشگاهی برگزار شد افزود : دنيای امروز که دنبال عقلانيت است گمشده خود را بايد در مکتب اهل بيت(ع)جستجو کند .

وی افزود : اسلام از محيطی به نام جاهليت و مملو از خرافات برخاست ، آييني که برای علم هيچ محدوديت زمانی و مکانی و مقدار تلاش ندارد و اين انقلاب علمی معجزه ای بزرگ بود ، که امروز هم در علم و عقلانيت از همه برتر و درخشان تر است .

این مرجع تقلید عنوان کرد: بعد از پيامبر اکرم (ص) ، اين علم در درجه اول به امام علي (ع) و بعد به ائمه اطهار و شيعيان منتقل شد ، بنابر اين جای تعجب نيست اگر شيعيان پيشگام در علوم اسلامی باشند .

آيت الله مکارم شيرازی با تاکيد بر اهميت و حجيت عقل و عقلانيت در مکتب شيعه و ساقط شدن آن در اغلب ، فرق ديگر گفت: دنيای امروز که دنبال عقلانيت است گمشده خود را بايد در مکتب اهل بيت جستجو کند .

وی  با اشاره به تلاش های علمای اهل بيت در گسترش علوم اسلامی در قرون متمادی گفت : اين تلاش ها يک جا جمع نشده تا معلوم شود ، علمای اهل بيت چه خدمات عظيمی به گسترش علوم مختلف اسلامی کرده اند ، از اين رو کنگره بين المللی نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامی برنامه ريزی شد و شکل گرفت .

این مرجع تقلید، با اشاره به حديثي از سيد الشهدا (ع) پيشرفت سريع علمی ، سياسی ، اجتماعی، اخلاقی و تمدنی اسلام و سايه افکندن آن بر اکثر جهان ، در مدت يک قرن را که هنوز برای دانشمندان و مورخان غربی معما است ، نتيجه باور و يقين قطعی به مبانی اسلام و ساده زيستی دانست و گفت: اين دو عامل سبب پيشرفت سريع اسلام شد .

وی ، دوری از اين دو اصل و تزلزل در يقين به مبانی اسلام و وابستگی به ماديات راسبب ايجاد عقب ماندگی در زمان های بعد برشمرد و ابراز اميدواری کرد: در سايه انقلاب اسلاميی و تقويت اين دو اصل، پيشرفت اسلام در همه جنبه ها محقق شود .

آيت الله مکارم شيرازی با اشاره به اينکه ، در زمانی هستيم که می توانيم مکتب اهل بيت را آن گونه که هست در حد توان بازگو کنيم گفت: بايد از اين فرصت حداکثر استفاده در ابعاد علمی ،سياسی و غیره بشود و آثاری از شيعه بماند که در قبل وجود نداشته است .

انتهای پیام/ش

سخنان آیت الله مکارم شیرازی در نشست شورای سياستگذاری کنگره بين المللی شيعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار