حجت الاسلام میرشفیعی گفت: حضرت عباس (ع) اخلاق جان نثاری و فداکاری را از پدر بزرگوارشان امیرالمومنین (ع) به ارث بردند.

حجت الاسلام سید صادق میرشفیعی سخنران و کارشناس مسائل دینی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص مقام و جایگاه حضرت قمربنی هاشم (ع) گفت: حضرت ابوالفضائل، یکی از القابشان باب الحوائج علی الله است. یعنی یک راهی برای رسیدن به حاجت ها. دلیل نامگذاری حضرت به باب الحوائج، به سبب متوسل شدن مردم با مذاهب و آداب مختلف است  که این حضرت را از ادوار گذشته تا امروز به «باب الحوائج علی الله» معروف و مشهور کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مقام والای حضرت قمربنی هاشم (ع) در قیاس با سه برادر دیگرشان بیان کرد: از نظر شهادت سه فرزند دیگر حضرت ام البنین (س) هم شهید شدند و همه شهدای کربلا از جایگاه و منقبت والایی برخوردار هستند، اما حضرت عباس (ع) به دلیل آن درخشش، نقش آفرینی که در کاروان کربلا  داشتند و نزدیکی ایشان نسبت به امام حسین (ع)، شعاع نور و درخششان مابقی افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است.

این سخنران و کارشناس دینی با اشاره به جنگ آوری حضرت عباس (ع) در کنار امیرالمومنین (ع) افزود: جان نثاری و فداکاری یکی از سیره و روش عملی امیرالمومنین (ع) بود که از محبت بسیار ایشان نسبت به پیامبر و فرزندان رسول الله (ص) نشأت می گیرد. در جنگ صفین محمد حنفیه که یکی دیگر از فرزندان امام علی (ع) بود  به میدان فرستاده شد، ولی امام (ع) از رفتن حضرت حسن مجتبی (ع) و اباعبدالحسین (ع) جلوگیری کردند. پس از جنگ محمد حنفیه زخمی شد و به پدر بزرگوارشان گفت: «پدر، مگر من فرزند شما نیستم؟ چرا دو برادر دیگرم را نزد خودت نگه داشتید و من را به جلو می فرستید؟» امیرالمومنین (ع) او را بغل کرد و بوسید، فرمودند: «محمد تو فرزند من هستی، و حسن و حسین فرزندان رسول الله (ص) هستند. من و تو باید جانمان را فدای رسول الله و فرزندان او کنیم.» امیرالمومنین (ع) در تمام  23 سال رسالت پیامبرخدا (ص)، جا نثار ایشان بودند. و حضرت عباس (ع) نیز همین اخلاق پدر را به ارث برد. همانطور که امیرالمومنین (ع) جان نثار فرزندان رسول الله (ص) بودند، همین حالت را هم به حضرت ام البنین (س) منتقل کردند، لذا می بینیم که وقتی خبر شهادت حضرت قمربنی هاشم(ع) را بشیر به ام البنین (س) می دهد، حضرت می فرمایند:«از حسینم چه خبر داری؟» و در جایی دیگر می گویند: «تمام اولاد من و تمام کسانی که زیر این آسمان هستند فدای حسین فاطمه (س)» یعنی درست همان تفکر آقا امیرالمومنین (ع) در حضرت ام البنین (س) هم وجود دارد.

حجت الاسلام میرشفیعی در پایان اظهار کرد: بهترین مدال افتخاری که نصیب آقا حضرت عباس شده است، این بود که با داشتند چنین سن و شرایطی که خودشان ابوالفضائل محسوب می شدند، بهترین ویژگی ایشان این بودکه مطیع امام زمانشان بودند. تمام چشمشان به دست و زبان امامشان بود که امام حسین (ع) بفرمایند و او مطیع فرمان باشد. درواقع اینکه آدم بتواند مطیع امام زمانش باشد، انسان را به حد کمال می رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
انشالله همه حاجت روا بشند