39 هزار نفر از مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در سال گذشته زیر پوشش آموزش های سفیر خودمراقبتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان قرار گرفتند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به مناسبت آغاز هفته سلامت(1 تا 7 اردیبهشت) معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، در گفتگو با خبرنگاران، گفت: افراد آموزش دیده شامل 28 هزار و 366 نفر سفیر سلامت خانوار، هشت هزار و 329 سفیر دانش آموز، 35 سفیر سلامت اداره، 500 سفیر دانشجو، یک هزار و 278 معلم و 140 روحانی و سرباز بودند.

دکتر سید علیرضا مروجی، خودمراقبتی را در سه بخش فردی، سازمانی و اجتماعی دانست و افزود: در اجرای طرح آموزشی خودمراقبتی دانشگاه بخش خودمراقبتی فردی، جذب سفیران سلامت خانوار، روحانی، سرباز، دانشجو و دانش آموز هدف بوده است.

وی تصریح کرد: خودمراقبتی موجب ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات (نیاز کمتر به مشاوره ارائه دهندگان خدمات در مرکزهای بهداشتی)، کاهش معاینه بیماران سرپایی و کاهش استفاده از منابع دکتربیمارستانی و همچنین کاهش هزینه های سلامت می شود.

به گفته وی، خودمراقبتی شامل اقدام هایی اکتسابی، آگاهانه و هدفدار است که مردم برای حفظ تندرستی و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود، فرزندان و خانواده هایشان باید انجام ‌دهند تا از ابتلا به بیماری ها پیشگیری یا بیماری ها را مدیریت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان اداره ها و سازمان ها را نیز در بحث خودمراقبتی سازمانی بسیار مهم تاکیدکرد و گفت: در خودمراقبتی اجتماعی نیز به شناسایی تهدید کننده های اجتماعی با کمک شوراهای اسلامی شهری و روستایی توجه شده است.

تشکیل 78 گروه خودیار در مرکزهای خدمات جامع سلامت

دکتر مروجی، تشکیل 78 گروه خودیار در مرکزهای خدمات جامع سلامت در زمینه های فشارخون، دیابت چاقی، اضافه وزن و سرطان را از دیگر اقدام های صورت گرفته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان در راستای ارتقا سطح سلامت مردم این منطقه برشمرد.

وی اظهارداشت: با توجه به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری ها به مراقبت دائم، نقش مردم در مراقبت از سلامت خودشان و اعضای خانواده برای زیستی سالم، مدیریت ناخوشی‌های جزئی، مدیریت بیماری های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است.

به گفته وی، جمعیت افزون بر 465 هزار نفری شهرستان های کاشان و آران و بیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.