کارشناش مسائل بین الملل گفت: بحث سوآپ ارزی با همسایگان با دبیرکلی ایران بر سازمان اکو را می توان مطرح کرد.

دبیرکلی  ایران در اکو زمینه  مذاکره برای سوآپ ارزی با همسایگان  را فراهم می کندنوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی با شگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دبیرکلی ایران بر سازمان اکو تا سال 2020 و فراهم شدن زمینه تعامل بیشتر با کشورهای عضو این سازمان، اظهار کرد: اگر یک همگرایی بخواهد به طور کلی موفق شود شاخص‌های مختلفی از جمله تشابه ساختارهای سیاسی کشورها، هم تکمیلی اقتصادی، همگنی فرهنگی و اجتماعی را نیاز دارد چرا که این موارد نقش مهمی در پیشبرد اهداف همکاری جویانه کشورهای همگرا دارد و این موضوع در مورد اکو نیز صادق است.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: کشورهایی که دارای هم تکمیلی اقتصادی نیستند و اقتصادهایشان به گونه ای نیست که نیاز یکدیگر را رفع کنند تمایل بیشتری به خارج از مجموعه پیدا می‌کنند که متاسفانه در اکو نیز چنین روندی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه شاید اشتراک دینی کشورهای عضو اکو تا حدودی زمینه همگنی فرهنگی را بین اعضای این سازمان فراهم کند، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی نیز بین کشورها چندان تناسبی وجود ندارد بنابراین سازمان اکو و دبیر خانه آن نقش مهمی در همکاری و همگرایی کشورها می‌توانند داشته باشد.

شفیعی ادامه داد: اگرچه در بین کشورهای عضو اکو نا همگونی‌هایی وجود دارد، اما این موضوع نمی‌تواند مانع همگرایی و همکاری کشورهای عضو شود.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: دبیرخانه اکو در رابطه با حرکت سازمان، در دستورکار قرار دادن موضوعات مختلف و دعوت از اعضا برای همکاری در رابطه با مسئله‌ای مشخص، نقشی محوری و هماهنگ کننده‌ ایفا می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اکو تا حدودی به دلیل برخی مسائل ضعیف عمل می‌کند و این امر به دلیل و جود عدم تشابه در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

شفیعی در پایان با اشاره به دبیرکلی ایران در سازمان اکو تا سه سال آینده، خاطرنشان کرد: بحث سوآپ ارزی با کشورهای عضو با توجه به فرصت پیش آمده می‌تواند به عنوان یک موضوع اساسی مطرح شود و در عین حال نیازمند بررسی بیشتر در اکو است چرا که رسیدن به یک توافق در این زمینه نیاز به انگیزه‌های سیاسی و بررسی وجوه فنی اقتصادی دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار