موهبتی با بیان اینکه  در فاز اول طرح استحقاق سنجى بحث هم پوشانى به نحو قابل توجهى حل خواهد شد از حذف دفترچه بيمه از بيمارستان هاى دولتى در نيمه نخست سال ٩٧ خبر داد.

حذف دفترچه بيمه از بيمارستان هاى دولتى در نيمه نخست سال ٩٧/ تشكيل پايگاه جمعيتى بيمه شدگان كشور تا پايان ٦ ماه اول سال/ ٢٣ درصد هزينه هاى بيمه سلامت در حوزه داروستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طاهر موهبتى رئيس سازمان بيمه سلامت در نشست خبرى با اصحاب رسانه با اشاره به شعار هفته سلامت گفت: شعار هفته سلامت پوشش كامل سلامت در همه جا و براى همه است كه سازمان هاى بيمه در تحقق اين موضوع از نهادهاى موثر هستند.

وى ادامه داد: در سال ٩٧ مهم‌ترين اقدام، استقرار سازمان الكترونیک و حذف دفترچه بيمه است؛ تاكنون در ١٢٨ بيمارستان دفترچه بيمه حذف شده است، در نيمه سال دفترچه بيمه از بيمارستان هاى دولتى حذف شده و بيماران با كد ملى خدمت دريافت مى كنند.

موهبتى عنوان كرد: در فاز اول طرح استحقاق سنجى بحث هم پوشانى به نحو قابل توجهى حل خواهد شد و زمان تمديد دفترچه و دريافت خدمت مى توانيم همپوشانى بيمه اى را شناسايى و آن را حذف كنيم،  ٩٠ تا ٩٥ درصد از دارندگان دفترچه بيمه سلامت براى تمديد دفترچه به مراكز مرتبط مراجعه مى كنند و تا پايان نيمه نخست سال استحقاق سنجى به طور كامل انجام خواهد شد.

رئيس سازمان بيمه سلامت از ايجاد پايگاه جمعيت بيمه شدگان در كشور خبر داد و افزود: با همكارى سازمان هاى بيمه اى اين پايگاه ايجاد خواهد شد، تاكنون اطلاعات بيمه شدگان بيمه سلامت در اين پايگاه بارگذارى شده است و ما با تامين اجتماعى و نيروهاى مسلح مذاكره كرديم و اين سازمان هاى بيمه گر اعلام آمادگى كردند تا اطلاعات خود را در اختيار قرار دهند و تا ٦ ماه آينده اين پايگاه ايجاد خواهد شد.

میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی‌ در سال 97

موهبتی‌ عنوان کرد: اکنون برای ایجاد پایگاه‌های جمعیتی بیمه‌ از لحاظ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مشکلی نداریم‌ و در 2 ماه آینده بارگذاری‌ برخط‌ اطلاعات تأمین‌ اجتماعی و نیروهای مسلح انجام خواهد شد؛ زیرا قانونگذار‌ سازمان‌های بیمه‌گر را ملزم به راه‌اندازی این پایگاه بیمه‌ای در کشور کرده است.

رئیس سازمان بیمه سلامت با اشاره به میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی‌ در سال 97گفت: هزینه های بیمه سلامت بر مبنای تعرفه‌های پزشکی‌ تعیین‌ می‌شود، پیشنهاد وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌ها در سال 97، افزایش 10 درصدی بود اما پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش پنج درصدی‌ تعرفه‌های تشخیصی‌ و درمانی پزشکی بوده است و امروز هیئت دولت در مورد میزان افزایش تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات سازمان بیمه سلامت در 20 سال گذشته این بوده است که بیش از اعتبارات خود هزینه‌ می‌کرده و مازاد هزینه‌ها تبدیل‌ به بدهی می‌شده است و به طور معمول زیان انباشت‌ داشتیم‌.

موهبتی با بیان اینکه در سال 95، چهار  هزار و 400 میلیارد تومان بدهی داشتیم، گفت: هفت هزار و 700 میلیارد تومان اوراق نیز چاپ شد که اگر این اوراق‌ نبود بدهی‌ها به 14 هزار میلیارد می‌رسید‌.

رئیس سازمان بیمه سلامت با اشاره به مصوبه‌ قانون برنامه ششم‌ توسعه در خصوص هزینه‌کرد دستگاه‌های اجرایی بر اساس بودجه اظهار کرد: بر اساس قانون، مکلف‌ شده‌ایم به اندازه سقف اعتباری خود هزینه کنیم و در صورتی‌ که سازمان یا نهادی بیش از سقف اعتباری خود هزینه کند در حکم تصرف‌ اموال دولتی به صورت غیرقانونی است و امکان اعمال مجازات و حتی حبس‌ برای نهادهای متخلف‌ وجود دارد.

وی افزود: رویکرد ما به لحاظ علمی منطقی و قانونی بر اساس ضوابط ابلا‌غی دولت و سازمان برنامه و بودجه است، حق نداریم مازاد بر بودجه هزینه کنیم؛ البته این کار مستلزم‌ همکاری شریک‌های کاری ماست.

سازمان بیمه سلامت 45 هزار شریک‌ کاری دارد

موهبتی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت 45 هزار شریک‌ کاری در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، مطب‌ها و غیره دارد که همکاری آنها کمک خواهد کرد بیش از سقف اعتبار هزینه‌ نکنیم‌.

وی تصریح کرد: دارو، 23 درصد هزینه‌های سازمان بیمه سلامت را تشکیل می‌دهد، امیدواریم با همکاری شریک‌های کاری‌مان و تدوین گاید‌لاین‌ بتوانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، همچنین از سلامت مردم محافظت‌ کنیم؛ در همین راستا 36 گایدلاین‌ در بیمه سلامت به استان‌ها ابلاغ‌ شده است.

موهبتی‌ با اشاره به‌ پرداخت مطالبات‌ مراکز درمانی و داروخانه‌ها عنوان کرد: باید فاصله زمان پرداخت را کم کنیم، اما مشکلمان این است که بدهی‌هایی از گذشته داریم و این پرداخت منظم ما به مراکز درمانی و داروخانه‌ها را دچار چالش‌ می‌کند اما با منظم کردن پرداخت به مدیریت هزینه‌ این بخش‌ها کمک‌ خواهیم کرد.

رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال جاری برای بیمه سلامت این بود که بیمه‌شدگانِ رایگان‌ نباید به بخش‌های خصوصی مراجعه کنند و بر اساس این مصوبه بخشی از مراجعه‌کنندگان روستاییان‌ محسوب می‌شوند اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، زیرا در برخی استان‌ها زیرساخت‌های لازم برای پذیرش بیمار در بخش دولتی وجود ندارد اما به دلیل اینکه این مصوبه، قانون است، باید آن را اجرایی کنیم‌؛ این مصوبه را به صورت پایلوت‌ در استان گلستان اجرایی کردیم‌ و اجرای آن در سراسر کشور‌ منوط به نتایج اجرای پایلوت مصوبه‌ خواهد بود؛ همچنین با مجلس‌ صحبت‌هایی انجام شده است و مقرر شده تا کمیسیون بهداشت جلسه‌ای را برای نحوه اجرای این قانون برگزار‌ کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۱۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
دفترچه بیمه سلامت ایران مناطق زلزله زده کرمانشاه هم از یکم شهریور سال نود هفت بی اعتبار و حذف شد و باید ازاد حساب کنیم نه بیمه ای داریم نه خدماتی هیچی
Iran (Islamic Republic of)
علی گودرزی
۱۴:۴۸ ۱۸ تير ۱۳۹۷
سلام این چه وضعیتیه که پیش اوردن بیمه روستاییان رو باطل کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
مسئولان باید همه مردم را بیمه تامین اجتماعی کنه و اونیکه غنی است خودش حق بیمه پرداخت و اونیکه فقیره حق بیمشو پرداخت کنه تا هیچ نیازمندو فقیری در کشورمون نداشته باشیم
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
۳۰ تومن پول هوشمند سازی کارت ملی هستش!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
کسی بیمه ی سلامت را قبول نمی کند.
چرا ؟
چرا کسی پاسخ گو نیست؟ مردم محروم و بیکار و بدبخت بیچاره حتی نمی توانند در بیماری سخت به پزشک مراجعه کنند.
این چه وضعی است پیش آمده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
آخه چرا حذفش کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
مای مستضعف نست به 5سال گذشته بیچاره ترشدیم.درعوض پولدارهاگردن کلفت ترشدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
سلام ما بیمه سلامت ایران داریم و به هر جا که مراجعه میکنیم مورد قبول نیست نه پزشک متخصص قبول میکنه و نه آزمایشگاه و نه داروخانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
سلام ما بیمه سلامت ایران داریم و به هر جا که مراجعه میکنیم مورد قبول نیست نه پزشک متخصص قبول میکنه و نه آزمایشگاه و نه داروخانه
Thailand
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
چرا این طرح میخواد ارجا شه مگه دفترچه های بیمه چه مشکلی دارند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
این طرح موقتی است؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
ما الان باید چکار کنیم ؟ به کجا مراجعه کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
منم سوالم همینه
آخرین اخبار