سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با ظرفیت بیش از ۴۱۷ هزار نفرشب اقامت، رتبه اول ظرفیت مراکز اقامتی کشور را دارد.

خراسان رضوی رتبه اول مراکزاقامتی کشور را داردبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، یوسف بیدخوری افزود: ظرفیت‌ها و تاسیسات زیربنایی و روبنایی حوزه گردشگری در خراسان رضوی را مطلوب توصیف کرد.


وی با اشاره به تعریف گردشگری گفت: بر اساس تعریفی که سازمان گردشگری جهانی از گردشگر دارد، گردشگرفردی است که حداقل یک شب و کمتر از یک سال خارج از محیط زندگی خود با هدف‌های مختلف غیر کاری سفر کند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: گردشگر با این مفهوم، باعث ایجاد موج عظیمی از رفت و آمد مردم در دنیا شده، به طوری که بیش از ۱.۳ میلیارد نفر هر ساله از مرز‌های سیاسی کشور‌های خود عبور و عازم کشور‌های دیگر می‌شوند.

بیدخوری با بیان این که تمام کشور‌های جهان امکانات خود را جهت ارائه خدمات به این گردشگران بسیج می‌کنند، گفت: در خراسان رضوی با توجه به وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) ما از گردشگری زیارتی و مذهبی برخورداریم که از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نوع گردشگری است.

وی درباره دیگر ظرفیت‌های گردشگری استان خاطر نشان کرد: با توجه به وجود مراکز تخصصی درمانی و پزشکی، خراسان رضوی ظرفیت ویژه‌ای در زمینه گردشگری سلامت دارد، و هرساله پذیرای حدود ۲۰ هزار نفر گردشگرسلامت از کشور‌های خارجی است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: وجود مفاخرملی مانند فردوسی، خیام و عطار نیشابوری و ... ظرفیت‌های بزرگی هستند که هر ساله علاقه‌مندان به این مفاخر به استان آمده و از خراسان رضوی بازدید می‌کنند.

بیدخوری گفت: در همین راستا، اخیرا تور قطار گردشگری مشاهیر مشهد- نیشابور در روز ۲۵ فروردین سال جاری به مناسبت بزرگداشت عطار با استقبال و حضور استادان دانشگاه فردوسی و خانواده‌های ایشان برگزار شد که در کمتر از ۲۴ ساعت ظرفیت ۱۰۰ نفره این قطار مورد اقبال قرار گرفت و تکمیل شد.

وی افزود: این قطار از صبح ساعت ۸:۳۰ از مشهد حرکت و گردشگران در نیشابور از دهکده چوبی، کاروانسراس عباسی، مجموعه خیام و عطار بازدید و در همایش و برنامه‌های روزبزرگ داشت عطار نیز شرکت کردند، توسعه این گونه برنامه‌ها در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که هر فردی برای گردشگری نیازمند سیستم حمل و نقل است، خاطر نشان کرد: قلب صنعت گردشگری سیستم حمل و نقل است و اگر امکانات حمل و نقل وجود نداشته باشد سفر و گردشگری با اختلال مواجه می‌شود که خوشبختانه خراسان رضوی و مشهد از این نظر وضعیت مطلوبی دارد.

بیدخوری درباره امکانات گردشگری استان نیز گفت: ۲۰ ایرلاین داخلی و خارجی با پرواز‌های مستقیم با ظرفیت ۲۴۰ عملیات پروازی روزانه، بیش از ۷۵ هزار پرواز را در سال انجام می‌دهند و سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر را از طریق فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد جابجا می‌کند.

وی افزود: در حوزه ریلی نیز ۶۰ درصد ظرفیت ریلی کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد و ارتباط مستقیم با بسیاری از مراکز استان‌ها و شهر‌های مسیر داریم که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: هم چنین خراسان رضوی در حوزه اقامت نیز وضعیت مطلوب و بی نظیری در کشور دارد و ظرفیت بسیار بالا و کیفیت مطلوب خدمات اقامتی و پذیرایی در هتل‌های مشهد و قیمت‌های ارزان و رقابتی آن زمینه جذب زایران و گردشگران را در داخل کشور و کشور‌های منطقه فراهم نموده است.

بیدخوری گفت: علاوه براین اقامتگاه‌های بوم گردی نیز فرصت جدید استان در حوزه گردشگری است که تا پایان سال ۹۶ تعداد ۲۴ اقامتگاه بوم گردی در استان راه اندازی و فعال شده و برای ۵۲ اقامتگاه بوم گردی دیگر نیز موافقت اولیه صادر شده است که تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد بتوانیم با برنامه ریزی و برگزاری مراسم متنوع و جذاب و اجرای برنامه‌های مناسبتی، سمینار‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های کمتر شناخته شده، زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگران با هدف بهره گیری از منافع مثبت صنعت گردشگری را فراهم کنیم.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

ظرفیت‌ها و تاسیسات زیربنایی حوزه گردشگری در خراسان رضوی مطلوب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.