سناتور‌های آمریکایی از توضیحات مبهم مقامات دولت آمریکا درباره حمله به سوریه خشمگین شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، قانونگذاران آمریکایی پس از شرکت در یک جلسه محرمانه با مقامات کاخ سفید، از سیاست‌های دولت در خصوص دمشق و توجیه قانونی برای حملات هفته گذشته علیه دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه ابراز نگرانی کردند.

«لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی از حزب جمهوری خواه، که اعلام کرد این جلسه محرمانه او را بیشتر نگران کرده، گفت: «من از آنچه در جلسه شنیدم ودیدم عصبی شده ام». دولت در خصوص سوریه «در مسیر خطرناکی» پا گذاشته است.

واشنگتن، پاریس و لندن در صبح شنبه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی دولت سوریه به دوما چندین موشک را به سوریه شلیک کردند. این حمله تنها ۱۰ روز پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد نیرو‌های این کشور را از سوریه خارج کند، انجام شد.

ترامپ در ۳ آوریل در یک کنفرانس خبری گفت: «می خواهم خارج شویم. قصد دادم نیروهایمان را به خانه برگردانم. زمانش رسیده است».

اما ترامپ در ۱۳ آوریل اعلام کرد به سوریه حمله می‌کند و آمریکا باید یک واکنش اقتصادی، نظامی و سیاسی پایدار برای توقف استفاده (ادعایی) از سلاح‌های شیمیایی داشته باشد و مقامات آمریکا اعلام کردند این کشور باید بر شکست گروه تروریستی داعش متمرکز بماند.

سناتور‌های آمریکایی تاکید دارند که انگیزه‌های منزوی کننده ترامپ بدون توجه به پیامدهایشان برای نفوذ جهانی آمریکا، منافع امنیت ملی این کشور یا سرنوشت منطقه جنگ زده اجرا می‌شوند.

«کریس کونز» سناتور ایالت دلاویر از حزب دموکرات به خبرنگاران گفت: «برنامه نداشتن درباره اینکه در سوریه چه کاری خواهیم کرد از داشتن یک برنامه بد هم بدتر است و رئیس جمهور و دولتش نتوانستند هیچ برنامه منسجمی در خصوص سوریه ارائه دهند».

سناتور کونز در ادامه گفت: «مهم است که در مسائل سوریه درگیر بمانیم، چون اگر به طور کامل خارج شویم در سوریه‌ای که پس از اسد ساخته می‌شود، تعیین کننده نخواهیم بود».

«باب کورکر» سناتور ایالت تنسی از حزب جمهوری خواه ،که بر سر مسائل سیاست خارجی با ترامپ مشاجره‌هایی داشته است نیز خبرنگاران گفت: «به عقیده من سیاست دولت این است که تلاش‌ها علیه گروه تروریستی داعش را تکمیل کند، اما پس از آن دخالتی در مسائل نداشته باشد».

کورکر در ادامه مدعی شد: «سوریه الان در دست روسیه و ایران است. آن‌ها آینده را تعیین می‌کنند. ما فقط حرف میزنیم و در اتفاقاتی که می‌افتد تعیین کننده نیستیم. ما فقط حرف می‌زنیم».

خبرنگاران از کورکر پرسیدند که آیا حامی عملیات نظامی بیشتر دولت برای شکل دادن به وقایع است؟ او در پاسخ گفت: «آن‌ها چنین کاری انجام نمی‌دهند. من درک می‌کنم که چنین اتفاقی نمی‌افتد. برای انجام چنین کاری ارتش ما باید تلاش زیادی کند و من فکر نمی‌کنم مردم ما در چنین مرحله‌ای باشند».

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای درباره سوریه تشکیل داد دولت آمریکا نیز به صورت جداگانه در جلسه مذکور توضیحاتی به سناتور‌ها ارائه داد. حملات به دوما باعث بالا گرفتن تنش‌های آمریکا و متحدانش با روسیه شد.

کونز از دادن هرگونه جزئیاتی درباره این جلسه محرمانه که تمام سناتور‌ها در آن شرکت کردند امتناع کرد. اما قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا پس از خروج از جلسه‌ای که در ساختمان کنگره برگزار شد گفتند مقامات دولت بر توجیه قانونی حملات به سوریه تمرکز کرده بودند.

«آدام شیف» نماینده ایالت کالیفرنیا از حزب دموکرات، درباره این جلسه گفت: «اطلاعات بیشتری درباره تاسیساتی که هدف قرار گرفتند، کاربرد این تاسیسات و اقداماتی که در فاصله زمانی بین اعلام حملات و انجام حملات صورت گرفت در اختیارمان گذاشتند».

مقامات دولت ترامپ در این جلسه تاکید کردند که رئیس جمهور بر اساس ماده دوم قانون اساسی آمریکا فرمانده نیرو‌های مسلح است. اما قانونگذاران بر این باورند که ترامپ باید برای حمله به سوریه تاییدیه کنگره را دریافت می‌کرد.

انتهای پیام/

خشم قانونگذاران آمریکایی از اقدام ترامپ در حمله به سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار