نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران در شهر تاریخی مراغه در دامنه‌های شمالی سهند واقع شده و فسیل شناسان جهان، قدمت آن را ۷ میلیون سال اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ منطقه فسیلی مراغه از غنی‌ترین مناطق سنگواره‌های جهان بوده و وجود چند نوع گونه‌های حیوانی شامل اجداد ماموت، آهو و زرافه نشان از تاریخ چند میلیون ساله آن است.

مراغه بهشت فسیلی ایران نیازمند حمایت ملی

وجود هزاران فسیل ماستادون و ماموت‌هادرمنطقه فسیلی مراغه

طالبی کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ می‌گوید:منطقه فسیلی مراغه مربوط به دوره نوزی‌ستی از لحاظ زمین‌شناسی بوده و هزاران فسیل ماستادون و ماموت‌ها در آن وجود دارد.

وی افزود: این منطقه به دلیل اهمیت جهانی آن در چند مرکز علمی و تحقیقاتی آمریکا، روسیه و اروپا به عنوان منطقه‌ای باارزش محیط‌زیستی و پژوهشی شناخته شده و شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست کشورمان نیز آنرا بعنوان یک اثر ملی و طبیعی به تصویب رسانده است.

براساس نتایج تحقیقات منتشره محققان در دانشگاه تبریز، منطقه فسیلی مراغه بقایای آدم‌های تنومند و قوی هیکل، آدم‌های شاخدار، اسب شاخدار و دیو بوده و علاوه بر آن بقایای برخی مهره‌داران تاریخی، تاکنون در هیچ یک از نقاط جهان یا دیده نشده و یا بندرت دیده می‌شود.

به گفته آبدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ۱۰ سال گذشته، صد‌ها محقق و فسیل‌شناس از کشور‌های آمریکا، فرانسه، روسیه، ‍‍ژاپن، آلمان وغیره برای تحقیق در این منطقه به مراغه سفر کرده‌اند و اقامت و پژوهش برخی از آن‌ها ماه‌ها طول کشیده است و هم‌اکنون بخشی از نمونه‌های فسیلی مراغه در موزه‌های تاریخی لندن، پاریس، توکیو، وین و لس‌انجلس به معرض دید عموم گذاشته شده است.

مراغه بهشت فسیلی ایران نیازمند حمایت ملی

منطقه فسیلی مراغه «بهشت فسیل‌شناسان جهان»

کارشناس و نماینده موزه طبیعی تهران نیز به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت: منطقه فسیلی مراغه «بهشت فسیل‌شناسان جهان» لقب گرفته و تقاضا‌های زیادی از سوی پژوهشگران معتبر در دانشگاه‌های علوم طبیعی جهان برای اکتشاف و مطالعه در این منطقه وجود دارد و موزه طبیعی ایران در نظر دارد در قالب یک طرح بزرگ ملی، ژئوتوریسم این منطقه را طراحی و احیاء کند.

زارع گفت: غار‌های موجود در منطقه مراغه دارای آثار فسیلی میلیون‌ها سال پیش هستند طوریکه غار کبوتر مراغه را کارشناسان بین‌المللی علوم طبیعی از اعجوبه‌های آفرینش اعلام کرده‌اند.

 عبدالله رسولی کارشناس محیط زیست نیز درباره اهمیت منطقه فسیلی مراغه به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: در دوران سوم زمین‌شناسی، منطقه آذربایجان زیستگاه نژاد‌های مختلف جمعیت جانوری و گیاهی بوده و پس از میلیون‌ها سال، خاکستر آتشفشان سلسله کوه‌های سهند آن‌ها را پوشانده و از تاثیرات هوازدگی مصون مانده و امروز بصورت فسیل درآمده است.

وی گفت: ۱۸۰ سال پیش یک گروه از محققان اروپایی در دامنه‌های شمالی سهند موفق به کشف منطقه فسیلی مراغه شدند و درسال ۱۳۳۰ کاوش‌های محققان اروپایی و آمریکایی بصورت رسمی و با اجازه مسئولان وقت آثار ملی آغاز شد و بخشی از بقایای گونه‌های نادر حیوانی به آمریکا منتقل شد که اکنون در چند موزه تاریخی آمریکا نگهداری می‌شوند.

رسولی گفت:: سازمان محیط زیست کشور در سال‌های اخیر با برپایی کارگاه‌های بین‌المللی آموزشی کشف، نگهداری و بازسازی فسیل گام مهمی در انتقال تجارب محققان و پژوهشگران بین‌الملل به پژوهشگران ایران برداشته است.

وی گفت:در منطقه فسیلی مراغه ده‌ها غار چند میلیون ساله وجود دارد که در داخل این غار‌ها که متاسفانه اکثر زوایای آن‌ها هنوز کشف نشده است، بقایای گونه‌های نادر حیوانی دیده می‌شود که قدمت چند میلیون ساله دارد و در سال‌های اخیر خوشبختانه تور‌های رسمی غارنوردی توانسته اند بخش‌هایی از این غار‌ها را شناسایی نمایند.

رسولی گفت: با کشف بقایای حیواناتی، چون اسب، فیل، ماموت، کرگدن، گاوسان، زرافه و ببر در این منطقه و انتقال آن به موزه‌های تاریخ طبیعی کشور می‌توان با ساخت نمونه‌های مصنوعی و فایبرگلاس آن، علاوه بر ایجاد اشتغال و صدور بخشی از تاریخ پرافتخار گذشته این گونه از سرزمین بزرگ ایران به کسب درآمد‌های ارزی نیز برنامه‌ریزی کرد.

مراغه بهشت فسیلی ایران نیازمند حمایت ملی

صابر علیلو کارشناس مسئول امور مناطق و زیستگاه‌ها نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت:در حال حاضر دانشمندان علوم طبیعی در دانشگاه‌های معتبر جهان به دنبال کشف حلقه‌های مفقوده حیات در این جهان پهناور هستند و گونه‌های حیوانی و گیاهی و بقایای میلیون‌ها سال پیش آن‌ها می‌تواند بخشی از تاریخ حیات انسان و زمین را بازگو نماید و علاوه بر آن زیست‌شناسان با بدست آوردن DNA حیوانات منقرض شده که بقایای آن بصورت فسیل کشف می‌شود علاوه بر کشف راز بقا و حیات می‌توانند به تغییرات کره زمین از لحاظ اقلیم نیز دست یابند و تغییرات قطب‌ها نیز در این مطالعات قرار می‌گیرد.

وی گفت: وقتی چند میلیون سال پیش در منطقه آذربایجان ایران، انواع حیوانات استوایی و گرمسیری زندگی می‌کردند و اکنون بقایای آن‌ها مثل فیل، زرافه، کرگدن و شتر پیدا می‌شود، نشانگر تغییرات قطب‌ها در ادوار گذشته زمین‌شناسی بوده است.

مراغه بهشت فسیلی ایران نیازمند حمایت ملی

بقایا موجود در موزه متعلق به جانوران ماقبل تاریخ در اواخر دوره سوم زمین شناسی است

پورابریشمی استاد دانشگاه نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت: آخرین کاوش‌های انجام شده در منطقه فسیلی مراغه با همکاری سازمان محیط زیست کشور و گروه‌های علمی از دانشگاه‌های معتبر چین، ژاپن، دانمارک، ترکیه، فرانسه و فنلاند انجام شده و این کاوش‌ها در صورت تامین امکانات لازم از سوی سازمان محیط زیست کشور ادامه خواهد داشت.

وی افزود:برخی از این بقایا متعلق به جانوران ماقبل تاریخ در اواخر دوره سوم زمین شناسی هستند و بسیاری از این آثار هم اکنون در موزه‌های بزرگ جهان نگهداری می‌شوند.

کارشناسان و دانشمندان علوم طبیعی می‌گویند با کنترل، اکتشاف و احیاء منطقه فسیلی مراغه می‌توان دانشمندان و اساتید علوم طبیعی و دوستداران حیات را به ایران کشاند و علاوه بر آن تور‌های طبیعت گردی بین‌المللی را نیز به دیدن آن علاقمند کرد و علاوه بر نشان دادن بخشی از مجد و عظمت تمدن کهن و میلیون ساله ایران به جهانیان، فعالیت‌های خدماتی، درآمدزایی و اشتغال را نیز در منطقه فسیلی مراغه شکل داد. 

مراغه بهشت فسیلی ایران نیازمند حمایت ملی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.