تغییر الگوی کشت در مناطق کم آب کشور با توجه به خشکسالی و کاهش بارش ها ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، روزگاریست کشاورزان کشورمان خودسرانه ، بدون برنامه ریزی و بدون توجه به نیازهای بازار و شیوه های بهینه سازی کشاورزی، تنها با درنظر گرفتن قیمت و بازار فروش یک محصول، به کشت محصولی خاص  می پردازند.
این اقدامِ کشاورزان در کنار بی برنامگی نهادهای متولی موجب شده بازار و نحوه فروش محصولات کشاورزی به شدت مورد تاثیر این الگوی ناکارآمد قرار گیرد.

طرح الگوی کشت طرحی که بروی کاغذ جا خشک کرده /عملیاتی کردن طرح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با خشکسالی
اینگونه کشت که نمونه ای از کشاورزی سنتی است؛ نه تنها برای منابع آبی، اکوسیستم و خاک کشور آسیب های زیادی وارد می کند بلکه در بیشتر موارد موجب ضرر و زیان کشاورز شده بطوریکه کشاورز نه تنها سودی نمی کند بلکه هزینه کاشت ،داشت و برداشت خود راهم کسب نمی کند.
در حال حاضر نیز با توجه به اینکه بحران کم آبی یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور است و بخش کشاورزی بیش از 90 درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کند تغییر الگوی کشت یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش مصرف اب در این بخش خواهد بود.
امروز با وجود اینکه تغییر الگوی کشت مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است و کشت نهال های مثمر کم آب و توسعه کشت گیاهان دارویی در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار گرفته است ولی موفقیت این طرح نیازمند حمایت و توجه بیشتر متولین امر است.

استان زنجان اولین استان در ارسال نقشه و اطلاعات به کمیته ملی الگوی کشت

دکتر مهدی طاهری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: طرح تحقیقاتی الگوی کشت انجام شده و مطالعات این طرح برای تصمیم گیری نهایی به وزارتخانه ارسال شده است .
وی تصریح کرد: استان زنجان اولین استانی است که مطالعات را تمام کرده و نقشه و اطلاعات را به کمیته ملی الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده است.طرح الگوی کشت طرحی که بروی کاغذ جا خشک کرده /عملیاتی کردن طرح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با خشکسالی
وی تصریح کرد: طرح تحقیقاتی به صورت پایلوت در خدابنده اجرا شده بود که بعدا به کل استان تعمیم داده شد.
طاهری افزود: اجرای این طرح کمبود وخلاء های قانونی دارد که اجرا را سخت کرده و پشتوانه قانونی می خواهد.
وی گفت: بعضی کارها در زنجان اجرایی شده به طور مثال در طارم احداث باغ و حاشیه قزل اوزن ممنوع شده و چند سالی است که این طرح اجرا می شود و مجوز باغ در اطراف قزل اوزن نمی دهند.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: محدودیت هایی که در مورد گسترش باغات در استان زنجان اجرا شده است در همین راستا بوده و سازمان جهاد کشاورزی از گسترش باغات استقبال نمی کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان زنجان گفت :تقریبا اجرای الگوی کشت و کاشت گونه هایی با نیاز آبی کم  در استان جا می افتد.

طرح الگوی کشت طرحی نجاتگر

مرادی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،؛ با بیان اینکه استان زنجان یکی از استانهایی است که میزان بارش ها و تراکنش ها بارش ها درآن کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از راهکارهایی که کارشناسان توصیه می کنند استفاده از الگوی کشت است.

 

طرح الگوی کشت طرحی که بروی کاغذ جا خشک کرده /عملیاتی کردن طرح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با خشکسالی
وی افزود: در این طرح به جای کشت محصولات با توقع آبی زیاد محصولاتی را بکاریم که توقع آبی کمی دارند.
مرادی با بیان اینکه مثلا در بخش گیاهان دارویی محصول زعفران، گل محمدی، آویشن، ختمی و.. کاشته شود، تصریح کرد: کشت زعفران و گل محمدی خوشبختانه در استان در حال توسعه است و جایگزین محصولات همچون هندوانه و گوجه کشت می شود.
معاون مرکز تحقیقات زنجان با تاکید بر اینکه این محصولات آب کمتری می خواهد و ارزش افزوده اقتصادی برای کشاورز دارد، افزود: در مصرف آب هم صرفه جویی می شود.
مرادی گفت: در سال 96 بر اساس گزارش مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی، 86 هکتار  از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی به ویژه زعفران و گل محمدی قرار گرفت.

طرح الگوی کشت طرحی که بروی کاغذ جا خشک کرده /عملیاتی کردن طرح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با خشکسالی
وی افزود: زعفران 2 یا 3 بار آبیاری می شود که اگر بیش از این باشد به محصول صدمه وارد می شود و گل محمدی با فاصله زمانی 10 روز با آب کم  آبیاری می شود که این می تواند راهکاری برای مقابله با بحران آبی استان باشد.

طرح الگوی کشت در خدابنده در سطح 10 هزار هکتار اجرا شده است

مسعود کامل مسئول بخش اصلاح و تهیه بذر مرکز تحقیقات زنجان، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛افزود: طرح الگوی کشت ابتدا باید بر اساس خاک بررسی شده و سپس بر اساس اقلیم و نوع آب و هوا بررسی شود .
وی تصریح کرد: بعد از بررسی خاک و اقلیم یک الگویی تعریف می شود و بر اساس آن مطالعه انجام می گیرد تا مشخص شود در این شرایط آب و هوایی چه محصولاتی کاشته شود که بهره وری مناسبی داشته باشد.

طرح الگوی کشت طرحی که بروی کاغذ جا خشک کرده /عملیاتی کردن طرح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با خشکسالی
مسئول بخش اصلاح و تهیه بذر مرکز تحقیقات گفت: طرح الگوی کشت در خدابنده در سطح 10 هزار هکتار اجرا شده است.
وی با بیان اینکه از دیدگاهی که بیشتر کشاورزی ما معیشتی است و  باید منطقه ای و نقطه ای بررسی شود، گفت:  باید بررسی و مشخص شود زمین کشاورزی چاه عمیق داشته و چندساعت آب دارد و چه چیزی بکارد که بهره مناسبی در مصرف بهینه و صرفه جویی در آب داشته باشد.
وی افزود: این طرح مقطعی است و در 10 هزار هکتار در خدابنده اجرا شده و برای کل استان هزینه بر است و مطالعات کارشناسی نیاز دارد.
مسئول بخش اصلاح و تهیه بذر مرکز تحقیقات، تصریح کرد: در این طرح ابتدا باید بافت خاک واقلیم را بررسی  و سپس بر اساس محصولاتی که کشت می شود الگویی را برای منطقه تعریف کنیم.
وی افزود: این طرح برای اینکه در کل استان زنجان انجام شود نیازمند تخصیص اعتبار زیادی است زیرا که باید همه خاک ها بررسی شود.
کامل تاکید کرد: اولین شرط این طرح، خاک است که باید ارزیابی و مطالعه شود و مطالعات تفصیلی بر روی آن انجام شود.

استقبال کشاورزان زنجانی از طرح الگوی کشت

اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این باره افزود: موضوع کشت نیاز به الزامات اولیه از جمله بررسی مزیت های های نسبی، وجود قوانین بازدارنده و حمایتی و وجود یارانه های موثر دارد .
وی تصریح کرد: با توجه به امکانات موجود امکان پیاده کردن طرح الگوی کشت وجود ندارد، در سایر کشورها از روش تنظیم ترکیب استفاده می شود.

طرح الگوی کشت طرحی که بروی کاغذ جا خشک کرده /عملیاتی کردن طرح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با خشکسالی
وی افزود: تنظیم ترکیب یعنی تخصیص اراضی به محصولات زراعی یک ساله که این طرح پیش قدمی برای الگوی کشت است.
کرامتی گفت :در این مدل سازمان یک نرم افزاری را طراحی کرده است که در سازمان قرار دارد و روی گوشی هوشمند کارشناسان پهنه پیاده سازی شده است .
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در این طرح استان بر اساس پتانسیل مکانی به 114 نقطه تقسیم شده و به هر کارشناس یک پهنه داده شده است .
کارشناس بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در نرم افزار، کشاورز مورد نظر را شناسایی و زمین مورد نیاز برای کشت را بین آنها تقسیم می کند و کشاورز بعد از حضور در زمین کشاورزی خود مختصات ومشخصات سطح زیر کشت را وارد سیستم می کند و از طریق گوشی به سرور مرکزی مخابره می شود.
وی ادامه داد:بعد از ارسال اطلاعات میزان کل مساحتی که به سیستم تعریف شده است کسر می شود که در اصطلاح به این، سیستم خزانه داری گفته می شود.

طرح الگوی کشت طرحی که بروی کاغذ جا خشک کرده /عملیاتی کردن طرح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با خشکسالی
کرامتی گفت: با این وسیله در دو سال گذشته مشکلات افزایش ناگهانی سطح کشت گرفته شده است.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی  زنجان در پایان با بیان اینکه معمولا کشاورزان استان زنجان پیشرو هستند، گفت: کشاورزان نکات فنی را با فراگیری خیلی سریع دریافت می‌کنند و معمولا با کارشناسان هماهنگ هستند و از توصیه‌های فنی استفاده می‌کنند.

در خاتمه می توان گفت با توجه به  شرایط خاص اقلیمی ایران که خشکی و پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی یک  واقعیت  انکار ناپذیر است  عملیاتی کردن طرح الگوی کشت نه تنها افزایش بهره وری و بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان را به دنبال خواهد داشت  بلکه مرهمی برجان تشنه زمین  خواهد شد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.