تکرار قصه‌ی پرغصه‌ی فاجعه انسانی در جاده‌های آذربایجان شرقی

آمار فوتی‌های تصادفات نوروز ۹۷، از تکرار قصه‌ی پرغصه‌ی فاجعه انسانی در جاده‌های آذربایجان شرقی حکایت دارد.

جولان مرگ در جاده‌های نوروزی آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛طبق آمار‌های اولیه پلیس راه آذربایجان شرقی، از ۲۴ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ در مجموع ۳۵ نفر در سوانح رانندگی جاده‌های استان فوت شده اند.

جولان مرگ در جاده‌های نوروزی آذربایجان شرقی البته به گفته پزشکی قانونی استان با توجه به وخامت حال برخی از مصدومان این سوانح که راهی بیمارستان شده اند، احتمال افزایش آمار فوتی‌ها هم بالاست.


با این حال ثبت ۳۵۸ فقره تصادف جرحی و فوتی در بازده زمانی ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ و صدور مجوز فوت برای ۳۵ نفر، نشان از وخامت اوضاع دارد؛ آماری که با توجه به وضع نامطلوب برخی مصدومان رو به رشد هم خواهد بود.


مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در خصوص اعلام نشدن آمار قطعی تلفات تصادفات نوروزی می‌گوید: با پایان تعطیلات نوروزی و یک ماه بعد از ۱۵ فروردین، اگر مصدوم بستری در بیمارستان به خاطر شدت جراحات وارده در سانحه رانندگی، قبل از ۱۵ فروردین، فوت کند، جزء تلفات آمار نوروزی محسوب می‌شود.

 دکتر بهرام صمدی راد ادامه می‌دهد: پارسال در آذربایجان شرقی، در مجموع ۳۹ نفر بر اثر وقوع سوانح رانندگی درون شهری و برون شهری فوت شدند و امسال شاهد افزایش این آمار هستیم.


به گفته او طبق آمار‌های اولیه، سوانح رانندگی برون شهری، بالای ۷۰ درصد فوتی‌ها را به خود اختصاص داده است با این حال این آمار، رشد کمتری نسبت به مدت مشابه پارسال دارد؛ اما در حوزه درون شهری که تعداد فوتی‌ها زیاد هم نیست، میزان رشد چشمگیر است.


رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی هم با تائید این آمار می‌گوید: در این مدت به یک هزار و ۱۲۴ مصدوم ترافیکی خدمات رسانی شده که از این تعداد ۷۱۲ مصدوم شهری و ۴۱۲ مصدوم به سوانح جاد ه.‌ای مربوط بوده است.

 

فرزاد رحمانی ادامه می‌دهد: هم اینک پوشش‌های جاده‌ای اورژانس ۱۱۵ استان، ۱۰۰ درصد است و ۶۶ پایگاه جاده‌ای هم به ازای هر ۲۷ کیلومتر، محور‌های مواصلاتی استان را پوشش می‌دهد، ضمن اینکه مدت رسیدن آمبولانس‌های اورژانس به صحنه تصادفات جاده‌ای هم حدود ۷.۵ دقیقه است، با این حال امسال تعداد مصدومان حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.


طبق آمار‌های تحلیلی پلیس راه آذربایجان شرقی، در طول سفر‌های نوروزی (از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷)، ۶۲ درصد تصادفات منجر به فوت در گروه خودرو‌های پژو و پراید ثبت شده و ۷۷ درصد این تصادفات هم در راه‌های اصلی و آزاد راه‌های استان، اتفاق افتاده است.

جولان مرگ در جاده‌های نوروزی آذربایجان شرقیبا این وجود یکی از تفاوت‌های عمده سفر‌های نوروزی نسبت به دیگر ایام سال، افزایش تعداد رانندگان کم تجربه، رانندگان خسته و از همه مهمتر رانندگان ناآشنا به مسیر است، عواملی که دست به دست هم داده و موجب می‌شود آمار فوتی‌ها و مصدومان در نوروز نسبت به روز‌های دیگر سال، افزایش قابل توجهی داشته باشد.


با این حال سنگینی کفه عامل انسانی با سهم ۷۵ درصدی در بروز سوانح رانندگی مشهودتر است.


رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی می‌گوید: بیش از ۷۵ درصد فوتی‌های تصادفات رانندگی که در جاده‌های استان رخ داده است، ریشه در خطای انسانی دارد.

جولان مرگ در جاده‌های نوروزی آذربایجان شرقیبه گفته سرهنگ جواد ناموران، بی توجهی به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی که بیشتر به واژگونی خودرو منجر شده و در رتبه بعد، انحراف و سبقت غیرمجاز بیشترین علل وقوع سوانح رانندگی در جاده‌های آذربایجان شرقی بوده است.


وقتی تابلو‌های حاشیه جاده در حاشیه دید رانندگان قرار می‌گیرد و محدوده سرعت مجاز و سبقت ممنوع با بی اعتنایی به قدرت و توان خودرو، زیر پا گذاشته می‌شود، نتیجه‌ای جزء افزایش آمار فوتی‌های تصادفات رانندگی نخواهد داشت.


مدیر کل راهداری و حمل و نقل آذربایجان شرقی هم می‌گوید: همه تابلو‌های نصب شده در حاشیه جاده‌ها شامل تابلو‌های محدودیت سرعت و سبقت، براساس شرایط راه و محاسبات زمان ساخت راه مشخص می‌شود و به یقین، نظرات غیرمهندسی در این موضوع جایی ندارد.

جولان مرگ در جاده‌های نوروزی آذربایجان شرقیمنوچهر سلمان زاده در خصوص وضع تردد جاده‌ای استان در ایام نوروز می‌گوید: در مقایسه با مدت مشابه پارسال با افزایش ۲۹ درصدی، تردد ۱۶ میلیون خودرو در جاده‌ها ثبت شده که ۱۸ درصد از این تردد‌ها با رعایت نکردن فاصله طولی، ۱۰ درصد با سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ و حدود ۴ درصد هم با سرعت غیرمجاز ثبت شده است.


براساس این گزارش: نکته جالب توجه اینجاست که برای این تعداد تخلف، فقط ۷۴ هزار فقره برگه جریمه صادر شده است.


کارشناس مسائل اجتماعی با انتقاد از فرهنگ رانندگی حاکم بر جاده‌ها می‌گوید: وقتی تردد سپر به سپر خودرو‌ها به یکی از جلوه‌های بصری در جاده‌ها تبدیل می‌شود، قطع یقین از غفلت‌های صدم ثانیه‌ای هم به عنوان اجل معلق یاد می‌شود.

 

جولان مرگ در جاده‌های نوروزی آذربایجان شرقینورآبادی ادامه می‌دهد: این فاجعه انسانی در جاده‌ها را می‌توان از بعد دیگری هم بررسی کرد، بعدی که با قبول نقش عامل انسانی در افزایش آمار فوتی‌های تصادفات جاده ای، بر افزایش کیفیت خودرو‌ها و استانداردسازی جاده‌ها هم تاکید دارد.


این همان ایده‌ای است که رضایی، مدیر مرکز ایمنی راه‌ها در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما آن را تشریح می‌کند.


رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌گوید: در کشور‌های در حال توسعه که ایران هم شامل آنهاست، دیدگاه سنتی و تک علتی در تحلیل سوانح ترافیکی وجود دارد که علت عمده تصادفات را به خطا‌ها و اشتباهات رانندگی نسبت می‌دهد و سهم اندکی به وسیله نقلیه، راه و محیط اطراف آن نسبت می‌دهد.


رضایی ادامه می‌دهد: این همان بهانه‌ای است که باعث می‌شود انگیزه کافی برای توسعه و ایمن سازی وسیله نقلیه و راه در مسئولان ایجاد نشود.


البته براساس این گزارش؛ این نظریه درست نقطه مقابل ایده‌ای است که معتقد است با ایمن سازی یک جاده ۲۰۰ کیلومتری، سالانه جان ۴ هزار نفر و با تولید ۱۰۰ هزار خودروی ایمن و استاندارد، سالانه جان ۱۰۰ هزار نفر از مرگ حتمی نجات می‌یابد.


اثنی عشری، کارشناس ارشد راه و ترافیک که ۲۵ سال سابقه مدیریت در وزارت راه را دارد با اشاره به راهبرد دولت در این خصوص می‌گوید: حدود ۲ دهه قبل، با توجه به فاجعه فوتی‌های انسانی در تصادفات جاده ای، دولت و مسئولان به این فکر افتادند که اقداماتی برای کاهش این آمار انجام دهند.


او ادامه می‌دهد: براساس این راهبرد، ۲۷ هزار کشته در سال ۷۵، هم اکنون به ۱۷ هزار نفر در سال رسیده، آماری که در چند سال گذشته ثابت بوده و نشان می‌دهد راهکار‌های قدیمی هم در کاهش آمار فوتی‌های تصادفات جاده ای، کارساز نبوده است.


اثنی عشری معتقد است ضمن اجرای برنامه‌های آموزشی برای کودکان آن هم از دوران مدرسه، باید در اعمال قوانین بازدارنده هم بازنگری‌های لازم صورت گیرد.

او می‌گوید: برای پایین آوردن تب آمار‌های فجایع انسانی در بستر جاده‌های استانی، نباید دست روی دست گذاشت و فقط به بالا و پایین بردن نرخ جرائم رانندگی، بسنده کرد بلکه باید برای متخلف، محرومیت‌های اجتماعی هم در نظر گرفت.


براساس این گزارش: وقتی مجموع هیجانات و استرس‌های زندگی، فارغ از توجه به توان خودرو و کشش جاده، بر روی پدال گاز خودرو تخلیه می‌شود، به یقین پایان خوشی برای راننده و سرنشینان، رقم نخواهد خورد و با این اوصاف نمی‌توان به کاهش آمار فوتی‌های تصادفات جاده‌ای هم امیدوار بود.

 

 

انتهای پیام/

 

 جولان مرگ در جاده‌های نوروزی آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.