حریرچی گفت: اختلالات روانی در تهران ۳۰.۲ درصد است و تنش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر زیادی در بروز اختلالات دارند.

وزارت بهداشت ارز لازم برای اعزام بیماران به خارج از کشور را تأمین می‌کند/ تاثیر تنش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر سلامت روانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: موضوع سلامت روان مهم است و اختلالات می تواند زمینه بروز مشکلات متعددی برای افراد شود.

وی افزود: اگر معیارهای سلامت روان را شناخته و با محیط اطراف تعامل برقرار کنیم تا حدودی عوامل را شناسایی و با اصلاح سلامت روان به شخصیت سالم می‌رسیم، جامعه ناسالم بدگمانی و بی اعتمادی ایجاد می کند و مانع از رشد افراد می شود؛ توانایی تغییر با پیامدهای زندگی همگی درک همبستگی کفایت و توانایی شناسایی هوشی افراد است و اگر شخصی این موارد را بشناسد می تواند از سلامت روانی خوبی برخوردار شود.

حریرچی تصریح کرد: حوادث و بلایای طبیعی و حتی خود بیماری ها و مصرف انواع مواد مخدر و هیجانات خود محوری و پرخاشگری بر سلامت روانی تاثیر منفی می گذارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اختلالات روان پزشکی در تهران ۳۰.۲ درصد است و تنش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده تاثیر زیادی در بروز اختلالات دارند.

حریرچی ادامه داد: افسردگی به تنهایی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه عوامل مختلف محیطی، فیزیکی و ژنتیکی سبب بروز این عارضه شده است، به طوریکه در سال 2030 افسردگی رتبه دوم بیماری‌ها را در دنیا به خود اختصاص می‌دهد.

بیشترین میزان اختلالات روانی در افراد بالای 65 سال است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 23.4 درصد از جمعیت بالغین کشور دچار یک اختلال روانپزشکی در طول سال بوده‌اند، افزود: به ازای هر چهار نفر در گروه سنی بالای 15 سال یک نفر از اختلال روانپزشکی ضعیف یا متوسط رنج می‌برد و بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمال وجود یک اختلال روانپزشکی در طول عمر از 18 تا 36 درصد متغیر است.

وی گفت: شیوع اختلالات روانپزشکی در طول یک سال در استان‌های مختلف کشور از 12.8 درصد تا 36.2 درصد متغیر بوده و در تهران میزان این اختلالات در فواصل نزدیک‌تری اندازه‌گیری شده است.

حریرچی با بیان اینکه بیشترین میزان اختلالات روانی در افراد بالای 65 سال است، عنوان کرد: با افزایش میزان سواد اختلالات روانی کاهش پیدا می‌کند، زیرا بیشترین اختلالات روانپزشکی مربوط به افراد بی‌سواد بوده و مردم شهری بیشتر در معرض آسیب‌های روانی در مقایسه با روستاییان قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه افرادی که همسر خود را به دلایل مختلفی از دست داده اند بیشتر دچار اختلالات روانی می‌شوند، تاکید کرد: از منظر بار بیماری‌ها در کشور یعنی از لحاظ سال‌های از دست رفته عمر به دلیل مرگ ناشی از بیماری و سال‌های زندگی توأم با ناتوانی هم اکنون مجموع بیماری‌های روانی و اعتیاد بعد از بیماری‌های قلبی، عروقی رتبه دوم را دارند.

سلامت روان، یک مسئله اجتماعی است

وی با بیان اینکه بیماری‌های مثل سرطان، دیابت، حوادث ترافیکی تاثیر زیادی در بیماری‌های کشور و به خصوص سال های زندگی توأم با ناتوانی دارند، افزود: تاثیر‌ بیماری‌های روانی و اعتیاد در کشور طی 25 سال گذشته از رتبه هشتم به رتبه دوم رسیده است و اختلالات اضطرابی 2عامل اصلی از پنج عامل اول سال های از دست رفته عمر به دلیل ناتوانی در کشور هستند.

حریرچی ادامه داد: سلامت روان بیش از آنکه امری فردی باشد یک مسئله اجتماعی بوده و جامعه ناسالم، بی‌اعتمادی، بدگمانی را ایجاد می‌کند و همین مسئله مانع رشد کامل افراد می‌شود، اما جامعه سالم امکان عشق ورزیدن و پیشرفت و ترقی افراد را افزایش می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اختلالات روانی به دلایل مختلفی مثل ارثی، ژنتیکی و فیزیولوژی ارتباط دارد، افزود: با انتخاب‌های کوچک و متعصبانه روزانه شرایطی را در کشور ایجاد کرده‌ایم که بعدا به دنبال مقصر بوده اما به نظر من مهم‌ترین بعد سرمایه‌ی اجتماعی اعتمادی است که افراد در جامعه کسب می‌کنند و این مقوله بر اثر مناسبات مثبت اجتماعی و تعهدات اخلاقی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه افرادی که به طور تکرار شونده در معرض اخبار منفی قرار گرفته اند دچار اضطراب شدیدی بعد از شنیدن اخبار منفی یا حوادث می‌شوند و به مرور زمان دچار انواعی از افسردگی و اضطراب در زندگی فردی خود می‌شوند، افزود: یکی از مشکلات جامعه این است که با پخش اخبار منفی دیگران این قضاوت را برای خود انجام می‌دهند.

ارتقای رفاه اجتماعی یکی از راه‌های مبارزه با اختلالات روانی

حریرچی ادامه داد: ارتقای رفاه اجتماعی یکی از راه‌های مبارزه با اختلالات روانی است به طوریکه تأمین نیازهای اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی جامعه اختلالات روانی را کاهش می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مبلمان شهری و استفاده از رنگ‌های شاد در فضای شهر و توسعه فضای سبز می‌تواند اختلالات روانی را کاهش دهد، افزود: لزومی ندارد فردی که دارای ایمان قوی یا اراده است، دچار اختلالات روانی نشود زیرا برخی از این آسیب‌ها به دلیل عارضه‌های ژنتیکی در افراد ایجاد می‌شود.

حریرچی در خصوص واگذاری برخی از کارهای سازمان غذا و دارو به سازمان استاندارد ادامه داد: استانداردهایی بر عهده وزارت بهداشت است که هنوز این وزارتخانه آنها را به خوبی انجام می‌دهد اما در خصوص تجهیزات پزشکی باید بگوییم که درخواست‌هایی شده که نظارت‌های بیشتری بر تجهیزات پزشکی و ملزومات شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نظارت جدی نسبت به استاندارد بودن محصولات غذایی دارد، تاکید کرد: مسئله مهم این است که نظارت‌های شخصی به وسیله افراد انجام شود و ما سعی داریم، مکانیزم‌های خود کنترلی را بالا ببریم زیرا نمی‌توان برای همه استان‌ها و یا آشپزخانه‌های خانگی ناظر در مسائل بهداشتی گذاشته شود.

قیمت هیچ دارویی بعد از عید تغییر نکرده است

وی در خصوص قیمت دارو ادامه داد: قیمت هیچ دارویی بعد از عید تغییر نکرده و هیچ دارویی نیز طی یک ماه گذشته با تعرفه‌های جدید وارد کشور نشده است؛ بنابر قول معاون اول رئیس جمهور هیچ تغییر قیمتی در دارو ایجاد نمی‌شود.

حریرچی ادامه داد: طی جلساتی با مسئولان ارشد کشور برگزار و قول‌هایی که از طرف آنها شده است ارز مورد نیاز دارو که ارز مبادله‌ای است به قیمت ثابت تأمین و قرار شده است که مابه‌التفاوت آن را بانک مرکزی بدهد و این مسئله در خصوص تجهیزات پزشکی نیز قسمتی با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود تا آن نیز مانند دارو تأمین می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص سامانه 190 ادامه داد: سامانه 190 برای نظارت در کار فعال است و من از مردم درخواست دارم هر گونه تغییر قیمتی در حوزه دارو و یا مشکلات دیگر را به سامانه 190 اعلام کنند.

وی ادامه داد: اگر ملزومات پزشکی یا دارویی در کشور دچار مشکلی شود، یک استرسی ناشی از گران شدن دارو در بین افراد ایجاد می‌شود که متاسفانه برخی از بیماران مصرف داروی خود را به تاخیر می اندازند؛ خوشبختانه باید بگویم که وزارت بهداشت با انواع تخلفات به طور جدی و واضح برخورد می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر کشور چند هزار رقم دارو را توزیع می‌کند و بر اساس استاندارد جهانی کمبود توزیع یک درصد دارو یک مسئله عادی به حساب می‌‌آید.

بدهی 800 میلیاردی بیمه ایران به وزارت بهداشت

حریرچی یادآور شد: بر اساس ماده 30 قانون الحاقی وزارت بهداشت موظف است، اقدامات لازم برای درمان فوری مصدومان حوادث رانندگی در همه مراکز دولتی و غیر دولتی و همچنین مراجعات بعدی جهت تشخیص تخصصی انجام دهد که امروزه وزارت بهداشت در حدود تیراژ 100 هزار مصدوم حوادث ترافیکی را هزینه و درمان می‌کند.

وی ادامه داد: برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت ارائه تشخیص درمان مصدومان معادل 10 درصد حق پرداخت بیمه شخص ثالث سرنشین و مازاد به طور مساوی به وسیله شرکت‌های مختلف بیمه‌گر گرفته می‌شود که بر اساس ماده 30 باید به حساب درآمد اختصاصی خزانه کل کشور و به نام وزارت بهداشت واریز شود که متاسفانه ما از برنامه چهارم به این طرف هنوز نتوانسته این منابع را عملیاتی کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سازمان بیمه‌گر مختلف همه این پول را به طور یکجا گرفته ولی به تدریج به بیمارستان‌ها پرداخت می‌کند، افزود: یکی از بیمه‌های تجاری که ورشکسته شده مبلغی حدود 700 میلیارد تومان به وزارت به داشت بدهی دارد و در همین راستا بیمه ایران نیز مبلغی به میزان 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارد که به طور کلی حدود هزار و 200 میلیون تومان از مجموع شرکت‌های بیمه‌گر وزارت بهداشت طلب‌کار است و سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسئول اجرای ماده 30 الحاقی و پرداخت بدهی بیمه‌هاست.

22 درصد هزینه‌های دندان پزشکی از جیب مردم است

وی با اشاره به اینکه ما ارز لازم برای اعزام بیماران به خارج از کشور را تأمین می‌کنیم، افزود: ایده اولیه تاسیس صندوق بیمه دندان‌پزشکی از سال های پیش به وجود آمده است و معتقدم خدمات دندان‌پزشکی بر پرداختی از جیب مردم تاثیر بالایی دارد؛ به طوریکه 18 تا 22 درصد از هزینه‌ها از جیب مردم است و البته باید بگویم که بیمه دندانپزشکی به دلیل برخی از موضوعات مشکلات خاص خود را دارد زیرا این بیمه وابسته به موضوع پیشگیری است.

حریرچی با اشاره به اینکه اگر فردی مسواک نمی‌زند نباید حق بیمه یکسانی با افرادی که یک ربع از وقت خود را صرف مسواک زدن و مسائل بهداشت دهان و دندان می‌کنند،داشته باشد، عنوان کرد: مذاکرات خوبی در خصوص بیمه دندانپزشکی انجام شده است و من معتقدم صنف دندانپزشکان در این حوزه ورود پیدا کند زیرا بازار دندانپزشکی از پیچیدگی‌های خاص خودش برخوردار است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی از دندانپزشکان متاسفانه بیکار و برخی دیگر هزینه‌های سنگینی ناشی از مطب داشته‌ ولی با تعرفه عادلانه و معقول مشغول فعالیت هستند، اما متاسفانه برخی از پزشکان با تقاضای القایی و تخلف سطح قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

وی با اشاره به اینکه به نظرم صنف دندانپزشکان می‌توانند بیمه دندانپزشکی را به صورت انبوه خریداری کنند، تصریح کرد: در حال حاضر من هیچ بیمه‌ای  را برای تاسیس صندوق بیمه دندانپزشکی تایید نمی‌کنم.

احساس فقر بیماری‌زاست

حریرچی در پاسخ به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مبنی بر قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت بر اساس قانون تابع دولت است، به طوریکه در سال 93 بر اساس مصوبه دولت وزارت بهداشت مکلف شد تجهیزات پزشکی را خریداری کند که یک سوال در بین جامعه ایجاد می‌شود که قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی چه مشکلی را ایجاد می‌کند که در پاسخ به سوال این افراد می‌گویم امروز قیمت تجهیزات بعد از طرح تحول و قیمت‌گذاری آن به وسیله وزارت بهداشت کمتر شده است.

وی ادامه داد: اگر بیمارستان دارای داروخانه سرپایی باشد، مکلف است دارو را تهیه کند و اگر در برخی از این موارد داروی تجهیزی به وسیله پزشکی را نداشته باشد باید به سامانه 190 اطلاع دهیم.

حریرچی با اشاره به ظرفیت تولید شرکت‌های دارویی ایران ادامه داد: ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدی داخلی 2 برابر مصرف است و 60 درصد ظرفیت این شرکت‌های تولیدی در حال حاضر خالی مانده است؛ تنها راه استفاده از آن صادرات به بازارهای منطقه و دیگر کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برای صادرات دارو در اولین گام باید GNP مورد تایید شرکت بین‌المللی را کسب کنیم و برخی از اقدامات صادرات در خود کارخانه باید انجام شود و برخی کارهای دیگر مربوط به دیپلماسی و کارهای اداری است، افزود: یکی از کارهای وزیر بهداشت در سفر خارجه خود بازاریابی برای داروهای تولید کشور است و این کار کمک بزرگی به صنعت دارویی ایران می‌کند؛ به طوریکه منطقه دارای یک بازار 400 میلیونی بوده که دید مثبت و خوبی به بهداشت و درمان ایران دارد و ما باید از این پتانسیل به خوبی استفاده کرده و افق صنعت دارویی کشورمان را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: فقر و احساس فقر بیماری‌زا بوده و همین مسئله مشکلات روانی را در منطقه ایجاد می‌کند به طوریکه ساعتی که صرف انتقال مردم از محل به محل زندگی می‌شود باید به مسائل فرهنگی، رفاهی و تغذیه آنها اختصاص پیدا کند و همین مسئله می‌تواند باعث ایجاد اختلالات روانی شود.

حریرچی گفت: آلودگی هوا یا احساس آلودگی هوا به سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند و وزارت بهداشت در خصوص کاهش آسیب‌ها و ارتقای سلامت روانی افراد برنامه‌های خوبی را دست اجرا دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار