آمریکا و متحدانش بعد از شکست تروریست‌ها در سوریه، نقاب از چهره برداشتند/ ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی دروغ استمشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: به دنبال شکست تروریست‌ها  که از طرف آمریکا، اسرائیل و متحدانش مأمور به خرابکاری در منطقه شده بودند، این کشورها نقاب از چهره برداشتند و خودشان وارد صحنه شدند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری پس از دیدار با عضو کمیته مشورتی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این دیدار درباره سه مسئله یعنی موضوع سوریه، برجام و روابط راهبردی ایران و چین گفتگو کردیم.

وی تصریح کرد: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مورد سوریه برای این هیئت تبیین شد و گفتیم که جمهوری اسلامی از ابتدای شکل گیری بحران در سوریه به وسیله آمریکا، اسرائیل و متحدانش، در کنار دولت قانونی این کشور ایستاده و حمایت‌های خود را ادامه می‌دهد.

ولایتی تأکید کرد: حمله اخیر آمریکا به سوریه تحت عنوان استفاده از سلاح شیمیایی، فقط بهانه‌جویی بوده است. آنان به دنبال شکست تروریست‌ها  که از طرف آمریکا، اسرائیل و متحدانش مأمور به خرابکاری در منطقه شده بودند، نقاب از چهره برداشتند و خودشان وارد صحنه شدند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تصریح کرد: کاملا مشخص شد عواملی که در سوریه دست به جنایت‌های بسیاری زده‌اند به دستور اینها بوده و اکنون که مزدورانشان موفق به اجرای اهداف جهان‌خوارانه آنان نیستند، خودشان به سوریه حمله کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: دولت و مردم سوریه قوی‌تر از هر زمان دیگری می‌توانند از تمامیت ارضی و حاکمیت کشور خودشان دفاع کنند.

وی با اشاره به موضع دولت چین درباره سوریه بیان کرد: دولت چین هم معتقد است که نباید هیچ کاری خلاف قوانین بین‌المللی انجام شود؛ ما یقین داریم که آنچه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مطرح کردند، اتهام دروغی است.

ولایتی ادامه داد: زمانی که از سلاح شیمیایی استفاده شود تا مدت‌ها آثار آن در محل باقی می‌ماند و دیدار هیئت جمهوری اسلامی از غوطه شرقی حکایت از اطمینان ما دارد که هیچ سلاح شیمیایی استفاده نشده است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری اضافه کرد: قبل از آغاز فعالیت کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، آمریکایی‌ها حمله خود به سوریه را آغاز کردند، چون می‌دانند که ادعایشان دروغ است، چنانچه کمیته‌ای که مسئول بررسی استفاده از سلاح شیمیایی است، تاکنون بارها تأئید کرده که دولت سوریه سلاح شیمیایی بکار نبرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قرارداد برجام گفت: دولت چین قویا معتقد است که ایران به تعهدات خود عمل کرده است و باید در چارچوب قرارگذاشته شده عمل شود. وظیفه سایر اعضای برجام است که دولت آمریکا را وادار کنند تا به تعهداتش عمل کند.

ولایتی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و چین گفت: روسای جمهور ایران و چین روابط میان دو کشور را راهبردی می‌دانند و به آن پایبند هستند؛ مناسبات دوجانبه میان دوطرف پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و از نظر دولت جمهوری خلق چین، ایران نقش مهمی در پروژه مهم یک جاده یک کمربند دارد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری اظهار کرد: سفیر چین در ایران اعلام کرد که در روزهای آینده هیئتی بلندپایه از این کشور به ایران سفر می‌کند و به چابهار می‌رود تا همکاری‌ها در این بندر گسترش یابد.

ولایتی افزود: زمانی که وزیر خارجه چین به کشورمان سفر کرد، با یکدیگر توافق داشتیم که سقف روابط دو کشور می‌تواند به 200 میلیارد دلار برسد و در جلسه امروز هم مجددا بر این موضوع تأکید شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نشست سران عرب امروز در عربستان برگزار می‌شود، با توجه به نزدیک شدن به زمان انتقال سفارت آمریکا به قدس، پیام‌تان به سران عرب چیست، گفت: این اجلاس‌هایی که با محوریت و فشار دولت عربستان برگزار می‌شود، به لحاظ سیاسی و بین‌المللی بی‌اعتبار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سالهاست که ملت فلسطین فشاری را به ناحق از طرف اسرائیل، آمریکا و مرتجعین منطقه به سرکردگی عربستان تحمل می‌کنند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری اضافه کرد: این متجاوزان مردِ میدان نیستند و در صحنه تروریست‌هایی را بسیج کردند تا علیه دولت قانونی سوریه فعالیت کنند و گمان می‌کردند در چند هفته می‌توانند این دولت قانونی را سرنگون کنند، اما اکنون بیش از 7 سال است که این دولت مقاومت کرده است.

ولایتی تأکید کرد: امروز سوریه چنان قدرتمند است که به هیچ‌وجه و حتی یک درصد هم این امکان وجود ندارد که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها بتوانند به اهداف غیرقانونی و متجاوزانه خودشان برسند.

وی گفت: بدون شک دولت و ملت سوریه پیروز می‌شوند و نیازی هم به حمایت برخی از مسئولان ضعیف‌النفس کشورهای عربی ندارند. برخی از کشورهای شرافت‌مند عرب همچون عراق، تونس، لبنان، الجزایر و ... همواره از دولت قانونی سوریه حمایت کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه این نشست اصلا اهمیتی ندارد، اضافه کرد: نتیجه این نشست جز صدور بیانیه‌ای که از قبل از سوی دولت متزلزل سعودی دیکته شده است، چیز دیگری نیست.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی درباره برجام گفت: به طور مشخص دو جبهه یعنی جبهه مقاومت و سازش در منطقه وجود دارد. خط مقاومت از تهران، بغداد، دمشق، بیروت و فلسطین آغاز می‌شود و تاکنون هم نشان داده که پیروز است و از این به بعد، همچنان به پیروزی‌هایش ادامه می‌دهد.

ولایتی با تأکید بر اینکه امروز جبهه مقاومت به طور قطع و یقین بسیار قوی‌تر از گذشته شده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و متحدانشان ابتدا در عراق، سپس در لبنان و اکنون در سوریه شکست خوردند.

وی ادامه داد: بدون تردید پیروزی سوریه در غوطه شرقی پیروزی بر مجموعه آمریکا، صهیونیست‌ها و سعودی‌هاست. این مجموعه باید به فکر این باشند که چگونه شکست‌هایشان را توجیه کنند و جمهوری اسلامی قوی‌تر از گذشته به سیاست خود یعنی حمایت از کشورهای خط مقاومت ادامه می‌دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند آمریکا از برجام خارج نمی‌شود اما تحریم‌ها را به شکل‌های مختلف علیه ایران ادامه خواهد داد، گفت: گفته‌های آمریکایی‌ها به حدی بی‌اعتبار شده است که دیگر هیچ کشوری اظهارات رئیس جمهور آمریکا را جدی نمی‌گیرد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تأکید کرد: آمریکایی‌ها هر موضع و گفته‌ای که داشته باشند برای ما فرقی نمی‌کند، به طور قطع جمهوری اسلامی بر مواضع خود در مورد برجام ایستاده و همه گزینه‌ها روی میز است و هیچ بن‌بستی نداریم و متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۱:۳۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
درود بر دکتر ولایتی شجاع وتابع رهبری
آخرین اخبار