عضو شورای شهر تهران تحقق نظارت همگانی هدف اصلی سامانه شفافیت دانست.

تحقق نظارت همگانی هدف اصلی سامانه شفافیتبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تحقق نظارت همگانی هدف اصلی سامانه شفافیت دانست و اظهار کرد: با این اقدام شهروندان را به یاری خواندیم تا با نظارت همگانی مانع فسادی شویم که در شهرداری ریشه دوانده است.

آروین با بیان اینکه هدف ما پیشگیری از وقوع تخلف است، تاکید کرد: افشاگری تخلفات از اهداف ما نبوده است.

وی از ممنوعیت دستکاری اطلاعات در این سامانه خبر داد و گفت: تمام اطلاعات به صورت سیستماتیک وارد سیستم می‌شود.

آروین افزود: سامانه شفافیت برخط و آنلاین است، به همین دلیل امکان دستکاری فردی وجود ندارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیته شفافیت و شهر هوشمند با بررسی قرارداد‌ها تصمیم بر انتشار قرارداد‌های بیش از یک میلیارد تومان گرفته است، گفت: دلیل این تصمیم آن است که حجم اطلاعات زیاد نباشد که سایت را بلااستفاده کند.

وی با اشاره به موفقیت تجربه جهانی از چنین نظارتی گفت: وقتی مسئولی بداند اعمالش زیرنظر میلیون‌ها نفر خواهد بود از ارتکاب خلاف خودداری می‌کند.

آروین با اشاره به شماره ۱۸۸۸ گفت: شهروندان در این خصوص برای هر سوال و ابهامی که دارند می‌توانند با این شماره تماس بگیرند و گزارش خود را اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه با این شیوه از چشم ناظر همه شهروندان بهره می‌بریم، گفت: با این روش اگر نکته‌ای هست به صورت عمومی انتشار می‌یابد و شورای شهر به عنوان مرجع نظارتی وظیفه دارد به گزارش‌های مردمی رسیدگی کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به روز ۵ شهریور ۹۶ که نجفی آغاز به کار کرد، گفت: این روز به عنوان آغار مدیریت شهری جدید تعیین شده است و هرگونه قراردادی که بعد از این تاریخ انجام شده است روی سایت قرار دارد.

آروین خاطر نشان کرد: شرط نمایش قرارداد روی سایت، شفافیت پایان قرارداد است.

عضو شورای شهر تهران جلوگیری از خُرد شدن قرارداد‌ها را از اهداف دیگر راه اندازی سامانه شفافیت دانست و گفت: مجموع قرارداد‌هایی که بیش از یک میلیارد تومان باشد، در انتشار عمومی قرار می‌گیرد.

وی از تجمیع اطلاعات قرارداد‌ها خبر داد و گفت: در تلاش هستیم فرآیند این موضوع الکترونیک شود تا از بسیاری از عدم شافیت‌ها جلوگیری شود.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چرا تمرکز شما در خصوص شفاف‌سازی در قراردادها خلاصه شده است، گفت: در آینده‌ای نزدیک سامانه شفافیت حوزه شهرسازی را به عنوان دومین سامانه شفافیت‌ راه‌اندازی می‌کنیم.

آروین با بیان اینکه  توافقاتی در این زمینه انجام شده است، گفت: طبق این توافقات کسانی که در دوره جدید مدیریت شهری درخواست پروانه دادند اطلاعاتشان در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حوزه شهرسازی حوزه‌ای است که باید شفافیت در آن از طریق الکترونیکی  صورت گیرد ،گفت: تمام این امور را در قالب برنامه سوم شهرداری تهران پیگیری خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر فعالیت‌های شهرداری به سمت عدم تخلف از طریق شفاف‌سازی انجام می‌شود، گفت: فایل اکسل بودجه مصوب 97 در این سایت موجود است و افراد می‌توانند آن را با فایل اکسل قراردادها مقایسه‌ کنند.

آروین با بیان اینکه مزایده‌های صورت گرفته در حوزه درآمدی و مناقصه‌های صورت گرفته در حوزه هزینه‌ای است، گفت: برای هر یک از این دو، دو سامانه مجزا نیاز است به همین دلیل قرارداد مزایده‌ها را در سایت شفافیت قرار ندادیم.

وی با اشاره به اینکه تهاتر‌ها در قالب تبصره به شورا گزارش داده می‌شود، ادامه داد: واگذاری املاک به خیریه و امثالهم تا زمانیکه به تصویب شورا نرسد انجام نمی‌گیرد.

آروین در خصوص شفاف‌سازی در حوزه منابع انسانی گفت: باید آیین‌نامه‌هایی برای طی روند شفاف‌سازی منابع انسانی تدوین شود.

وی شفاف‌سازی منابع انسانی را در دستور کار برای میان مدت دانست و گفت: دولت در این مورد باید پیش‌ قدم شود که چه الگویی برای حقوق و دستمزد کارکنان تعریف‌ شود.

آروین در پاسخ به این سوال که چرا دستمزدهای‌ اعضای شورا را به اطلاع عموم مردم نمی‌رسانید، گفت: آنقدر مبلغ ناچیزی دریافت می‌کنیم که خوشحال می‌شویم شفاف‌سازی در این زمینه رخ دهد اما باید با دیگر اعضای شورا این موضوع را مطرح کنم و سپس نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تمامی حساب قراردادهای‌ شهرداری‌ به سامانه شفافیت‌ متصل است، افزود: این در حالیست که سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به این سامانه متصل نیستند و این عامل نقصی برای امر شفافیت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه مهمی که پیش رو داریم اتصال تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها به سامانه شفافیت است، اگر این اتفاق رخ دهد قراردادهایی که در حال انعقاد هستند در سامانه شفافیت‌ به حالت قرارداد با گردش ثبت می‌شود.

عضو شورای شهر تهران در پایان تنها راه شفافیت‌ قراردادها را از طریق اتصال سیستم تأمین مالی به سیستم قراردادها میسّر دانست و گفت: مناطق مختلف شهرداری تهران به این سامانه متصل شده‌اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار