نایب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت:دولت باید از نوسانات شدید قیمتی ارز جلوگیری کند اما این اقدام را باید در طول زمان انجام دهد و اجازه دهد ارز نیز همچون هر کالای دیگری از طریق مکانیسم بازار قیمت‌گذاری شود.

مصطفی رناسی  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در رابطه با تصمیم دولت مبنی بر تعیین قیمت 4 هزار و 200 تومانی برای دلار، اظهار کرد: تک‌نرخی شدن ارز اقدام مناسبی است و فعالان اقتصادی از این اقدام استقبال می‌کنند اما نکته مهمی که وجود دارد این است که نرخ دلار باید توسط عرضه و تقاضا و در بازار تعیین شود.

وی افزود: این اقدام که دولت قیمت مشخصی را برای دلار در نظر بگیرد، بیشتر جنبه سیاسی دارد و جنبه اقتصادی آن به‌درستی در نظر گرفته نشده است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند اثرگذاری مثبتی را در بازار ارز داشته باشد و از طریق کنترل هیجان‌های بازار و با ورود به‌موقع، از نوسانات شدید قیمتی جلوگیری کند.

رناسی در همین راستا بیان داشت: در حال حاضر نیز به نظر نمی‌آید که دولت توانایی تزریق ارز 4 هزار و 200 تومانی به‌اندازه نیاز بازار داشته باشد و در کل از نظر اقتصادی سیاست درستی نیست که دولت تعیین کننده قیمت ارز باشد.

وی تصریح کرد: اگر دولت ارز مازاد داشته باشد؛ می‌تواند در زمان‌هایی که شوک‌های قیمتی در اثر افزایش تقاضا بر بازار ارز وارد می‌شود، ورود پیدا کند و از این طریق قیمت ارز را کنترل کند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان اذعان داشت: بر اساس قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دولت می‌بایست هرساله به‌اندازه تورم داخلی منهای تورم کشور هدف، نرخ ارز را تغییر می‌داد تا از این طریق به حرکت دلار در مسیر طبیعی کمک کند.

رناسی تأکید کرد: متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم این قانون را اجرا نکرد و به‌زور قیمت ارز را ثابت نگه داشت و این اقدام باعث شد تا قیمت ارز به یک‌باره افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه نوسانات شدید ارز به نفع اقتصاد کشور نیست؛ یادآور شد: دولت باید از نوسانات شدید قیمتی ارز جلوگیری کند اما این اقدام را باید در طول زمان انجام دهد و اجازه دهد ارز نیز همچون هر کالای دیگری از طریق مکانیسم بازار قیمت‌گذاری شود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: اعتقاد ما بر این است که دولت باید به‌جای اینکه دلارهای نفتی را در بازار ارز تزریق کند و از آن طریق اقدام به قیمت‌گذاری ارز کند، از این منابع جهت واردات کالاهای صنعتی، تجهیزات نوین و ارتقای زیرساخت‌ها بهره بگیرد.

رناسی در همین راستا توضیح داد: درصورتی‌که این اقدام صورت بگیرد، به ارتقای سطح فعالیت شرکت‌ها نیز کمک خواهد کرد که این امر درنهایت به افزایش اشتغال در کشور منجر خواهد شد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان در پایان اظهار داشت: دولت باید درزمانی که قیمت ارز در حال افزایش بی‌رویه ارز به بازار ورود کند و از طریق تزریق ارز التهابات ارزی را برطرف کند و همچنین همین اقدام را درزمانی که قیمت‌ها به یک‌باره در حال کاهش است از طریق خرید ارز در بازار، انجام دهد و به تعادل بازار کمک کند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.