دبیر جشنواره موسیقی سورناوا گفت:مقاله‌ها و گزارش تحلیلی مجموعه فعالیت‌های این جشنواره ، گردآوری و به‌ صورت کتاب در دسترس دانشجویان قرار خواهد گرفت.

 گزارش تحلیلی جشنواره سورناوا در دسترس دانشجویان فرار میگیردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام; صادق چراغی دبیر جشنواره موسیقی سورناوا اظهار کرد: در این جشنواره ملی بیش از ۲۵۰ اثر از هنرمندان سراسر کشور به دبیرخانه رسیده که از این میان ۴۰ اثر موسیقایی و مقاله پذیرفته ‌شده‌اند.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده تا مقاله‌ها و گزارش تحلیلی مجموعه فعالیت‌های انجام‌ شده در این جشنواره ، گردآوری و به‌ صورت کتاب جشنواره در دسترس دانشجویان و دوستداران این‌ رشته فرهنگی هنری قرار گیرد.

چراغی بیان کرد: در این کتاب پژوهشگران مناطق گوناگون ایران‌زمین، به جایگاه این ساز کهن پرداخته‌اند، چراکه ساز سرنا به سبب پیشینۀ بسیار کهن خود می‌تواند سازی ملی به شمار آید. کاربرد این ساز در پهنۀ بسیار گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و کشورهای گوناگون، فراوان و بسیار است. به سبب همۀ این‌هاست که ما پیش‌تر از این باید به آن می‌پرداختیم.

به گفته دبیر علمی این جشنواره اجرای برترین‌های سورنا نوازی و گرامی داشت پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران از دیگر برنامه‌های اجرایی این جشنواره است. از استادانی چون همت‌علی رضایی، علی‌دوست فلاحتی، مرادعلی نجات‌پور و همچنین استاد حسین فرجی که از خوانندگان مطرح اقوام زاگرس نشین هستند و همگی نقش به سزایی در پاسداری و گسترش موسیقی این دیار داشته‌اند، تقدیر می‌شوند.

نخستین جشنواره «سرناوا» از ۲۶ تا ۲۸ فروردین‌ماه در شهر تاریخی دره شهر (سیمره کهن) استان ایلام با حضور استادان موسیقی نواحی و پژوهشگران این حوزه برگزار خواهد شد. این رویداد بزرگترین رخداد سالیانه با زمینۀ ساز سُرنا در کشور به شمار می‌رود.

 

انتهای پیام/ع

برگزاری جشنواره موسیقی سورناوا  از فردا در دره شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.