معاون سازمان میراث فرهنگی ازجایگاه ویژه مسجد جامع ساوه یک در تاریخ کشور خبرداد.

طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان بازدید از مسجد جامع تاریخی این شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: مسجد جامع ساوه جایگاه ویژه در تاریخ کشور دارد و به لحاظ قدمت و معماری بکار رفته در آن از اهمیت فوق العاده‌ای در حوزه حفظ و صیانت و احیا برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: آنچه مسلم است باید مسجد جامع ساوه به یک مقصد مهم ملی و بین‌المللی برای گردشگران فرهنگی تبدیل شود و لازمه آن معرفی بیشتر این بنای تاریخی به جهان است تا در معیشت و اقتصاد منطقه ساوه نیز تاثیر گذار باشد.

وی بیان کرد: مطالبی در باره ضوابط عرصه و حریم در حوزه مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی وجود دارد و برای بررسی تمام ابعاد آن در جلسه مربوطه تصمیم گیری خواهد شد از این رو فعلا کار محوطه‌سازی متوقف خواهد شد تا با بررسی فنی و اصولی و براساس ضوابط کارشناسی و قوانین موجود ادامه کار انجام شود.

ادامه محوطه سازی مسجد جامع ساوه پس از بررسی‌های فنی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: پس از بررسی‌های فنی عملیات محوطه سازی مسجد جامع ساوه ادامه می‌یابد و در جلسه فنی و تخصصی هفته آینده تصمیمات لازم برای ادامه روند آن اتخاذ خواهد شد.

طالبیان با اشاره به انجام کاوش‌های محوطه مسجد جامع ساوه و اجرای کار‌های چند رشته‌ای در حوزه عمرانی و پژوهشی در این اثر زیبای تاریخی افزود: قرار بر این شد که یک هیئت عالیرتبه فنی و باستان شناسی با بررسی‌های فنی در خصوص محوطه مسجد، اولویت بندی لازم را صورت دهند و امور به ترتیب زمانی عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: با برگزاری جلسات مستمر با حضور کارشناسان و باستان شناسان از هفته آینده و اولویت بندی کارها، اعتبارات لازم نیز برای مرمت و احیای این مسجد در نظر گرفته خواهد شد.

مرمت ضلع غربی محوطه مسجد جامع ساوه انجام می‌شود

منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه هم درباره محوطه سازی  مسجد جامع ساوه  که به همت خودش آغاز شده بود؛ گفت: مقرر شد در ضلع غربی محوطه مسجد که نیاز به دیوار کشی و مرمت دارد، انجام و بقیه محوطه سازی تا حضور تیم کارشناسی متوقف شود.

منصوری با بیان اینکه، باید اکتاشافات توسط تیم کارشناسی انجام شود، افزود: با حضور گروه تخصصی راهکار‌ها و سرعت کار بیشتر می‌شود.

مسجد تاریخی جامع ساوه متعلق به قرون اولیه هجری است و به عنوان اولین اثرتاریخی استان به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.