عضو شورای عالی استان‌ها از کاهش حقآبه چهار محال و بختیاری گلایه کرد.

گلایه‌های عضو شورای عالی استان‌ها از کاهش حقآبه چهارمحال و بختیاریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لطف الله شیخ سامانی نماینده چهارمحال و بختیاری و عضو شورای عالی استان‌ها در چهارمین اجلاس پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از بارندگی از گذشته توانسته از این طریق معیشت مردم در حوزه کشاورزی و دامپروری را تأمین کند، اظهار کرد: در بخش های دیگر از جمله گردشگری سهم کمتری به خود گرفته و این استان در حالی با چنین وضعیتی روبرو است که سرچشمه 2 حوزه اصلی زاینده رود و کارون است، اما در سال‌های نه چندان دور و با کم شدن بارندگی و افزایش تقاضا در 2 حوزه، این استان دچار لطمات و فشار بیشتر قرار گرفته است، به طوری که به حق و حقوقات خود نرسیده است.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه حدود 10 هزار هکتار زمین که هدف از آن اشتغال حدود 5 هزار خانواده بوده بلا تکلیف مانده است، تصریح کرد: علاوه بر این با فشارهای مضاعف و کم کردن سهم آب برداشتی از زاینده رود برای باغات موجود روبرو هستیم.

شیخ سامانی در خصوص مشکلات موجود در زمینه آب این استان گفت: کاهش چشمگیر بارندگی در استان به گونه ای بود که سال زراعی جدید نزدیک 70 درصد کاهش اعلام شد و از میانگین 560 میلی متر، متوسط 250 میلی متر میانگین بارندگی است.

وی با اشاره به خشک شدن بیش از 2 هزار چشمه از 3 هزار و 850 چشمه و کاهش 30 تا 70 درصدی آب سایر چشمه ها گفت: خشک شدن نزدیک به 450 رشته قنات از 842 رشته و کاهش 30 تا 70 درصدی بقیه قنات ها از جمله مسائل موجود در حوزه آب استان است.

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد:نزدیک به 4 دشت تعطیل شده و درآمد بیش از 6 هزار خانوار استان کاهش یافته است، از رئیس جمهور می‌خواهم  پاسخ دهد که چرا حد برداشت آب کشاورزی و شرب استان در پایین ترین درجه بندی بوده است.

شیخ سامانی افزود: شما پاسخ دهید چرا باید یک استان حق آب بی قید و شرط و نامحدود از زاینده رود داشته باشد و آب برداشت شده را در توسعه فضای سبز استان همجوار مصرف کند.

وی با بیان اینکه سال‌ها پیش استان ما در گرو تصمیم گیری های غلط و بی حساب و کتاب مسئولان و دیکته لابی های قوی قطبی و کشوری به عنوان قطب کشاورزی و گردشگری معرفی شد،تصریح کرد: در همهمه های این تصویر به ظاهر زیبا فریاد دوراندیشان به سخره گرفته شد و سئوال این است که با کدام چشم انداز و با عنایت به عدم مانایی و پایایی منابع آب این تصمیم گرفته شد.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه این تمامیت خواهان مدعی قطع آب شرب استان از زاینده رود هستند،تصریح کرد: آقای رئیس جمهور مردم چهارمحال و بختیاری با تمام قدرت از حق خدادادی خود در برداشت معقول آب دفاع می‌کنند.

شیخ سامانی افزود: زیرساخت های ایجاد شغل و یا تغییر کاربری زمین های کشاورزی که تعطیل شده متناسب با شرایط محلی و بومی با کارشناسی محلی مسلط به باغداری و بر اساس مابه ازای شغل مهیا و اجرا شده است.

انتهای پیام/

خشک شدن بیش از 2 هزار چشمه آب در چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.