مدیر اداره جهادکشاورزی نهاوند گفت: از ابتدای فروردین ماه کار توزیع درختچه های گل محمدی در نهاوند آغاز شده است.

11 هکتار از اراضی نهاوند زیر کشت گل محمدیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  احمد باقری احمد باقری اظهارداشت: سال گذشته سطح زیر کشت درختچه های گلمحمدی در شهرستان نهاوند ۹هکتار بود که امسال به ۱۱هکتار افزایش می یابد که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری بیش از ۱۵تن گل محمدی تر از باغهای نهاوند برداشت شود.

وی گفت: به دلیل شرایط مناسب آب و خاک و جوی گلاب نهاوند یکی از مرغوب ترین نوع گلاب ها می باشد که به صورت فصلی هر هکتار در روز برای ۴نفرایجاد اشتغال می کند.

باقری افزود: در حال حاضر نزدیک به ۵ واحد گلاب‌گیری سنتی در شهرستان نهاوند و بخصوص روستاها فعال هستند که سال گذشته ۳۰هزار لیتر گلاب به روش سنتی در نهاوند تولید شد.

وی اظهار داشت: موارد مصرف گل محمدی برای گلاب گیری واسانس خوراکی ،عطر ، ادکلن ،دارویی ،دم نوش و موارد دیگری می باشد.

باقری گفت: سیاست‌های جهاد کشاورزی افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و کم آب بر و پرسود با هدف دستیابی به بازارهای خارجی است ولی متاسفانه شرکتی برا فرآوری این محصولات وجود ندارد و به صورت خام به فروش می‌رسد.
مدیر جهادکشاورزی نهاوند بیان کرد: هرساله از ابتدای خرداد ماه عملیات چیدن گل محمدی آغاز می‌شود و از هر هکتار دو تاسه تن گل سرخ محمدی برداشت می شود.

وی افزود: باغداران نهاوندی پس از برداشت گل محمدی برای تهیه گلاب به کارگاه‌های گلاب گیری ارسال می کنند و از هر کیلوگرم گل مقدار دو لیترگلاب ناب تهیه و از هر شش هزار کیلوگرم گل یک لیتر عطر گل محمدی بدست می‌آید.
وی اظهار داشت: به طور متوسط در هر هکتار زمین زراعی مرغوب ۲۵۰۰درختچه گل محمدی کشت می شود همچنین پیشبینی می شود ۵کیلوگرم عصاره خالص گلاب تولید شود.

انتهای پیام/

سطح زیرکشت باغات گل‌محمدی در نهاوند به ۱۱ هکتار رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.