دونالد ترامپ در گفتگوی تلفنی با پادشاه عربستان خواستار پایان فوری مناقشه یک ساله با قطر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دو مقام آمریکایی اعلام کردند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی ماه جاری با «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی از او درخواست کرده بود که این کشور به همراه متحدان عربی اش فورا به مناقشه یک ساله با قطر که باعث ایجاد شکاف میان متحدان آمریکا در منطقه شده است، پایان دهند.

این دو مقام آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند دونالد ترامپ خواستار از بین رفتن این شکاف است که بتواند با کشورهای حاشیه خلیج فارس اتحاد ایجاد کند و یک جبهه متحد علیه ایران تشکیل دهد.

یکی از این مقامات اعلام کرد لحن ترامپ در گفتگوی تلفنی دوم آوریل با ملک سلمان «قاطع» بود و مشخص نبود که پادشاه عربستان چه پاسخی به او داده است.

وی در ادامه ادعا کرد: «تمرکز رئیس جمهور همیشه بر مسئله ایران و برنامه های موشکی و هسته‌ای‌اش بوده است که تهدیدی برای همه کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین اسرائیل محسوب می شود. به عقیده رئیس جمهور، دشمنی سعودی ها و اماراتی ها با قطر، هیچ معنایی ندارد.»

یک مقام آگاه دیگر هم در این خصوص اعلام کرد: ترامپ اصرار دارد که شکاف ایجاد شده میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس طی سه هفته آینده – یعنی زمانی که وی باید درباره توافق هسته ای ایران تصمیم گیری کند -- حل و فصل شود.

دونالد ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که کشورهای اروپایی تا 12 مه سال جاری میلادی (22 اردیبهشت) فرصت دارند اصلاحاتی را در توافق هسته‌ای ایران اعمال کنند و اگر چنین کاری نکنند، واشنگتن را از این توافق خارج خواهد کرد.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از ژوئن سال گذشته میلادی در یک اقدام مشترک و با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ جمعه هفته پیش هم در یک تماس تلفنی با «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی درباره درگیری های منطقه و نیاز به وحدت برای مقابله با ایران و مبارزه با تروریسم گفتگو کرد.

انتهای پیام/

دونالد ترامپ از عربستان خواست به اختلافات خود با قطر پایان دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار