رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۰ درصد گستره این استان از سال گذشته دچار خشکسالی در درجات متوسط، شدید و بسیار شدید شده است.

الله بخش ریگی رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: خشکسالی این مدت در ۵۵ درصد از گستره سیستان و بلوچستان شدید، ۳۴ درصد بسیار شدید و ۱۱ درصد متوسط گزارش شده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های سیستان و بلوچستان در سال زراعی ۹۶-۹۷ گفت: از یکم مهرماه سال گذشته تا ۲۱ فروردین امسال میزان بارش‌های این استان تقریبا ۲۰ میلی متر اعلام شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷۶ درصد و نسبت به بلند مدت خود ۷۸ درصد دچار کاهش بارندگی بوده است.

ریگی افزود: سیستان و بلوچستان در این مدت ۱۷ درصد بارندگی خود را دریافت کرده و دچار ۸۳ درصد کمبود بارش است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان بیشتر بارش‌های خود را در فصل زمستان دریافت می‌کند احتمال جبران این کمبود بارش در ادامه سال آبی بعید است.

سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی افزون بر ۱۹ ساله و وزش باد‌های موسمی ۱۲۰ روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با باد‌ها و توفان‌های شدید و گرد و غبار روبروست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می‌شود.

خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره‌های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

انتهای پیام/ع

 کاهش۷۸ درصدی  بارندگی  در سیستان وبلوچستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار